دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1403 - 20:43

تبادل زندانی میان واشنگتن-مسکو؛ قدردانی بایدن از متحدان آمریکا برای تبادل زندانیان با روسیه

تبادل زندانی میان واشنگتن-مسکو؛ قدردانی بایدن از متحدان آمریکا برای تبادل زندانیان با روسیه
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه از متحدان این کشور برای مبادله بزرگ زندانیان بین آمریکا و روسیه قدردانی کرد و گفت: توافقی که آزادی دو زندانی آمریکایی را تضمین کرد یک شاهکار دیپلماسی بود.
کد خبر : 925374
به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «از متحدانمان از جمله آلمان، لهستان، اسلوونی، نروژ و ترکیه، سپاسگزارم که در طول مذاکرات سخت و پیچیده برای دستیابی به این نتیجه در کنار ما ایستادند.

اظهارات بایدن پس از اعلام ترکیه مبتی بر اینکه سازمان اطلاعات ملی این کشور (MIT) مبادله موفق زندانیان را با مشارکت هفت کشور در "یکی از گسترده‌ترین" عملیات مبادله در سال‌های اخیر رهبری کرده است، بیان شد.

به گفته منابع امنیتی، ۲۶ نفر با هفت هواپیما از آلمان، لهستان، اسلوونی، نروژ، روسیه و دو نفر از آمریکا مبادله و به آنکارا منتقل شدند. بلاروس نیز در این مبادله زندانیان شرکت داشت.

بایدن افزود: «امروز، سه شهروند آمریکایی و یک دارنده گرین کارت آمریکایی که به ناحق در روسیه زندانی شده بودند، بالاخره آزاد شدند: پل ویلان، ایوان گرشکویچ، آلسو کورماشوا و ولادیمیر کارا مورزا.»

رئیس جمهور آمریکا گفت: توافقی که آزادی آنها را تضمین کرد یک شاهکار دیپلماسی بود.

پیش از این،  آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد: پال ویلان، ایوان گرشکویچ و آلسو کورماشوا اکنون در راه بازگشت از روسیه به آمریکا هستند.  آزادی آنها از طریق تلاش‌های فوق‌العاده افراد بی‌شماری در وزارت امور خارجه و در سراسر دولت آمریکا انجام شد.

وزیر خارجه دولت بایدن افزود: آمریکا  توانست برای تامین آزادی آنها و همچنین آزادی ولادیمیر کارا مورزا و ۱۲ نفر دیگر که در داخل روسیه زندانی بودند، به توافق برسد.

بلینکن اضافه کرد: ما از حمایت تعدادی از متحدانمان که این توافق را ممکن کردند، به ویژه آلمان، لهستان، نروژ و اسلوونی، سپاسگزاریم.  ما همچنین از دولت ترکیه قدردانی می کنیم که مکانی را برای بازگشت امن این افراد به ایالات متحده آمریکا و آلمان فراهم کرده است.

وزیر خارجه آمریکا افزود:  طی چندین سال گذشته، در طول مکالمات دشوار بسیاری، به خانواده های کسانی که به ناحق در روسیه بازداشت شده اند، گفتم که آنها را فراموش نخواهیم کرد.  می‌دانم که در آن سال‌ها بارها در مورد نتیجه شک داشتند.  اما این را هم می دانم که آنها هرگز امید خود را از دست ندادند و ما هم امید را از دست ندادیم.

بلینکن تصریح کرد: تحت رهبربایدن، ما آزادی ده ها آمریکایی را که گروگان گرفته شده یا به صورت غیرقانونی بازداشت شده اند، تضمین کرده ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته