دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معرفی کامل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

معرفی کامل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، با بیش از دو دهه سابقه درخشان، به یکی از قطب‌های اصلی آموزش عالی و پژوهش‌های علمی در غرب پایتخت تبدیل شده است. واحد تهران غرب توانسته است با توجه به پتانسیل غنی اعضای هیئت علمی جوان و متخصص در رشته‌های مهندسی، علوم انسانی و هنر و به علاوه همکاری تنگاتنگ با واحد علوم پزشکی تهران جایگاه خود را به عنوان یکی از قطب‌های علمی آینده کشور در زمینه فن‌آوری‌های مرتبط با صنعت و سلامت تثبیت کند.
کد خبر : 924518

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب فعالیت خود را از ۱۲ بهمن ماه ۱۳۷۳ تحت عنوان مؤسسه فنی و آموزش عالی سما وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی با جذب دانشجو به صورت تمام وقت در رشته کاربرد کامپیوتر در مقطع کاردانی ناپیوسته آغاز و در سال ۱۳۷۸ با افزایش جذب دانشجو درمقطع کاردانی و کارشناسی، به واحد تهران سما تغییرنام یافت. در سال ۱۳۸۲ آموزشکده فنی و حرفه ای دخترانه تهران سما و در سال ۱۳۸۳ آموزشکده فنی حرفه ای پسرانه تهران سما با ظرفیت جذب دانشجو در مقطع کاردانی ناپیوسته بعنوان زیر مجموعه ایی از این واحد دانشگاهی راه اندازی گردیدند. در سال ۱۳۸۵ واحد تهران سما از سازمان سما منفک و به عنوان یکی از واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی فعالیت خود را ادامه و در سال ۱۳۸۶ رسماً با نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تغییر نام داد. 

تعداد اعضای هیئت علمی، رشته‌های تحصیلی و تعداد دانشجویان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب بعنوان واحد دانشگاه آزاد اسلامی پیشرو نه تنها در استان تهران بلکه در سطح کشور با دارا بودن قریب ۱۶۰۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های فنی و مهندسی، مدیریت، هنر و معماری و علوم انسانی، ۱۹۱ عضو هیأت علمی، بیش از ۴۰ آزمایشگاه و کارگاه، دو مرکز تحقیقاتی و مرکز رشد معرفی می شود.

جذب دانشجویان نخبه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، تکمیل هرم هیات علمی از طریق جذب اساتید مجرب، جوان و نخبه، توسعه فضای آموزشی و آزمایشگاهها و کارگاهها، ارتقا و بروز رسانی زیرساخت فن آوری اطلاعات، توجه به کیفیت امورآموزشی- پژوهشی، توسعه ارتباط با مراکز صنعتی و پژوهشی، تقویت کارآفرینی، استقرار و حمایت شرکت های نوپا و تشویق و ترغیب اساتید و دانشجویان در این راستا، نقشه راه و دکترین این واحد دانشگاهی جهت نیل به اهداف تعریف شده و اعتلا و پیشرفت آموزش عالی میهن اسلامی به شمار می آید.

تاریخچه دانشگاه 

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب فعالیت خود را از ۱۲ بهمن ماه ۱۳۷۳ تحت عنوان مؤسسه فنی و آموزش عالی سما وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی با جذب دانشجو به صورت تمام وقت در رشته کاربرد کامپیوتر در مقطع کاردانی ناپیوسته آغاز و در سال ۱۳۷۸ با افزایش جذب دانشجو درمقطع کاردانی و کارشناسی، به واحد تهران سما تغییرنام یافت. در سال ۱۳۸۲ آموزشکده فنی و حرفه ای دخترانه تهران سما و در سال ۱۳۸۳ آموزشکده فنی حرفه ای پسرانه تهران سما با ظرفیت جذب دانشجو در مقطع کاردانی ناپیوسته بعنوان زیر مجموعه ایی از این واحد دانشگاهی راه اندازی گردیدند. در سال ۱۳۸۵ واحد تهران سما از سازمان سما منفک و به عنوان یکی از واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی فعالیت خود را ادامه و در سال ۱۳۸۶ رسماً با نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تغییر نام داد. در بدو فعالیت واحد تهران غرب برخی رشته های علوم انسانی و فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی به جمع رشته های واحد تهران غرب افزوده و به دنبال آن طی سال های ۱۳۸۷ - ۱۳۹۰ ضمن تکمیل رشته های فنی و مهندسی، مدیریت و علوم انسانی نسبت به جذب کادر هیأت علمی مجرب و ارتقای هرم علمی این واحد دانشگاهی اقدام شد.

در تاریخچه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، سال ۱۳۹۳ را می توان به عنوان نقطه عطفی در شکل گیری، گسترش و ارتقای این دانشگاه معرفی کرد. در این سال ضمن گسترش فضای آموزشی، دانشکده هنر و معماری و متعاقب آن دانشکده مدیریت تاسیس و علاوه بر گسترش رشته گرایش های کارشناسی این دانشکده ها، در مقطع تحصیلات تکمیلی، در ۱۸ رشته گرایش دکتری و ۷۱ رشته گرایش کارشناسی ارشد اقدام به جذب دانشجو گردید بطوریکه در پایان سال ۹۳ تعداد دانشجویان این دانشگاه به بیش از ۱۰۰۰۰ نفر افزایش یافت.

سالهای ۹۷-۹۴ را می توان به عنوان سالهای گسترش فضای آموزشی، اصلاح و توسعه ساختار اداری و تکمیل نیروی انسانی، تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی و زیر ساخت های فن آوری اطلاعات، گسترش رشته گرایش های تحصیلات تکمیلی، راه اندازی مراکز تحقیقاتی و رشد، برقراری روابط و همکاری با مراکز صنعتی و پژوهشگاه ها نام برد بطوریکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب بعنوان واحد دانشگاه آزاد اسلامی پیشرو نه تنها در استان تهران بلکه در سطح کشور با دارا بودن قریب ۱۶۰۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های فنی و مهندسی، مدیریت، هنر و معماری و علوم انسانی، ۱۹۱ عضو هیأت علمی، بیش از ۴۰ آزمایشگاه و کارگاه، دو مرکز تحقیقاتی و مرکز رشد معرفی می شود.

جذب دانشجویان نخبه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، تکمیل هرم هیئت علمی از طریق جذب اساتید مجرب، جوان و نخبه، توسعه فضای آموزشی و آزمایشگاهها و کارگاهها، ارتقا و بروز رسانی زیرساخت فن آوری اطلاعات، توجه به کیفیت امورآموزشی- پژوهشی، توسعه ارتباط با مراکز صنعتی و پژوهشی، تقویت کارآفرینی، استقرار و حمایت شرکت های نوپا و تشویق و ترغیب اساتید و دانشجویان در این راستا، نقشه راه و دکترین این واحد دانشگاهی جهت نیل به اهداف تعریف شده و اعتلا و پیشرفت آموزش عالی میهن اسلامی به شمار می آید.

این دانشگاه در کدام مقاطع دانشجو می‌پذیرد؟ 

دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های فنی و مهندسی، مدیریت، هنر و معماری و علوم انسانی دانشجو میپذیرد.دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با هدف ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش، تلاش دارد تا با استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی و تحقیقاتی، محیطی مناسب برای رشد علمی و حرفه‌ای دانشجویان فراهم آورد. این دانشگاه همچنین با توجه به نیازهای جامعه و بازار کار، سعی در ارائه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی کاربردی دارد تا فارغ‌التحصیلان بتوانند به خوبی وارد بازار کار شوند و در زمینه‌های مختلف موفق باشند.

افتخارات ملی و بین المللی دانشجویان

تاسیس ۱۰ انجمن علمی دانشجویی در واحد تهران غرب در سال ۱۳۹۹

کسب جایزه پنجاه و هشتمین سال بنیاد فرهنگی البرز توسط نرگس آزادوار

محصول برگزیده جشنواره خوارزمی سال ۱۳۹۶ و یکی از محصولات برتر دانشگاه آزاد اسلامی در بیستمین نمایشگاه دستاورد پژوهشی و فناوری کشور توسط آقای علی زندی فارغ التحصیل و عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان

انتخاب ۵ محصول فناورانه واحد تهران غرب و باشگاه پژوهشگران واحد تهران غرب به عنوان محصولات برتر نمایشگاه دستاوردهای پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی در بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری کشور

کسب جایزه برگزیده برتر در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی رباتیک اجتماعی ICSR-۲۰۱۹

کسب رتبه برگزیده در جشنواره کشوری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

کسب مقام دوم در مسابقات کشوری دانشگاه صنعتی شریف، همزمان همزمان با هفتمین کنفرانس بین‌المللی اکوستیک و ارتعاشات توسط آقای محمد حسین رضایی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان واحد

کسب مقام اول در مسابقات کشوری هشتمین کنفرانس بین‌المللی اکوستیک در دانشگاه شهید بهشتی توسط آقای محمد حسین رضایی، دانشجوی واحد تهران غرب و عضو باشگاه پژوهشگران واحد تهران غرب

کسب برترین باشگاه فرهنگی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان توسط واحد تهران غرب در سال ۹۷

کسب مقام اول تیم دانشجویی در شانزدهمین دوره مسابقات ملی بتن

کسب افتخار دانشجویان واحد تهران غرب در نوزدهمین همایش ملی موسسه بتن آمریکا

کسب مقام نخست تیم رباتیک در یازدهمین دوره مسابقات لیگ رباتهای پرنده RoboNIT

کسب مقام دوم تیم رباتیک واحد تهران غرب در مسابقات ملی هوافضا دانشگاه امیرکبیر

دانشکده‌ها

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب دارای دانشکده‌های فنی و مهندسی، علوم انسانی، مدیریت و حسابداری، هنر و معماری است. 

در حال حاضر واحد تهران غرب داری ۱۴ رشته در مقطع دکتری مصوب ۴۵ رشته در مقطع کارشناسی ارشد، ۳۸ رشته در مقطع کارشناسی پیوسته و ۶ رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته می‌باشد و مفتخر است ۲۰۰۷۰ فارغ التحصیل را به بازار کار معرفی کرده است.

دانشگاه آزاد واحد تهران غرب چه امکاناتی دارد؟

امکانات آموزشی و پژوهشی شامل آزمایشگاه‌های مجهز برای رشته‌های فنی و مهندسی، کتابخانه با منابع متنوع علمی و پژوهشی و کارگاه‌های تخصصی برای رشته‌های هنری و معماری است. 

این دانشگاه دارای آزمایشگاه‌های مجهز برای رشته‌های مختلف فنی و مهندسی و کارگاه‌های هنری برای دانشجویان هنر و معماری است. کتابخانه دانشگاه با مجموعه‌ای از کتاب‌ها، مجلات و منابع علمی دیجیتال، یکی از منابع مهم برای پژوهش‌های دانشجویان و اساتید است.

انجمن‌های علمی و فرهنگی متنوع، باشگاه‌های ورزشی برای فعالیت‌های مختلف ورزشی از دیگر امکانات این واحد دانشگاهی است. این دانشگاه دارای امکانات ورزشی متنوعی برای ورزش‌های مختلف مانند فوتبال، بسکتبال و ورزش‌های رزمی است.

مراکز دانشگاه

مرکز تحقیقات صنعت و سلامت، مرکز تحقیقات اقتصاد خلاق، سرای نوآوری، مرکز رشد، استارت‌آپ‌ها و مدرسه عالی مهارتی گردشگری و هتلداری از جمله مراکز آموزشی، پژوهشی و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب هستند و دپارتمان صنایع و دپارتمان مدرسه اثیر از مرکز آموزش های آزاد این دانشگاه هستند.

انتهای پیام/

پرستو توکلی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب