دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1403 - 00:03
«واشنگتن‌پست» لب به اعتراف گشود؛

خشونت علیه فلسطینیان در زندان‌های اسرائیل «گوانتاناموی دیگر» را به‌وجود آورده است

خشونت علیه فلسطینیان در زندان‌های اسرائیل «گوانتاناموی دیگر» را به‌وجود آورده است
روزنامه واشنگتن پست در مصاحبه با برخی زندانیان فلسطینی آزاد شده از بند زندان‌های رژیم صهیونیستی، ضمن اذعان به خشونت و محرومیت‌های مرگبار نگهبانان اسرائیلی علیه زندانیان، به نقل از یکی از شاهدان آن را «گوانتانامویی دیگر» توصیف کرد.
کد خبر : 924752

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روزنامه پرشمارگان آمریکایی در مصاحبه با زندانیان سابق فلسطینی و بررسی گزارش‌های کالبد شکافی، پرده از خشونت و محرومیت گسترده در زندان‌های اسرائیل برداشت.

این روزنامه می‌نویسد که در نتیجه این گزارش‌ها مشخص شده است که به عنوان مثال یک زندانی فلسطینی بر اثر پارگی طحال و شکستگی دنده‌ها، ناشی از ضرب و شتم زندانبانان اسرائیلی جان خود را از دست داده است، یکی دیگر هم به دلیل عدم درمان جان داده و دیگری قبل از مرگ فریاد‌های کمکش به گوش می‌رسید در نهایت از شدت جراحات در سلولش جان سپرد.

در این گزارش شاهدان عینی به صورت دقیق وضعیت زندانیان را شرح داده و سازمان غیردولتی «پزشکان برای حقوق بشر اسرائیل» (PHRI) هم که کالبد شکافی‌ها را انجام داده اند، وضعیت مرگبار موجود در زندان‌های رژیم صهیونیستی را تائید کرده‌اند.

خشونت علیه فلسطینیان در زندان‌های اسرائیل «گوانتاناموی دیگر» را به‌وجود آورده است

یکی از پزشکان حاضر در PHRI که مرگ سه مرد زندانی فلسطینی ساکن کرانه باختری در زمستان گذشته را تائید کرد، به واشنگتن پست گفت که این سه نفر در میان شمار نامعلوم دیگر فلسطینیان کشته شده‌ای هستند که در زندان‌های نوار غزه جان باخته اند.

گروه‌های حقوق بشری نیز ضمن تائید شرایط وخیم در زندان‌های پرجمعیت اسرائیل پس از حملات حماس، این وضعیت را پس از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) بسیار بدتر توصیف کردند.

واشنگتن پست می‌افزاید: پیش از این نیز گزارش‌هایی از ضرب و شتم اسرای فلسطینی به گوش می‌رسید، اما وضعیت جاری بسیار مرگبارتر از پیش از حملات ۷ اکتبر است.

این روزنامه در عین حال خاطرنشان می‌کند که همزمان با تمرکز توجه و محکومیت بین المللی بر وضعیت اسفبار زندانیان غزه به ویژه در سایت نظامی بدنام «سدی تیمان» (Sde Teiman)، مدافعان حقوق بشر از بحرانی عمیق‌تر و سیستماتیک در نظام کیفری اسرائیل خبر می‌دهند.

جسیکا مانتل مدیر اجرایی گروه حقوق بشر اسرائیلی «هاموکد» که سال‌ها با زندانیان فلسطینی کار کرده، در این زمینه به واشنگتن پست گفت: «خشونت فراگیر است. زندان‌ها بسیار شلوغ هستند و هر زندانی که با آنها ملاقات کرده‌ایم دستکم ۳۰ پوند (۱۳.۶۰ کیلوگرم) وزن کم کرده است.»

تال استاینر مدیر اجرایی کمیته عمومی علیه شکنجه در اسرائیل، این تخلفات را تا حدی به فضای انتقام جویانه در اسرائیل پس از حمله ۷ اکتبر حماس نسبت داد و گفت: این ترکیبی از احساسات فردی بسیار منفی و خشونت آمیز با بی مسئولیتی و حمایت سیاست گذاران است.

در واکنش به گزارش واشنگتن پست، سرویس زندان اسرائیل در بیانیه‌ای مرگ برخی از زندانیان فلسطینی را پس از حمله ۷ اکتبر انکار و اعلام کرد: «ما از ادعا‌هایی که شما توضیح دادید اطلاعی نداریم و تا آنجا که می‌دانیم، چنین چیزی رخ نداده است. با این وجود، زندانیان و بازداشت شدگان حق دارند شکایت کنند تا توسط مقامات رسمی به طور کامل بررسی و رسیدگی شود.»

خشونت علیه فلسطینیان در زندان‌های اسرائیل «گوانتاناموی دیگر» را به‌وجود آورده است

در ادامه این بیانیه آمده است: «همه زندانیان براساس قانون بازداشت شده اند و تمام حقوق اولیه مورد نیاز آنها به طور کامل توسط زندانبانان حرفه‌ای و آموزش دیده اعمال می‌شود».

ارائه این گزارش در حالی است که دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در حال بررسی حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و و یوآو گالانت وزیر جنگ کابینه رژیم صهیونیستی به دلیل عملکرد آنها در جنگ غزه است.

همزمان گفته می‌شود رانن بار رئیس اطلاعات اسرائیل در نامه‌ای به مقامات زندان‌های این رژیم در تاریخ ۲۶ ژوئن (۶ تیر) نسبت به شرایط موجود در زندان‌های اسرائیل هشدار داده و تاکید کرده است که چنین وضعیتی می‌تواند منجر به اقدامات حقوقی بین‌المللی بیشتر شود.

وی در نامه‌ای که توسط روزنامه واشنگتن پست هم مشاهده شده، آورده است: «اسرائیل در رد ادعا‌ها علیه خود چالش دارد و در کمترین حالت، برخی از این ادعا‌ها دارای سند و مدرک هستند.

اما گفته می‌شود که «شین بت» (آژانس امنیت اسرائیل) تاکنون به درخواست‌ها برای اظهار نظر در مورد نامه رانن بار پاسخی نداده است.

هرچند ایتامار بن گویر وزیر راست گرا و افراطی امنیت ملی کابینه نتانیاهو که نظارت بر زندان‌ها را برعهده دارد، در پستی در «ایکس» و در واکنش به اظهارات بار، به خود بالید و گفت که وضعیت زندان‌ها را بهبود بخشیده است.

وی در ادامه ساده‌ترین راه حل برای جلوگیری از ازدحام بیش از حد در زندان‌ها را مجازات اعدام دانست.

این روزنامه سپس به گفته‌های یک زندانی ۲۸ ساله پرداخته که از جمله شاهدان ضرب و شتم شدید یکی از محکومان به اعدام به نام عبدالرحمن بحش ۲۳ ساله است. وی در این زمینه گفت: پس از دستگیری بحش به جرم همکاری با حماس، ماموران به تمام سلول‌ها یورش می‌بردند و قبل از ضرب و شتم زندانیان را دستبند زدند. وی افزود: این وضعیت هر دو هفته یکبار تکرار می‌شد و نگهبانان «به شیوه‌ای دیوانه کننده» به سمت زندانیان می‌رفتند و آنها را زیر لگد گرفته و با باتوم می‌زدند.

این زندانی سپس افزود: آخرین باری که بحش را دیده نگهبانان وی را به سمت سلول انفرادی برده و در حالیکه آن جوان ۲۳ ساله از درد ناشی از شکستگی دنده فریاد می‌کشید، رها می‌شد. گزارش‌ها حاکی است که بحش در زمستان گذشته و پیش از اجرای حکم اعدامش در اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.

خشونت علیه فلسطینیان در زندان‌های اسرائیل «گوانتاناموی دیگر» را به‌وجود آورده است

دانیل سالمون پزشک متخصص PHRI نیز در گزارش کالبد شکافی خود از «وجود آسیب شدید در قفسه سینه و قسمت‌های راست و شکم چپ، که باعث شکستگی دنده‌ها و آسیب طحال بحش شده، خبر داد. در این گزارش تاکید شده است که شوک سپتیک (عفونت شدید) و نارسایی تنفسی پس از جراحات علل بالقوه مرگ این مر بوده است. گفته می‌شود نتایج رسمی کالبد شکافی از خانواده و جسد بحش مخفی شده است.

همزمان سرویس زندان اسرائیل نیز به سوالات واشنگتن پست در مورد چرایی تحویل ندادن جسد بحش به بستگانش خودداری کرد.

دیگر زندانی درگذشته در زندان‌های اسرائیل،  عبدالرحمن المعاری ۳۳ ساله نام دارد که در تاریخ ۱۳ نوامبر سال گذشته (آبان) جان سپرده است. به گفته برادر عبدالرحمن وی که پدر ۴ فرزند بوده از فوریه ۲۰۲۳ (نزدیک به یک سال پیش از حمله حماس به سرزمین‌های اشغالی) در یک ایست بازرسی دستگیر و به اتهام وابستگی به حماس و داشتن سلاح گرم زندانی شده است.

گزارش‌ها حاکی است که ملاقات با عبدالرحمن پس از حملات ۷ اکتبر حماس دیگر ممکن نشد و خانواده وی همچنان درصدد دریافت اطلاعات در مورد علت مرگ پسرشان هستند.

در گزارشی که توسط دکتر دنی رازین در مورد کالبد شکافی عبدالرحمن انجام شده، آمده است که این مرد ۳۳ ساله «کبودی‌هایی روی قفسه سینه چپ، به همراه دنده‌های شکسته داشته و کبودی‌های دیگر بر روی بدن وی ناشی از مرگ در اثر ضرب و شتم شدید است».

خیری حمد جوان ۳۲ ساله فلسطینی و از هم بندان عبوالرحمن در خصوص وضعیت وی به واشنگتن پست که این مرد در حالیکه دستانش را دستبند زده بودند، از بالای ۱۵ پله به پایین پرت شد.

حمد سپس اضافه کرد: پس از سقوط عبدالرحمن وی همچنان زنده بود، اما سرش خونریزی می‌کرد، اما نگهبانان اسرائیلی با همین شرایط وی را به انفرادی بردند و وی در نهایت در همان سلول به دلیل نرسیدن کمک‌های پزشکی جانش را از دست داد.

ازدحام و بی توجهی بیش از اندازه در زندان دلیل دیگر مرگ زندانیان فلسطینی

گزارش‌ها و شهادت زندانیان همچنین حاکی از مرگ و میر برخی دیگر از زندانیان به دلیل بیماری و عدم ارائه کمک‌های پزشکی است. از جمله محمد السبار ۲۱ ساله که از کودکی به بیماری گوارشی مزمن مبتلا بود.

عاطف عواظا یکی از هم سلولی‌های محمد به واشنگتن پست گفت که این جوان پس از دریافت نکردن داروهایش دچار تورم شدید معده شد و در نهایت به دلیل وخامت اوضاع و نرسیدن دارو جان داد.

براساس اعلام «آدامیر»، یک سازمان حقوق زندانیان فلسطینی، در ماه مه میلادی (اردیبهشت) رکورد نگهداری ۹ هزار و ۷۰۰ زندانی شکسته شد و این در حالی است که هیچ یک از این زندانیان مربوط به جنگ غزه نیستند.

سیاست گرسنگی دادن زندانیان

زندانیان سابق فلسطینی در گفت‌وگو با این روزنامه، علاوه بر خشونت و منع خدمات پزشکی از گرسنگی کشیدن شدید نیز حکایت دارند.

معاث عمارنه روزنامه‌نگار ۳۷ ساله‌ای که به دلیل فیلمبرداری از اعتراض‌ها در کرانه باختری به مدت ۶ ماه زندانی شده بود، در این خصوص گفت: زندانیان برای صبحانه یک بشقاب سبزیجات و ماست را با هم تقسیم می‌کردند. برای ناهار هم هر سلول نصف فنجان برنج به اضافه یک بشقاب گوجه‌فرنگی یا کلم خرد شده دریافت می‌کرد.

واشنگتن پست در گفت‌وگو با معزز عبید ۳۷ ساله که هفته گذشته از زندان اسرائیل آزاد شد، متوجه شد که وی حتی نمی‌تواند درست راه برود. این مرد فلسطینی که اکنون در درمانگاهی در کرانه باختری، تحت درمان است گفت که نمی‌داند چند سال دارد و اطلاعی در مورد پنج فرزندش هم ندارد.

وی افزود: «من چیزی جز زندان نمی‌دانم». مطابق گزارش‌های پزشکی وی در مدت بازداشتش بیش از ۱۰۰ پوند (۴۵.۳ کیلوگرم) وزن کم کرده است.

وی در ادامه مصاحبه، با صدایی که به سختی شنیده می‌شد، پرده از تعرض‌های مکرر جنسی نگهبانان زندان برداشت و گفت: آنجا گوانتانامو بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته