دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خسروپناه: در توسعه فناوری‌ها، توحید را مدنظر داریم

خسروپناه: در توسعه فناوری‌ها، توحید را مدنظر داریم
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه هوش مصنوعی و فناوری کوانتوم از ابزار‌های جنگ ترکیبی است، بیان کرد: مبانی ما به عنوان حکومت اسلامی در هوش مصنوعی متفاوت با برخی کشورهاست، مبنای ما توحید و خداوند است. وقتی قرار است فناوری را توسعه دهیم نباید دچار دنیاگرایی شویم، چون پیشرفت با مبنای اسلامی را مدنظر داریم.
کد خبر : 925193

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در گردهمایی گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محراب و آیت‌الله آل هاشم، درباره جنگ ترکیبی اظهار کرد: زمانی جنگ‌ها کلاسیک بودند و به صورت نظامی می‌جنگیدند، بعدا جنگ سرد شکل گرفت، در این سال‌های اخیر جنگ نرم مطرح شد، یکی از مصادیق جنگ نرم جنگ شناختی است، شناخت دربرگیرنده ساحت بیش و منش و اراده و تصمیم است.

وی با بیان اینکه جنگ ترکیبی عمدتا در بستر فناوری‌هایی از جمله هوش مصنوعی، فناوری سایبری و کوانتوم صورت می‌گیرد، بیان کرد: هدف جنگ ترکیبی که بخشی از آن جنگ شناختی است، این است که زیست جهان انقلاب اسلامی را بگیرند و به زیست جهان پست‌مدرن تبدیل کنند. در زیست جهان پسا مدرن، نسبی‌گرایی، لذت‌گرایی، بی‌غیرتی ملی و مذهبی ترویج می‌دهند، لمپنیسم ملی و مذهبی شکل می‌گیرد، اینگونه امنیت کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

در برابر جنگ شناختی باید جهاد شناختی را در نظر داشته باشیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروزه برخی ابزار‌های جنگ ترکیبی فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و فناوری کوانتوم است، ادامه داد: در برابر جنگ شناختی باید جهاد شناختی را در نظر داشته باشیم، جهاد، تلاش خستگی‌ناپذیر است که فی سبیل الله باشد، در جنگ ترکیبی باید جهاد ترکیبی را مدنظر داشته باشیم و این منحصر به یک حوزه نیست.

استاد خسروپناه گفت: اکنون جمهوری اسلامی ایران توان علم و فناوری در حوزه‌های متعددی داردکه البته در حوزه‌های دیگری باید قدرت خود را تقویت کند. مطالعات سیاستگذاری حوزه هوش مصنوعی را از سال ۱۴۰۱ شروع کردیم و اکنون سند آن مصوب و سازمان ملی هوش تاسیس شده است، در کنار هوش مصنوعی، فناوری‌هایی مانند کوانتوم مهم است که تدوین سندش رو به پایان است تمام نخبگان این حوزه را جمع کردیم تا پس از نهایی‌سازی، ابلاغ شود.

در توسعه فناوری‌ها، توحید را مدنظر داریم

وی با تأکید بر اینکه هوش مصنوعی و فناوری کوانتوم از ابزار‌های جنگ ترکیبی است، اضافه کرد: مبانی ما به عنوان حکومت اسلامی در هوش مصنوعی متفاوت با برخی کشورهاست، مبنای ما توحید و خداوند است. وقتی قرار است فناوری را توسعه دهیم نباید دچار دنیاگرایی شویم، چون پیشرفت با مبنای اسلامی را مدنظر داریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: از علم باید استفاده کنیم، اما مسیر فناوری باید در راستای اصولی مانند کرامت، جهاد، آزادی و عدالت باشد و تکلیف ایدئولوژی خودمان را مشخص کنیم. امام (ره) با انقلاب اسلامی؛ جنگ شناختی و ترکیبی را شروع کرد. امام (ره) استکبارستیزی را در جهان مطرح و ضربات سختی به استکبار وارد کرد. یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی حضور و نقش اساسی مردم است که به برکت انقلاب نمایان شد.

استاد خسروپناه اضافه کرد: مقام معظم رهبری نیز نظرات مفصلی درباره جنگ ترکیبی دارند، دشمن مقابله با پیشرفت علمی ایران را شروع کرده است و برای آن برنامه‌ریزی متعدد انجام داده است، بنابراین جنگ ترکیبی پیچیدگی خاصی دارد البته دشمن هم اشتباه محاسباتی دارد که با کار قرارگاهی می‌توان با دشمن مقابله کرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی توقع قرارگاهی شدن دارند، شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از این عمدتا مشغول سیاستگذاری بود، در حالی که راه‌سنجی و رصد شناخت مسئله و اولویت‌ها و اولیت‌ها و تشکیل اتاق وضعیت مدنظر باشد، اولین کاری که پس از ورود به شورای عالی انجام دادم، راه‌اندازی مرکز رصد بود، رصد همان دیده‌بانی در جنگ است که کار پیچیده و فناورانه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کار دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی مأموریت راهبردی شامل تعیین سیاست‌ها و نوشتن اسناد سیاستی است و مأموریت دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی، راهبری یا همان تقسیم کار است.

استاد خسروپناه عنوان کرد: نظارت و ارزیابی از دیگر اولویت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است، ادامه داد: دستگاه‌های نظارتی در این خصوص به شورا کمک می‌کنند هر دستگاهی باید درباره وظایف خود در زمینه مصوبات توضیح دهد. چهار ستاد علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، زنان و خانواده و تعلیم و تربیت در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم، ذیل ستاد‌های میز تعریف کردیم، همچنین با هیئت‌های اندیشه ورز و نخبگانی نیز شورا در ارتباط هستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به ائمه جمعه تأکید کرد: ائمه جمعه باید شورای فرهنگ عمومی را تبدیل به قرارگاه جهاد ترکیبی کنند. همانطور شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ، علم و اجتماعی است، شورای فرهنگ عمومی هم باید اینگونه باشد. ائمه جمعه استان‌ها باید بدانند که ظرفیت علم و فناوری آن استان چیست؟ این ظرفیت در فناوری‌های مختلف چه نقشی دارند؟ ائمه جمعه باید مطالبه‌گری کنند. کار قرارگاهی حکمرانی حل مسئله است.
 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته