دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تعریق زیاد چه عوارضی بر بدن می‌گذارد؟

تعریق زیاد چه عوارضی بر بدن می‌گذارد؟
تعریق زیاد به ویژه در فصل گرما از جمله مشکلاتی است که می‌تواند زندگی افراد را دچار اختلال کند.
کد خبر : 924672

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، تعریق زیاد به ویژه در فصل گرما یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد را آزار می‌دهد. تعریق زیاد یا هایپرهیدروزیس (Hyperhidrosis) دلایل مختلفی داشته و علاوه بر آن می‌تواند آسیب‌های مختلفی به افراد وارد کند.

دلایل تعریق زیاد

تعریق زیاد یا هایپرهیدروزیس می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از این دلایل عبارتند از: عوامل ژنتیکی یا ارثی، عوامل هورمونی مانند آنچه در دوران بلوغ رخ می‌دهد یا بارداری و یائسگی در بانوان، اضطراب و استرس که احساسات قوی محسوب می‌شود می‌تواند موجب افزایش فعالیت غدد عرقساز شوند. فعالیت بدنی و ورزش شدید و نیز تعریق شدید را به دنبال دارد.

همچنین برخی از بیماری‌ها مانند مانند دیابت، پرکاری تیروئید، عفونت‌ها یا اختلالات عصبی و بعضی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی و مسکن‌ها نیز ممکن است عوارض جانبی تعریق زیاد داشته باشند. همچنین محیط دما و رطوبت و نیز مصرف غذاهای تند و نوشیدنی‌های حاوی کافئین یا الکل نیز  بالا نیز می‌توانند باعث تعریق بیشتر شوند.

عوارض تعریق زیاد

همانگونه که گفته شد، می‌تواند عوارض و مشکلات مختلفی برای سلامتی افراد ایجاد کند.

مشکلات پوستی مانند عفونت‌های قارچی و باکتریایی، جوش‌های پوستی و التهاب از جمله عوارض تعریق زیاد است. همچنین تعریق بیش از حد می‌تواند منجر به از دست دادن مایعات و الکترولیت‌ها شود و در نتیجه خطر کم آبی بدن را افزایش دهد. از دست دادن مایعات و الکترولیت‌ها می‌تواند منجر به خستگی زودرس و کاهش انرژی شود.

همچنین تعریق زیاد می‌تواند اختلالات روانی و اجتماعی را در پی داشته باشد چرا که افراد ممکن است در پی تعریق زیاد احساس خجالت، اضطراب یا کاهش اعتماد به نفس کنند. این موضوع می‌تواند بر روی روابط اجتماعی و کیفیت زندگی آن‌ها تأثیر بگذارد.

کاهش عملکردهای ورزشی و مشکلات خواب به دلیل تعریق شبانه نیز از دیگر عوارض تعریق زیاد است. در صورتی که تعریق زیاد به یک مشکل مزمن تبدیل شود، بهتر است با پزشک مشورت  کرد تا علت آن مشخص شده و راهکارهای مناسب ارائه شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: تعریق
ارسال نظر
هلدینگ شایسته