دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام خلج در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

جهاد تبیین امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا چگونه صورت گرفت

جهاد تبیین امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا چگونه صورت گرفت
حجت‌الاسلام ناصر خلج سخنران اهل بیت (ع) گفت: امام سجاد(ع) به طرق مختلف پس از واقعه عاشورا جهاد تبیین انجام دادند، از انواع دعا‌های مختلف تا گریه برای شهدای کربلا و سخنرانی‌هایی که در مقاطع مختلف توسط ایشان صورت گرفت.
کد خبر : 924660

حجت‌الاسلام ناصر خلج سخنران اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا به مناسبت شهادت امام زین العابدین (ع) عنوان کرد: امامت یک عهد الهی است که خداوند منان در قرآن کریم آن را مطرح کرده است، خداوند در قرآن، حضرت ابراهیم را اینطور معرفی کرده که همان امامت خاص است که حضرت از پس این امتحان برآمد و به مقام امامت رسید. پس امامت عهد الهی است که حتی پیغمبر خدا هم مشمول آن شده است.

وی با بیان اینکه امامت نور واحد است، گفت: امام ویژگی‌های منحصر به فردی دارد، مثلا پیغمبر (ص) هم عبادت می‌کرد، اما عبادت امام سجاد (ع) که به سیدالساجدین معروف بودند، چیز دیگری بود البته این بدین معنا نیست که سایر امامان یا پیامبران عبادت نمی‌کردند، خیر اینطور نیست، اما این این نوع عبادت در حضرت سجاد (ع) نمود پیدا می‌کرد و شاخصه امام چهارم ما زین العابدین و سیدالساجدین است.

خلج اظهار کرد: به دشت کربلا اگر نگاهی بیاندازیم تا زمانی که امام حسین (ع) هستند همه باید برای ایشان جان فدا کنند، اما بهرحال نسل امامت باید تداوم پیدا کند و آنچه خدا رقم زده این بوده که امام سجاد (ع) بیمار شوند وگرنه اگر بیمار نبودند باید می‌جنگیدند، جان فدا می‌کردند و این اذن تشریعی خداوند بود. اباعبدالله (ع) در روز عاشورا به اصحاب گفتند که خدا اذن داده همه جانتان را فدا کنید و این اذن تشریعی است مثل همان اذنی که حضرت ابراهیم دستور داشت تا فرزندش را قربانی کند.

وی افزود: بنابراین درباره حضرت سجاد (ع) در دشت کربلا هم باید گفت که ایشان نه اذن تشریعی و نه اذن تکوینی برای کمک به امام حسین (ع) را داشتند، چون هم بیمار بودند و هم اگر شهید می‌شدند ، نسل امامت منقطع می‌شد.

صبر از سجایای اخلاقی امام سجاد

وی با بیان اینکه صبر یکی از ویژگی‌های مهم اخلاقی امام سجاد (ع) است، گفت: صبر از ویژگی‌های ایمان است و برخی علمای اخلاق آن را زیربنای سجایای اخلاقی می‌دانند، هرکار بخواهیم بکنیم جایگاه صبر خیلی والا است، امام سجاد هم ازاین قاعده مستثنی نیستند و قله را در این زمینه دارند، چرا که تمام مصیبت‌ها را شنیدند و دیدند و صبر کردند و ظرفشان افزایش پیدا کرد، حتی یک جا هم ندیدیم که از کوره در بروند؛ چراکه ظرفشان اقیانوس بود و خلاف ادب صحبت نکردند ،بعد می‌بینیم که چند جا در محور تبلیغ عاشورا و کاروان اسرا چنان سخنرانی کوبنده در کوفه و شام دارند که مردم به گریه می‌افتند.

خلج اظهار کرد: یزید می‌دانست اگر امام سخنرانی کند، همه چیز به هم می‌ریزد و لذا تصورش هم این بود که کماکان امام بیمار است، اما زمانی که امام شروع به صحبت کرد، ناگهان اذان پخش کردند و به اسم پیغمبر (ص) که رسید، امام ادامه صحبت داد که این شهادتین را به جد من می‌گویید ؟ اما فرزندانش را تنها گذاشتید.

وی راه دیگر تبلیغ جهاد تبیین امام سجاد(ع) را گریه امام بر شهدای کربلا به شمار آورد و گفت: در تاریخ داریم که امام بیست تا چهل سال برای شهدای کربلا گریه کرد حتی هر کودکی که می‌دیدند، گوسفندی که آّب می‌دادند یا در هر شرایطی سال‌ها گریه می‌کردند و یاد و خاطره عاشورا را زنده نگه می‌داشتند.

این سخنران اهل بیت (ع) اظهار کرد: راه سوم جهاد تبیین امام هم به خاطر اختناقی که در جامعه رخ داده بود و فشار‌های قضیه طره که حمله به بانوان می‌کردند و تا مدت‌ها امام سجاد (ع) با دعا به تبلیغ عاشورا و دین می‌پردازند که ثمره آن هم صحیفه سجادیه بود که به زبور آل محمد (ع) مشهور شد. در نهایت باید مطرح کرد که دعا زیاد است، اما صحیفه سجادیه و معارفش مظلومیت زنده کربلا است و مدام در قالب دعا یاد و خاطره عاشورا را زنده نگه می‌دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته