دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1403 - 12:09

امانی: اسماعیل هنیه ساعت ۲:۳۰ بامداد در محل اقامت خود ترور شد+ جزئیات اولیه

امانی: اسماعیل هنیه ساعت ۲:۳۰ بامداد در محل اقامت خود ترور شد+ جزئیات اولیه
سفیر ایران در لبنان در واکنش به ترور اسماعیل هنیه گفت: متاسفانه یکی از مهمانان مراسم تحلیف را ساعت ۲:۳۰ شب در محل اقامت خود مورد هدف قرار دادند.
کد خبر : 925138

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا،  مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در واکنش به ترور اسماعیل هنیه در تهران اظهارکرد: بسیاری از مقامات کشور‌های مختلف از جمله رهبران مقاومت در آیین تحلیف رئیس جمهور ایران شرکت کردند. ایران در خصوص مقاومت رویکردی ثابت دارد.

وی افزود: متاسفانه یکی از مهمانان مراسم تحلیف را ساعت ۲:۳۰ شب در محل اقامت خود مورد هدف قرار دادند، ما پیگیر مسائل مختلف مربوط به ترور اسماعیل هنیه خواهیم بود.  
امانی تأکید کرد: تقریبا ۹ ساعت از این ترور می‌گذرد و مسئولان ما در حال بررسی موضوع هستند ضمن اینکه رهبر انقلاب نیز پیامی را در این رابطه صادر کردند.

سفیر ایران در لبنان گفت: در سال ۱۹۸۲ کاردار ایران به همراه سه دیپلمات در لبنان ربوده شدند. مثل همیشه رژیم صهیونیستی متهم اول این جنایت هاست. این جنایت  رژیم صهیونیستی پس از گذشت ۴۲ سال از بین نمی‌رود و همیشه مورد مطالبه ماست چه از مسئولان لبنانی و چه سازمان‌های بین المللی.

وی افزود: همان طور که از مراسم تحلیف رئیس جمهور دیدید و استقبال ما از هیات ها مشخص بود که سیاست ایران در خصوص «مقاومت» تغییری نکرده است. سیاست داخلی آقای پزشکیان نیز مبتنی بر قانون اساسی است. سیاست خارجی ایران به شکل کلی تغییری نخواهد یافت چون مبتنی بر قانون اساسی است اما در سلیقه ها ممکن است متفاوت باشد.

امانی با تأکید بر اینکه همان نتیجه‌ای که رژیم صهیونیستی از ترور شهیدان شیخ احمد یاسین، رنتیسی و  فتحی شقاقی گرفت از ترور هنیه هم خواهد گرفت، اظهارداشت: درباره موضع جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه ساعت کمی از ترور اسماعیل هنیه می‌گذرد نیازمند روشن شدن برخی زوایا در خصوص این ترور هستیم.

سفیر ایران در لبنان اضافه کرد: رژیم صهیونیستی در وضعیت بسیار بدی به سر می برد. هیچگاه جنایات رژیم صهیونیستی علیه ایران بدون پاسخ نبوده است. ما عملیات وعده صادق را شاهد بودیم. ایران با این عملیات نشان داد که می تواند تصمیم بگیرد و اجرا کند و به موفقیت برسد.

وی گفت: آمریکایی‌ها دو بار به منطقه آمده‌اند و با خسارات فراوان برگشته‌اند. آمریکا نیازمند بازنگری در سیاست خود است. ملاحظه‌ای نداریم که چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا بشود. هر رئیس‌جمهوری که در آمریکا سر کار می‌آید باید به این موضوع توجه کند. فکر می‌کنم فرهنگ مردم منطقه کاملاً متفاوت شده و آمریکا باید سیاست‌های سابق خود را تغییر بدهد. شاید یک رئیس‌جمهور که بتواند عاقلانه به این موضوعات بپردازد برای آمریکا خیلی بهتر باشد.

امانی اضافه کرد: امانی، سفیر ایران در لبنان، با اشاره به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی اظهار داشت که این حمایت‌ها کمکی به بقای این رژیم نمی‌کند. او تاکید کرد که تهدید اصلی برای موجودیت اسرائیل، رفتارهای جنون‌آمیز نتانیاهو است و این اقدامات نه تنها به بقای اسرائیل کمک نمی‌کند، بلکه موقعیت آن را نیز تضعیف می‌کند.

سفیر ایران ادامه داد: آمریکایی ها گاه و بیگاه پیام هایی به ایران می دهند و پاسخ خودشان را غیرمستقیم دریافت می کنند. قالب پیام های در 10 ماه گذشته این بوده که جنگ گسترش پیدا نکند که اعمال آمریکایی ها خلاف این موضوع است.

وی افزود: ایران هرگز اجازه نخواهد داد که منطقه تحت اداره آمریکا و اسرائیل باشد. او بیان داشت که حمایت‌های آمریکا از اسرائیل در جنایت‌ها و عملیات‌های نظامی، خطرات جدی برای منطقه به همراه دارد. اگر مشخص شود آمریکا در این عملیات‌ها با نتانیاهو هماهنگ بوده است، این نشانه‌ای خطرناک برای منطقه خواهد بود.

امانی تأکید کرد: ایران هرگز به دنبال گسترش جنگ در منطقه نبوده و تاریخ ۴۵ ساله جمهوری اسلامی ایران نشان‌دهنده این موضع است. امانی از آمریکا و اسرائیل خواست که از این تجربه درس بگیرند و از حمایت‌های خود دست بردارند.

سفیر ایران در بیروت بیان کرد: در روزهای اخیر شاهد گفتگوهای نمایندگان حماس که قطر و مصر باشند با مسئولان اطلاعاتی و موساد در مصر بودیم. این خیلی نفاق بزرگی است که از یک طرف آنها دنبال مذاکره با حماس هستند ولی از طرف دیگر در تهران اسماعیل هنیه را ترور می کنند. این دلیل دیگری است که نشان می دهد اسرائیل قابل مذاکره نیست. اگر چه حماس غیرمستقیم مذاکره می کرد اما پیام بسیار بدی درباره مذاکراتی صادر شد که قطر و مصر در آن جهت تلاش می کردند.

وی اظهارداشت: نتانیاهو در همان روز اول جنگ مانده است. گفتند در سفر نتانیاهو به آمریکا اتفاقات بسیار مهمی خواهد افتاد اما جز چند جنایاتی که دیروز و امروز انجام دادند . اتفاقی برای پیروزی نتانیاهو رخ نداده است. هیچ کدام از اهداف سه گانه اسرائیل تامین نشده است. اسرائیلی ها پاسخ این جنایت خود را خواهند گرفت. اینکه حزب الله لبنان چگونه راجع به هدف قرار گرفتن ضایحه پاسخ بدهد مطابق با روال و تصمیمات خودشان خواهد بود.

 

در حال بروزرسانی...

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته