دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1403 - 19:28

سازمان ملل شکنجه زندانیان فلسطینی توسط اسرائیل را تائید کرد

سازمان ملل شکنجه زندانیان فلسطینی توسط  اسرائیل را تائید کرد
کمیسر عالی سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: «طیفی از اعمال وحشتناک، از جمله به کارگیری شکنجه از طریق غرق مصنوعی و رها کردن سگ به سمت بازداشت‌شدگان فلسطینی و دیگر روش‌ها، توسط اسرائیل انجام شده است.»
کد خبر : 925271

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، دفتر حقوق بشر سازمان ملل در روز سه‌شنبه ۳۰ ژوئیه‌ (۹ مرداد ۱۴۰۳) گزارش داد که هزاران فلسطینی به وسیله زور  از نوار غزه و جان‌پناه‌هایشان بیرون کشیده شده و به بازداشتگاه‌های اسرائیل منتقل شدند. مطابق این گزارش، برخی از این زندانیان تحت شکنجه قرار گرفته و ده‌ها نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

گزارش ۲۳ صفحه‌ای دفتر حقوق بشر سازمان ملل که بیشتر بر اساس مصاحبه با زندانیان آزاد شده و سایر قربانیان و شاهدان تهیه شده است، حاکی از آن است که بسیاری از افرادی که از زمان آغاز جنگ غزه بازداشت شده بودند، در حالی که سعی می‌کردند از حملات نظامی اسرائیل فرار کنند، به ایست‌های بازرسی برده شدند. برخی دیگر نیز از مدارس و بیمارستان‌هایی که در آن پناه گرفته بودند، دستگیر شدند.

در گزارش سازمان ملل آمده است که بسیاری از بازداشت شدگان قبل از انتقال به اسرائیل به وسیله چشم‌بند و زنجیر بسته شده بودند. آن‌ها در مراکز نظامی «قفس‌مانند» نگهداری شده و مجبور بودند لباس‌های خود را در آورند و در مواقع طولانی‌تر فقط می‌توانستند، پوشک بپوشند. بر اساس این گزارش، ۵۳ نفر از بازداشت‌شدگان در حین بازداشت جان خود را از دست داده‌اند.

فولکر ترک، کمیسر عالی سازمان ملل در بیانیه‌ای همزمان با انتشار این گزارش گفت: «طیفی از اعمال وحشتناک، از جمله به کارگیری شکنجه از طریق غرق مصنوعی و رها کردن سگ به سمت بازداشت‌شدگان و دیگر روش‌ها، نقض آشکار قوانین بین‌المللی حقوق بشر و حقوق بین‌المللی بشردوستانه است.»

در این گزارش آمده است که زندانیان فلسطینی که در اسرائیل نگهداری می‌شوند، اکثرا مرد و پسر هستند و طیفی از افراد همچون ساکنان، پزشکان، پرستاران و بیماران را در کنار ستیزه‌جویان فلسطینی شامل می‌شوند.

در این گزارش بدون ذکر تعداد، از موارد خشونت جنسی نیز یاد شده است. همچنین تعداد بازداشت شدگانی که آزاد شده‌اند ذکر نشده و یک سخنگوی سازمان ملل نیز تعیین تعداد آن را غیرممکن دانست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته