دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«شوق یک عهد» مستندی درباره زندگی و خدمات فرهنگی و ادبی محمدرضا سنگری

«شوق یک عهد» مستندی درباره زندگی و خدمات فرهنگی و ادبی محمدرضا سنگری
«شوق یک عهد» فیلمی درباره زندگی و خدمات فرهنگی محمد رضا سنگری، استاد زبان و ادبیات فارسی، شاعر و عاشورا پژوه است که پنجشنبه یازدهم مردادماه از قاب شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.
کد خبر : 925158

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، این مستند، بیست و سومین فیلم از مجموعه مستند‌های «آیینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی رضا عباسی از قاب این شبکه تلویزیونی پخش می‌شود.

رضا عباسی کارگردان این فیلم با اشاره به گوشه‌ای از زندگی نامه محمد رضا سنگری گفت: دکتر محمدرضا سنگری متولد اول آبان ۱۳۳۳ در دزفول است. وی مدتی مدیر گروه برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی زبان و ادبیات فارسی بود ودر این دوره نقش مهمی در اتقای کتب درسیِ زبان فارسی داشت.

استاد سنگری نویسنده، پژوهشگر، شاعر و متخصص در ادبیات آئینی و عاشورایی است و آثار وی جزو منابع مرجع این حوزه به‌شمار می‌رود.

او اضافه کرد: معمولاً نزد ما شخص شاعر و ادیب به عنوان انسانی خوش سخن رخ می‌نماید. اما ادب، مفهومی متعالی است. به نظر می‌رسد که فرق ادب و اخلاق این است که اخلاق، ملکات فضیلت محورِ درونی است. کسی که ملکه فضائل را داشته باشد، انسانی متخلق است، اما انسانی که این فضیت درونی را در ظاهر هم بروز می‌دهد؛ یعنی هم خوش سخن و هم خوش خلق است، در این صورت، انسان با ادبی است و حقیقتا از جمله این انسان‌ها می‌توان به دکتر محمد رضا سنگری اشاره کرد.

عباسی در ادامه اظهار کرد: دکتر سنگری آثار و مقالات فراوانی را به رشته تحریردرآورده که شامل ۵۰ اثر تحقیقی و پژوهشی در حوزه گوناگون فرهنگی، ادبی، عاشورایی و آیینی است. کارگردان مستند «شوق یک عهد» تأکید کرد: استاد محمد رضا سنگری یکی از پژوهشگران عاشورایی برجسته کشور است که سوابقی نظیر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، عضو شورای نویسندگان کتاب مطالعات اجتماعی، مدیر دفتر هنر و ادبیات عاشورایی حوزه هنری، عضو گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عضو شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و دبیر علمی کتاب سال عاشورا را نیز درکارنامه علمی و فرهنگی خود دارد.

براساس این گزارش عوامل این مستند عبارتند از: مجری طرح محراب محمدزاده، تحقیق سیامک صدیقی، محمد آسیابانی، مدیر فیلم‌برداری یاسر آقا‌امینی‌ها، تدوین مریم مرشد، انتخاب موسیقی سعید ذهنی، دابردار مجید نجاتی، صداگذار بردیا دینوری، مدیر تولید علی هیهاوند، دستیار کارگردان سیاوش درخشی، هماهنگی تولید منوچهر پویان مهر، فیلمبردار رسول همتی، دستیاران فیلمبردار سامان امیری، دستیار صدابردار محمد اشرف پور، مشاور علمی کامور بخشایش، مشاور رسانه‌ای سیده الهام کاظمی و تیتراژ حسن علیزاده فرد.

گفتنی است «آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است. مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹:۰۰ پخش و جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ تکرار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته