دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1403 - 16:23
پس از ادای سوگند ریاست‌جمهوری؛

پزشکیان: ایرانی مقتدر و توانا در تولید علم و فناوری می‌خواهیم /محور همگرایی سیاست‌های کلی مقام رهبری است

پزشکیان: ایرانی مقتدر و توانا در تولید علم و فناوری می‌خواهیم  محور همگرایی سیاست‌های کلی مقام رهبری است
مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به عنوان چهاردهمین رئیس جمهور کشورمان با حضور رؤسای جمهور، وزرا، سفرا، نمایندگان کشورهای منطقه، آسیا و اروپایی در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
کد خبر : 924923

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به عنوان چهاردهمین رئیس جمهور کشورمان با حضور رؤسای جمهور، وزرا، سفرا، نمایندگان کشور‌های منطقه، آسیا و اروپایی (جمعاً ۱۱۰ هیئت) در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

براساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی، مراسم تحلیف یا سوگند رئیس‌جمهور باید در نشست علنی مجلس همراه با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان برگزار شود.

طبق روال، این مراسم با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز و سپس رئیس قوه قضائیه به سخنرانی خواهند پرداخت و پس از سخنرانی رئیس قوه قضائیه، مراسم سوگند «مسعود پزشکیان» انجام خواهد شد و در آخر رئیس جمهور جدید و قانونی جمهوری اسلامی ایران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به سخنرانی خواهد پرداخت.

لازم به ذکر است که حدود ۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی به صورت زنده مراسم تحلیف چهاردهمین رئیس جمهور کشورمان را پوشش خبری خواهند داد.

ورود رئیس جمهور منتخب و مسئولان کشورهای دیگر به مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز مراسم

 

سرود جمهوری اسلامی ایران پیش از آغاز مراسم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی


در ابتدای این جلسه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با به صدا در آوردن زنگ، رسمیت یافتن جلسه را اعلام کرد.

به صدا درآوردن زنگ علنی مجلس



رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این مراسم ضمن تشکر و خیر مقدم به میهمانان، رؤسای جمهور، وزرا، سفرا، نمایندگان کشور‌های منطقه، آسیا و اروپایی، از آنها جهت حضور در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تشکر و قدردانی کرد.

وی افزود: دستور جلسه امروز ۹ مرداد ۱۴۰۳ مراسم تحلیف رئیس جمهور آقای مسعود پزشکیان است که این جلسه امروز با حضور ۲۷۹ نفر به صورت رسمی آغاز می‌شود.

دستور جلسه مراسم تحلیف

 

قالیباف: امروز شروع یک دوره جدید و پر افتخار از حیات انقلاب اسلامی است

قالیباف پس از قرائت قرآن کریم گفت: با سلام و صلوات به پیشگاه حضرت ختمی مرتبت پیامبر اعظم (ص) و حضرت بقیه‌الله (عج) بر مقام شامخ شهدای گرانقدر، امام شهدا و به ویژه روح مطهر شهید رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همچنین سید الشهدای اهل خدمت شهید دکتر رئیسی درود می‌فرستیم و به محضر همه حاضرین گرامی، میهمانان گرانقدر خارجی، رئیس جمهور تاجیکستان، روسای مجالس، معاونین رئیس جمهور، معاونین نخست وزیر، فرستادگان ویژه، رهبران عزیز محور مقاومت، سفرا و وابستگان کشور‌های مقیم و همچنین همه مدیران لشکری و کشوری و به ویژه خانواده شهدا خیر مقدم عرض می‌کنم.

وی گفت: حادثه تلخ و عروج شهید رئیسی و همراهان گرانقدرش در چشم تحلیلگران عرصه جهانی آزمونی مجدد برای نظام مقدس جمهوری اسلامی رقم زد که دیدید با مدیریت هوشمندانه رهبر انقلاب بار دیگر باعث اقتدار نظام سیاسی شد. در شرایط پر تلاطم منطقه‌ای و با وجود دشمنان قسم خورده داخلی و خارجی جمهوری اسلامی دچار کوچکترین آشفتگی نگردید و همچنان همگان دیدند که در فرصت بسیار کوتاه وفق قانون اساسی انتخابات ریاست جمهوری در سلامت و امنیت کامل رئیس جمهور نتعیین شد.

 

صحبت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تحلیف

 

قالیباف: مجلس از تمامی ابزار‌های خود استفاده می‌کند تا از دولت حمایت کند

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: همه این کار‌ها حاکی از نظام مثال زدنی از مردم سالاری دینی است. امروز شروع یک دوره جدید و پر افتخار از حیات انقلاب اسلامی است. انقلابی که قریب به ۵ دهه آغاز شده و نظم جهانی را متأثر ساخته است. امروز نمایش وحدت کلمه و صدای واحد ایرانیان برای همه دنیاست اینکه ما استاده‌ایم و سر عهدی که با مردم، شهدای انقلاب بسته‌ایم خواهیم ماند و ایران را با همدلی همه ایرانیان از هر طیف، قوم، مذهب و زبان خواهیم ساخت. امروز روزی تاریخی است روزی که نها تنها آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور برای خدمت به ایران قسم می‌خورند بلکه ما نیز متعهد می‌شویم در راه اعتلای کشور و تأمین مردم وی را یاری کنیم.

قالیباف اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی از تمامی ابزار‌های خود استفاده خواهد کرد تا از دولت محترم در مسیر دشوار پیش رو برای خدمت صادقانه به ملت شریف ایران حمایت کند. ما مطابق رهنمود صریح رهبر انقلاب، موفقیت دولت جدید را موفقیت خود می‌دانیم و در این راستا تصریحات رئیس جمهور محترم مبنی بر اجماع داخلی، رعایت سیاست‌های رهبر انقلاب و برنامه هفتم را بهترین تفاهم برای همکاری تعیین شد. مجلس متعهد می‌شود با رعایت این اصول توسط رئیس جمهور آینده خوبی را برای ایران رقم بزند.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی در مسیر پیشرفت و آبادانی کشور در کنار قوه مجریه خواهد بود. حفظ محیط زیست و برابری در سلامت و آموزش جز با همکاری قوا میسر نخواهد بود. مجلس شورای اسلامی در کمک به دولت در عرصه سیاست خارجی از همه ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد و در راه تعامل عزتمندانه در روابط خارجی در کنار دولت خواهیم بود. 

قالیباف: ماجرای غزه رویارویی محور شرافت در برابر محور جنایت است

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: گسترش صلح و ثبات منطقه دغدغه ما بوده و است و به پشتیبانی محور مقاومت ادامه خواهیم داد. ماجرای غزه رویارویی محور شرافت در برابر محور جنایت است، همه باید مشخص کنند در کدام سمت تاریخ قرار گرفته‌اند، جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته مقابل باند جنایت و در کنار محور شرافت و انسانیت قرار خواهد داشت. متأسفانه تروریسم دولتی و جنایت علیه بشریت در سرزمین‌های فلسطین توسط رژیم اشغالگر قدس در نهایت بی‌رحمی در حال انجام است. امروز حمایت آمریکا و مداخلات ناصواب قدرتهای غربی مانع اصلی حل مسئله فلسطین است که باید با واکنش همه کشورهای مسلمان و آزادی‌خواه روبرو شود.

قالیباف گفت: در پایان ضمن تشکر مجدد از همه مدعوین گرامی برای میهمانان خارجی آرزوی سفری خوش دارم و ابراز امیدواری دارم که دولت چهاردهم بتواند جایگاه جمهوری اسلامی را ارتقاء دهد. با دعای خیر برای توفیق و سربلندی برای همه خدمتگزاران ایران از خداوند متعال می‌خواهم ما را در این راه یاری کند.

 

اژه‌ای:  قوه قضائیه در هر نقطه که لازم باشد در کمک به دولت حضور فعال خواهد داشت

غلامحسین اژه‌ای رییس دستگاه قضا کشور امروز سه شنبه و در مراسم تحلیف رئیس جمهور نهم که با حضور مهمانان داخلی و خارجی در صحن علنی مجلس برگزار شد، اظهار داشت: یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام و یاد شهدای گرانقدر و شهید والامقام سپهبد عزیز حاج قاسم سلیمانی و هم‌چنین یاد شهدای خدمت و رییس‌جمهور شهید آیت الله  رئیسی و همراهانش را گرامی می دارم و علو درجات را برایشان مسئلت دارم.

وی ادامه داد: خدا را سپاسگزاریم در شرایطی که مردم ایران در غم از دست دادن رییس جمهور خود بودند و بدخواهان به فتنه گری می افزودند، انتخابات ریاست جمهوری در کمال امنیت و صحت برگزار شد و مردم آقای پزشکیان را به عنوان رییس جمهور برگزیدند. این انتخاب توسط مقام معظم رهبری تنفیذ و ایشان مسئولیت اجرای قوه مجریه را عهده دار شدند. 

اژه ای اظهار داشت: امروز رییس جمهور محترم طبق قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی با حضور رییس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان در پیشگاه قرآن کریم و در برابر نمایندگان به خداوند متعال سوگند یاد می‌کند تا پاسدار مذهب رسمی و قانون اساسی جمهوری اسلامی باشد و همه صلاحیت های خود را در انجام مسئولیت های خود بر عهده گیرد و خود را وقف خدمت مردم، ترویج دین و اخلاق، پشتییانی از حق کند و از خودکامگی دوری کند و از حقوق اشخاص حمایت کند.

 

صحبت‌های رئیس قوه قضائیه در مراسم تحلیف

اژه ای ادامه داد: رییس جمهور در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نکند. این مسئولیت خیلی سنگین است. رییس‌جمهور با استعانت از خداوند، پیامبر اسلام و ائمه (ع) از قدرتی که مردم به عنوان امانت دست او سپرده‌اند، همچون امینی پاسدار و وفادار از آن نگهداری و به منتخب بعد از خود بسپارد. رییس‌جمهور از زمان تبلیغات انتخابات تا الان عنوان کرده است که این قدرت را به تاسی از امیرمومنان امانت می داند و نه طعمه و همه تلاش خود را برای تحقق عدالت، پیشرفت و تعالی کشور به کار خواهند برد. اینجانب ضمن تبریک مجدد به ریس جمهور محترم آقای دکتر پزشکیان از خدای قادر متعال توفیق ایشان را در قبال مسیولیت سنگین خواستارم. آقای دکتر پزشکیان خداوند به شما توفیق دهد.

وی ادامه داد: همان طور که رهبر معظم و فرزانه انقلاب فرمودند، قوه قضاییه در کمک به دولت چهاردهم در هر نقطه که باشد، حضور فعال خواهد داشت و در مسائل اولویتدار کشور از جمله مسایل اقتصادی در کنار دولت خواهد بود. 

رییس قوه قضاییه در پایان ضمن خیرمقدم به مهمانان باردیگر علو درجات را برای شهدای کشور و افزایش طول عمر را برای مقام معظم رهبری خواستار شد.

 

سوگند خوردن و امضاء کردن سوگندنامه مسعود پزشکیان در مراسم تحلیف

 

سوگندنامه رئیس جمهور منتخب 

پس از صحبت‌های رئیس قوه قضائیه، مسعود پزشکیان در جایگاه خود حاضر شد و متن سوگندنامه را قرائت کرد و گفت: 

بسم الله الرحمن الرحیم

من به عنوان رییس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و ائتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم.

در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السّلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.

 

پزشکیان: التزام به قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی رهبر انقلاب خواهم داشت

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ملت ایران پس ازقرائت سوگندنامه اظهارکرد: انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری، فرصتی نو ایجاد کرد. فرصت شنیدن صدای همه آحاد ملتی که خواست آنها تحول است. دولت چهاردهم دولت وفاق ملی است و محور همگرایی ما التزام به قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری خواهد بود. قانون اساسی میثاق ملی ماست. سند چشم‌انداز آینده ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش توافق ما به چشم انداز را مشخص می‌کند.

وی افزود: ما ایرانی می‌خواهیم توسعه‌يافته، متناسب با مقتضيات فرهنگی، جغرافيايی و تاريخی خود و متكی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی، با تأكيد بر مردم‌سالاری دينی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ كرامت و حقوق انسان‌ها، و بهره‌مند از امنيت اجتماعی و قضايی.

 

 
 

صحبت‌های کامل مسعود پزشکیان پس از مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی

 

پزشکیان: ایرانی توانا در تولید علم و فناوری و متکی بر مابع انسانی و سرمایه اجتماعی می‌خواهیم

رئیس جمهور ادامه داد: ما ایرانی می‌خواهیم برخوردار از دانش پيشرفته، توانا در توليد علم و فناوری، متكي بر سهم برتر منابع انسانی و سرمايه‌ اجتماعي و توليد ملي. امن، مستقل و مقتدر با سامان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه‌جانبه و پيوستگی مردم و حكومت. ما ایرانی می‌خواهیم برخوردار از سلامت، رفاه، امنيت غذايي، تأمين اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزيع متناسب درآمد، نهاد مستحكم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعيض و بهره‌مند از محيط زيست مطلوب. ایرانی می‌خواهیم دارای تعامل سازنده و مؤثر با جهان بر اساس اصول عزت، حكمت و مصلحت.

پزشکیان تصریح کرد: گرچه گزارش‌های کارشناسی، وضعیت امروز را پیچیده نشان می‌دهد اما بی‌گمان توکل به قدرت لایزال الهی، توانمندی‌های ایران عزیز و ظرفیت انسانی مردم ایران، عبور از هرچالشی را امکان‌پذیر می‌سازد. ایران در اوج توفان‌های منطقه و در پی حادثه هولناکی که منجر به شهادت رئیس‌جمهور ایران شد انتخاباتی رقابتی، سالم و امیدبخش برگزار کرد.

پزشکیان: به پشتوانه مردم و حمایت رهبری از عزت و منافع ایران در صحنه بین‌الملل پاسداری خواهم کرد

وی افزود: من به پشتوانه مردم و با حمایت رهبر انقلاب و با ایجاد اجماع میان ارکان کشور، از عزت و منافع ایران و نیز از حقوق ملت در صحنه بین‌المللی پاسداری خواهم کرد. تأمین منافع ملی، پاسداری از امنیت مردم، توسعه اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی مردم در چارچوب سه اصل عزت، حکمت و مصلحت مهمترین اهداف سیاست خارجی من خواهد بود. برای رسیدن به این اهداف، تعامل سازنده با جهان و احقاق حقوق مردم سرلوحه دولت قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور اظهارکرد: دولت چهاردهم خود را دولت تمامی ملت ایران می‌داند؛ موظف به تامین حقوق شهروندی مردم ایران است و این امر را بر هر امر دیگری اولویت می‌دهد. محور همگرایی، التزام به قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی رهبر انقلاب، در اولویت برنامه‌های دولت چهاردهم است.

پزشکیان با بیان اینکه سند چشم‌انداز، آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند، ادامه داد: آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی این سند و نیز طراحی راهکارهایی بر اساس سیاست کلی با هدف دست‌یابی به ویژگی‌هایی است که سند چشم‌انداز برای جامعه ایران ترسیم کرده‌. در سند چشم‌انداز، ایران کشوری توسعه‌یافته با جایگاه نخست علمی و فناوری در سطح اول منطقه و نیز با هویت انقلابی است.

وی افزود: ایران نیازمند غلبه بر مخاطرات پیش‌رو و گشایش راه‌های توسعه پایدار است. جهان نیز نیازمند حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح‌طب و عزتمند است. باید به مردم ایران، زنان، جوانان و قومیت‌ها به عنوان فرصت‌های بی‌نظیر ملی بنگریم و این فرصت‌ها را بالنده کنیم. باید فرصت حضور و مشارکت را برای کسانی که در حاشیه بودند فراهم کنیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت‌چهاردهم پیگیر پیشرفت، توسعه عادلانه و همه‌جانبه ایران و نیز زایش توان اقتصادی کشور و بهبود زندگی ایران خواهد بود، بیان کرد: رفع تبعیض و بسط عدالت سیاسی، اقتصادی،  اجتماعی و آموزشی، لازمه تحقق این هدف است.  

پزشکیان گفت: فرصت پیش‌رو، فرصت تغییر، اصلاح و پاسخ به ضرورت‌های تازه است. حرکت در مسیر ملت و انجام اصلاحات رویکردی، ساختاری و رفتاری در آن به سود همگان است. در این مسیر همه برنده هستند و بازنده‌ای وجود ندارد.

پزشکیان: تأمین کنندگان سلاح کودک‌کشان غزه نمی‌توانند درس انسانیت به دیگران بدهند

وی با اشاره به قتل‌عام کودکان و فلسطینیان در غزه توسط رژیم جنایتکار صهیونیستی بیان کرد: آنهایی که سلاح‌های کودک‌کُشان غزه را تامین می‌کنند، نمی‌توانند به دیگران درس انسانیت بدهند. هیچ کس در دنیا نمی‌پذیرد رئیس رژیمی که در غزه بر سر زنان و کودکان بمب می‌ریزد مورد تشویق قرار گیرد. گویا برای برخی از مدعیان تمدن، حقوق اساسی انسان‌ها بر اساس رنگ پوست، زبان و دین آنها سنجیده می‌شود. بنی آدم اعضای یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضو‌ها را نماند قرار،  تو کز محنت دیگران بی‌غمی، نشاید که نامت نهند آدمی. (در این لحظه مسعود پزشکیان با تشویق ممتد حضار مواجه شد).

پزشکیان: نمی‌توان نام خود را انسان گذاشت اما در برابر جنایت صهیونیست‌ها سکوت کرد

رئیس جمهور افزود: نمی‌توان نام خود را انسان گذاشت ولی در برابر جنایات صهونیست‌ها سکوت کرد. ما خواهان جهانی هستیم که مردم فلسطین از چنگ اشغال و نسل‌کشی رهاشده باشد و رویا‌های هیچ کودک فلسطینی زیر آوار‌های پدری مدفون نماند. (حضار در مجلس به تشویق پزشکیان پرداختند).

پزشکیان: کشورهای غربی را به درک واقعیات و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل فرا می‌خوانیم

پزشکیان در رابطه سیاست خارجی دولت چهاردهم نیز گفت: ما با بازیگران نوظهور در جنوب جهانی روابط مان را تحکیم خواهیم کرد و برای تثبیت مودت و دوستی با همسایگان شرقی و حوزه فرهنگی فارسی زبان تلاش خواهیم کرد. کشور‌های غربی را به درک واقعیات و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل و جایگاه برابر فرا می‌خوانیم. آماده‌ایم مدیریت تنش با دولت‌هایی که هنوز شان و جایگاه ایران را درک نکرده‌اند گفت‌وگو کنیم.

پزشکیان: عادی‌سازی روابط تجاری با دنیا حق مسلم ایران است/ مردم، رهبری و نظام سیاسی ایران به زیاده‌خواهی پاسخ نمی‌دهد

وی افزود: عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی ایران با جهان را حق مسلم ایران می‌دانم. تجربه بیش از دو دهه مذاکره با ایران باید دولت‌های طرف مذاکره با ایران را به این درک رسانده باشد که پایبند به تعهدات مان بودیم و خواهیم ماند ولی مردم و رهبری و نظام سیاسی ایران به فشار و زیاده خواهی پاسخ نمی‌دهند (حضار در مجلس به تشویق پزشکیان پرداختند).

رئیس جمهور در پایان صحبت‌های خود از تمام میهمانان و خبرنگاران حاضر در مراسم تحلیف تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته