دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1403 - 14:44

صف‌آرایی محور آمریکایی مقابل ونزوئلا/ واشینگتن با گزینه تحریم بازی می‌کند

صف‌آرایی محور آمریکایی مقابل ونزوئلا  واشینگتن با گزینه تحریم بازی می‌کند
رابطه هفت کشور آمریکای لاتین و کاراکاس بعد از اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا شکرآب شده و دولت آمریکا هم از سوی جمهوری‌خواهان برای اعمال تحریم علیه این کشور آمریکای لاتین، تحت‌فشار است.
کد خبر : 924932

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، دولت واشینگتن کاراکاس را به دست‌کاری نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع تمدید زمامداری «نیکلاس مادورو» متهم کرده و راه را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه این کشور آمریکای لاتین باز کرده است.

هم‌زمان، وبگاه «آکسیوس» خبر داد که نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره بر دولت دموکرات جو بایدن فشار می‌آورند تا تحریم‌های شدیدی را بر دولت کاراکاس اعمال کند.

استدلال آمریکا این است که به‌رغم نتایج حاصل از نظرسنجی‌ها مبنی بر اینکه «ادموندو گونزالس اوروتیا» نامزد اپوزیسیون، با اختلاف ۲ بر ۱ پیشتاز است، شورای ملی انتخابات ونزوئلا، مادورو را پیروز اعلام کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته که واشینگتن «نگرانی‌های جدی» درباره نتیجه اعلام‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا دارد و بیم آن می‌رود که این نتیجه خواسته و رأی مردم ونزوئلا را منعکس نکند.

هم‌زمان، «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که این اتحادیه خواستار شفافیت حداکثری در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا است.

بورل مدعی شد: موانع پیش روی مشارکت نامزد‌های اپوزیسیون، کاستی در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان و عدم توازن در دسترسی به رسانه‌ها موجب ایجاد شرایط نابرابر انتخاباتی شد.

وی اظهار کرد که اتحادیه اروپا نگران بازداشت‌های خودسرانه و ارعاب اپوزیسیون و جامعه مدنی در روند انتخابات است.

شماری از کشور‌های آمریکای لاتین هم علیه مادورو موضع گرفته‌اند. در همین راستا، وزات خارجه ونزوئلا بامداد سه‌شنبه گفت که «اظهارات و اقدامات مداخله‌جویانه» دولت‌های آرژانتین، شیلی، کاستاریکا، پرو، پاناما، جمهوری دومینیکن و اروگوئه درباره انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا را رد می‌کند.

وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه خود گفت که «دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا تصمیم گرفته است که به دلیل این رویه شنیع که حمله به حاکمیت ماست، همه اعضای دفاتر دیپلماتیک خود» از این کشور‌ها فرابخواند.

این وزارتخانه افزود که از دولت‌های این کشور‌ها هم می‌خواهد که دیپلمات‌های خود را از ونزوئلا فرابخوانند.

وزارت خارجه ونزوئلا افزود: دولت ونزوئلا این حق را دارد که برای حفاظت از حق تعیین سرنوشت خود اقدامات سیاسی و حقوقی را اتخاذ کند. دولت ونزوئلا در مقابل هر اقدامی که همزیستی مسالمت‌آمیز آن را تهدید کند، مقاومت می‌کند.

این تنش دیپلماتیک پس‌ازآن ایجاد شد که آرژانتین، کاستاریکا، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن و اروگوئه در بیانیه مشترکی «خواستار بازنگری کامل در نتایج انتخابات با حضور ناظران مستقل انتخاباتی» شدند.

میزان مشارکت در انتخابات یکشنبه (۲۸ ژوئیه/ هفتم مرداد) ونزوئلا ۵۹ درصد بود و بر اساس شمارش ۸۰ درصد آرا، نیکولاس مادورو ۵۱.۲ درصد آرا را به دست آورد و رقیب او، ادموندو گونزالس نامزد ائتلاف اصلی اپوزیسیون با کسب ۴۴.۲ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته