دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1403 - 12:07
دهقانی اشکذری در گفت‌و‌گو تفصیلی با آنا:

سیاست بودجه‌ای دانشگاه آزاد اقتصادی کردن رشته‌هاست/ ۳۰ درصد بودجه دانشگاه آزاد یزد از محل درآمدهای غیرشهریه‌ای

سیاست بودجه‌ای دانشگاه آزاد اقتصادی کردن رشته‌هاست  ۳۰ درصد بودجه دانشگاه آزاد یزد از محل درآمدهای غیرشهریه‌ای
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد تأکید کرد که در بودجه سال‌جاری تغییر اساسی ایجاد شده و دانشکده‌ها درآمد و هزینه هر رشته را استخراج کرده و نبال اقتصادی کردن رشته‌های دانشگاهی هستند.
کد خبر : 925324

محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، شاخص‌های بودجه امسال نسبت به قبل را متمایز دانست و گفت: در موضوع آموزش، تغییر اساسی ایجاد شده و دانشکده‌ها درآمد و هزینه هررشته را استخراج کرده و دنبال اقتصادی کردن رشته‌های دانشگاه با جذب دانشجویان بیشتر خواهند بود.

وی با تأکید بر اینکه ریل‌گذاری دانشگاه تغییر دانشگاه به سمت فناوری است، ادامه داد: وظیفه دانشکده مهارت و کارآفرینی رویکرد عمق‌بخشی به کیفیت، رشد و تثبیت فرآیند فناوری است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، ویژگی‌های بودجه امسال را افزایش سهم درآمد‌های غیرشهریه‌ای نسبت به سال گذشته برشمرد و عنوان کرد: بودجه دانشگاه از دو بخش درآمد‌های شهریه‌ای و غیرشهریه‌ای تشکیل شده و سال گذشته ۷۰ درصد درآمد‌ها شهریه‌ای و ۳۰ درصد غیرشهریه‌ای بوده است.

درآمد‌های شهریه‌ای صرف هزینه‌های دانشگاه می‌شود

دهقانی اشکذری متذکر شد: تمامی درآمد‌های شهریه‌ای به استان یزد برگشت داده و صرف هزینه‌های دانشگاه خواهد شد. یک درصد از شهریه اخذ شده در اختیار استان یزد است تا با همفکری معاونت هماهنگی و برنامه‌ریزی بین واحد‌هایی که درآمد شهریه‌ای کمی دارند تقسیم شود.

وی افزود: درصدی هم به‌عنوان تاب‌آوری به استان‌هایی که درآمد شهری کمتری دارند اختصاص یافته و صرف هزینه‌های آن استان خواهد شد.

بودجه دانشگاه از دو بخش درآمد‌های شهریه‌ای و غیرشهریه‌ای تشکیل شده و سال گذشته ۷۰ درصد درآمد‌ها شهریه‌ای و ۳۰ درصد غیرشهریه‌ای بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد تشریح کرد: بخش کوچکی از شهریه‌ها به شکل متمرکز در اختیار سازمان مرکزی است تا جایگزین شهریه‌ای شود که در سازمان وجود ندارد و نیز هزینه برنامه‌های متمرکز کشوری و صندوق رفاه دانشجویان از محل اخذ درصد‌های شهریه است که از واحد‌های کل کشور دریافت شده و به شکل تسهیلات به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تعلق می‌گیرد.

دهقانی اشکذری، سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی را تا ۳۱ مرداد دانست و تبیین کرد: مدت زمان سال مالی از اول شهریور هر سال آغاز شده و تا یک مرداد سال بعد به اتمام خواهد رسید.

وی در ادامه توضیح داد: در سالی که گذشت، تحقق درآمد‌های شهریه‌ای در مقایسه با سال قبل بیش از پیش‌بینی انجام شده بود و در بخش درآمد‌های غیر شهریه‌ای هم تقریباً نزدیک به پیش‌بینی است که در مجموع عملکرد بودجه استان یزد مثبت بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، تأکید دکتر طهرانچی را بر اقتصادی کردن آموزش دانشگاه برشمرد و ادامه داد: تمامی مدیران ستادی و دانشگاه تلاش دارند تا رشته‌های تحصیلی مورد استقبال دانشجویان قرار بگیرد و براساس منطق آمایش و از منظر اقتصادی لازم است دانشجویان در رشته‌های دارای اشتغال و نیاز اجتماعی و شغلی هدایت و از مسیر‌های غیرشهریه‌ای آنان را تقویت کنند.

دهقانی اشکذری از دیگر تأکید دکتر طهرانچی در ارتباط با بودجه را هزینه‌های دانشکدگان عنوان بیان کرد: در حال حاضر در اوج تأسیس و تثبیت دانشکدگان هستیم و بخش مهمی از هزینه‌های دانشکدگان، نیروی انسانی؛ اعضای هیئت علمی و کارمندان هستند.

وی، پایین بودن نسبت کارکنان به دانشجویان را از ویژگی‌های استان یزد دانست و اضافه کرد: سال گذشته تعدادی از کارمندان بازنشسته شدند و امسال این امر ادامه یافت که سبب تعدیل هزینه‌های دانشگاه خواهد شد.

تلاش دانشگاه آزاد برای تحقق فرآیند فناوری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، مولدسازی دارایی‌های دانشگاه را در استان یزد جدی عنوان کرد و گفت: تمام تلاش مسئولان استان یزد معطوف به تبدیل دارایی‌های راکت و کم‌اثر به پروژه‌های درآمدزاست تا وابستگی دانشگاه به شهریه کم شود.

دهقانی اشکذری افزود: دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد بنابر فرمایش دکتر طهرانچی، تحقق فرآیند فناوری را سرلوحه قرار داده و در این مسیر پیشتاز است.

وی با اشاره به افق و چشم‌انداز روشن دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تربیت دانشجویان کارآمد ماهر و خلّاق در اولویت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد مطرح کرد: بودجه به منابع مالی نیاز دارد و منابع مالی به جز شهریه دانشجویان است و بخشی از دارایی استان یزد را تبدیل به پول نقد کرده و در محل پروژه سرمایه‌گذاری و از مزایای آن برخوردار خواهیم شد.

دهقانی اشکذری، همگرایی در حوزه معنوی را مستلزم گفت‌وگو و تعامل برشمرد و ادامه داد: برگزاری نشست‌ها با موضوع تدوین بودجه استان یزد در سال پیش رو سبب مشارکت همه بخش‌های دانشگاه در اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق برنامه‌ها نیاز به دوره آموزشی است و تلاش داریم استادان، کارکنان و مدیران بخش‌های مختلف، مهارت تحقق برنامه‌ها را داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد عنوان کرد: بدون انگیزش در سطوح مختلف دانشگاه، بودجه قابل اجرا نیست و همه بخش‌های دانشگاه با همکاری و انتقال تجربیات خواهند توانست بودجه را عملیاتی کنند.‌

دهقانی اشکذری، شاخص‌های بودجه امسال نسبت به قبل را متمایز دانست و مطرح کرد: در موضوع آموزش تغییر اساسی ایجاد شده است، دانشکده‌ها درآمد و هزینه هر رشته را استخراج کرده و دنبال اقتصادی کردن رشته‌های دانشگاه با جذب دانشجویان بیشتر خواهند بود.

وی افزود: برای تحقق برنامه‌ها نیاز به دوره آموزشی است و تلاش داریم استادان، کارکنان و مدیران بخش‌های مختلف، مهارت تحقق برنامه‌ها را داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد بیان کرد: بدون انگیزش در سطوح مختلف دانشگاه، بودجه قابل اجرا نیست و تمامی بخش‌های دانشگاه با همکاری و انتقال تجربیات خواهند توانست بودجه را عملیاتی کنند.

دهقانی اشکذری گفت: امید است با انجام پروژه‌های مهم در بخش مسکن اسباب تقویت جریان انگیزشی اعضای هیئت علمی، کارکنان و افزایش منابع دانشگاه را سبب شویم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته