دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طاهری‌نیا: وزارت علوم متولی تامین شغل دانش‌آموختگان نیست

طاهری‌نیا: وزارت علوم متولی تامین شغل دانش‌آموختگان نیست
معاون وزیر علوم و رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی تصریح کرد: وزارت علوم، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید نسبت به آینده شغلی دانش‌آموختگان‌شان کاملا مسئولانه رفتار کنند، اما به هیچ وجه متولی تامین شغل برای آنها نیستند.
کد خبر : 924696

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی‌باقر طاهری‌نیا در نخستین پیش‌نشست دومین کنگره ملی «آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور» هدف از برگزاری این پیش‌نشست را بیان شفاف ماموریت کنگره دوم و طرح موضع روشن در این زمینه دانست و گفت: هر چقدر در توسعه آموزش عالی و تقویت مهارت‌های شغلی و افزایش اشتغال دانش‌آموختگان تاکید می‌کنیم و همواره به یاد می‌آوریم که وزارت علوم، مسئول تربیت دانش‌آموخته با مهارت است، اما مسئول تامین شغل نیست.

وی درباره تفاوت‌های کنگره اول و دوم توضیح داد: کنگره دوم آموزش مهارتی با محوریت ذی‌نفعان نیروی کار ماهر یعنی بخش دولتی و خصوصی، شرکت‌ها و جامعه به طور عام برگزار می‌شود که باید تلاش کرد تا بر اساس تکلیف برنامه هفتم بتوانیم آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ برنامه هفتم پیشرفت را تهیه و تنظیم کنیم.

طاهری‌نیا گفت: اساس کنگره دوم عبارتست از انجام مطالعات پشتیبان آیین‌نامه اجرایی تبصره دو ماده ۹۵ که براساس تکلیف این تبصره، وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت موظفند در کنار دروس نظری، دروس عملی و مهارتی نیز تعریف کنند تا هر دانش‌آموخته بتواند مهارت لازم را برای اشتغال مرتبط با تحصیل کسب کند. بر این اساس ما باید نیاز‌های ذی‌نفعان را به لحاظ کمی و کیفی بدانیم، هر چند در این زمینه با تعارضاتی مواجه هستیم که از یک سو انبوهی از جوانان جویای کار داریم و از سوی دیگر بخشی که نیاز به نیروی کار دارد از نبود متقاضی گلایه‌مند هستند.

معاون موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی هم در این نشست به مشکلات فراروی فارغ‌التحصیلان اشاره کرد و گفت: بخشی از این مشکلات به عرضه آموزش عالی مربوط می‌شود، هرچند متهم ردیف اول آموزش عالی است که خروجی‌های مناسبی ندارد، بخشی از این مشکلات هم به دستگاه تولید متخصص و بخشی به ذی‌نفعان تقاضای نیروی کار بازمی‌گردد.

حشمت‌اله عسکری افزود: در یک اکوسیستم عرضه و تقاضای نیروی کار شکل می‌گیرد و فضای کسب و کار در کشور، سرعت جذب سرمایه‌گذاری و انباشت سرمایه و انتقال دانش فنی و دسترسی به تکنولوژی کمک می‌کند تا زمینه جذب فارغ‌التحصیلان را رقم بزند. پس یک بخش دیگر موضوع تقاضای نیروی کار و مولفه‌های تاثیرگذار در این فضاست، بخشی از آن در دستان صاحبان کار و کارآفرینان و یک بخش نیز محیط پیرامونی بوده که در اختیار حاکمیت است.

وی ادامه داد: بخشی از دغدغه صاحبان صنایع هستند که می‌توانند به برطرف شدن فاصله بین عرضه و تقاضای نیروی کار کمک کنند.

مهدی دهمرده معاون توسعه مدیریت و منابع موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی نیز در این جلسه به سابقه برگزاری کنگره اول که تیرماه سال گذشته با رویکرد دانشگاه‌ها برگزار شده بود، پرداخت و گفت: در کنگره دوم تصمیم داریم تا وارد تعامل بیشتر با بازار کار شویم که موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به عنوان کانون تفکر آموزش عالی و با حضور کارشناسان خبره می‌تواند در این زمینه کمک کند و انتظار این است که به عنوان خروجی کنگره صنعت به ما بگوید فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند.

اجرایی شدن کامل بند‌های آیین‌نامه تدوین شده، ضمانت اجرای بند‌های تدوین شده، استقبال ازکارورزان آموزش عالی و ارائه امکانات به آنها، آمادگی مشارکت دو طرفه با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، تسریع در اجرایی‌سازی آیین‌نامه و نیاز به تعامل بیشتر صنعت و آموزش عالی از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته