دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو شورای عالی نظام پرستاری:

تعرفه‌های پرستاری با ۹ تا ۱۲ ماه تأخیر پرداخت می‌شود

تعرفه‌های پرستاری با ۹ تا ۱۲ ماه تأخیر پرداخت می‌شود
عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: خواسته‌ پرستاران از وزیر بهداشت آینده کاملا مشخص است. تعرفه‌های پرستاری اکنون به صورت سلیقه‌ای و با تاخیر ۹ تا ۱۲ ماهه پرداخت می‌شود.
کد خبر : 924924

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلیل آدابی عضو شورای عالی نظام پرستاری درباره مطالبات جامعه پرستاری از وزیر بهداشت دولت چهاردهم اظهار کرد: انتخاب آقای دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب روزنه امیدی برای تحقق مطالبات جامعه پرستاری گشوده است.

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات جامعه پرستاری مهاجرت و خروج نیرو‌ها از کشور است. اگر بخواهیم در مورد دلیل مهاجرت بخشی از جامعه پرستاری بررسی ریشه‌ای انجام دهیم اصلی‌ترین دلیل آن را می‌توانیم مشکلات معیشتی جامعه عنوان کنیم. جامعه پرستاری مطالبات بحقی دارد و برای تمام این مطالبات راهکار قانونی وجود دارد.

آدابی ادامه داد: باید الگویی براساس تجربه کشور‌های موفق در زمینه نگهداشت نیروی انسانی تعریف شود تا با استفاده از این الگو، از خروج نیرو‌های کار از کشور پیشگیری شود.

وی اضافه کرد: برقراری فوق العاده خاص از مهمترین مطالبات جامعه پرستاری است که به ویژه باید برای همکاران بالینی این امتیاز در نظر گرفته شود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: اجرای صحیح قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز از مطالبات مهم جامعه پرستاری است که می‌تواند به بهبود وضعیت معیشتی پرستاران کمک کند.

وی ادامه داد: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اکنون اجرایی شده، اما با توجه به پرداخت سلیقه‌ای با مبالغ بسیار ناچیز نارضایتی‌هایی را ایجاد کرده که با مدیریت و بازبینی نحوه پرداخت و وجود یک سامانه که پرسنل بتوانند خدمات انجام شده را ثبت کنند این مشکل رفع خواهد شد.

آدابی افزود: تأخیر در پرداخت تعرفه گذاری خدمات پرستاری باعث رنجش همکاران جامعه پرستاری شده است. راهکار این مساله این است که پرستاران هر ماه به عنوان علی الحساب، مبلغی را دریافت کنند سپس که مبلغ کارانه از طرف بیمه پرداخت شد جایگزین شود. این کار باعث می‌شود که پرداخت تعرفه‌ها با تأخیر مواجه نشود، زیرا در حال حاضر حدود ۹ تا ۱۲ ماه تأخیر در پرداخت تعرفه‌ها وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری سنندج گفت: عدم اجرای آیین نامه ضوابط رفاهیات جانبی دولت در هیچکدام از دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز یکی دیگر از مشکلات جامعه پرستاری است، اما به رغم تاکید بر الزام اجرای این آیین نامه هیچ‌گاه در دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت شده است.

پرستاران دوران کرونا هنوز در انتظار استخدام هستند

وی با اشاره به تلاش پرستاران طرحی و شرکتی در ایام کرونا برای کنترل بیماری کووید ۱۹ تأکید کرد: نیرو‌های طرحی، شرکتی و... که در ایام کرونا با جان و دل مشغول خدمت به مردم بودند. در آن زمان به آنها قول استخدام داده شده بود، اما بسیاری از آنها هنوز استخدام نشده‌اند و بنابراین مطالبه دیگر از دولت جدید توجه به وضعیت استخدامی این همکاران است.

آدابی ایجاد معاونت پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی را مطالبه دیگر جامعه پرستاری عنوان و بیان کرد: ایجاد معاونت پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باعث ایجاد رضایت بیشتر در همکاران پرستار خواهد شد.

اضافه کاری ساعتی ۲۰ هزار تومان در شأن پرستاران نیست

وی با اشاره به لزوم افزایش مبلغ اضافه کاری پرستاران خاطرنشان کرد: در حال حاضر میانگین مبلغ اضافه کاری پرستاران ساعتی ۲۰ هزار تومان است که در شأن جامعه پرستاری نیست و باید حداقل به ۱۸۰ هزار تومان به ازای هر ساعت افزایش یابد. البته این موضوع نیز فرمول مشخصی دارد و با آن فرمول باید محاسبه و به پرستاران پرداخت شود.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری سنندج کمبود نیروی پرستاری را از معضلات دیگر جامعه پرستاری کشور عنوان و خاطرنشان کرد: در ایران به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱.۵ پرستار داریم که کمتر از میانگین جهانی است. این آمار یعنی نه تنها کادر پرستاری دچار فرسودگی می‌شوند بـلکه مردم هم خـدمات کامـل پرستاری را دریافت نمی‌کنند. برای رسیدن به حداقل استاندارد جهانی از نظر تعداد، باید ۱۵۰ هزار پرستار جذب نظام سلامت شوند.

وزیر بهداشت آینده جلوی گسترش مدارس بهیاری را بگیرد

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت قصد دارد برای جبران کمبود نیرو مدارس بهیاری را مجددا فعال کند از وزارت بهداشت دولت آینده تقاضا داریم از بازگشت حرفه پرستاری به عقب جلوگیری کند و اجازه فعالیت مدارس بهیاری را ندهد.

وی اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور را از دیگر مطالبات جامعه پرستاری برای بهبود رضایت و معیشت پرستاران عنوان کرد و یادآور شد: افزایش ضریب ریالی و افزایش تعداد تعرفه‌های خدمات پرستاری نیز از مطالبات دیگر جامعه پرستاری از دولت چهاردهم است

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته