دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1403 - 03:21
قنادباشی در گفت‌وگو با آنا:

دوران ترامپ‌هراسی گذشته است/ دوگانه جنگ و صلح را پایان دهیم

دوران ترامپ‌هراسی گذشته است  دوگانه جنگ و صلح را پایان دهیم
کارشناس مسائل منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران تجربه ترامپ‌هراسی را یک بار از سر گذرانده‌ و از سوی دیگر ترامپ امروز با ترامپ گذشته زمین تا آسمان تفاوت کرده و خوب می‌داند ایران کشوری نیست که تسلیم فشارها و خواسته‌های نامشروع آمریکا شود.
کد خبر : 924345

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه دیگر ترامپ‌هراسی در سیاست خارجی ایران جایی ندارد، اظهار کرد: مدت‌هاست که ترامپ‌هراسی در دستور کار برخی رسانه‌های داخلی و اغلب رسانه‌های خارجی معاند ایران قرار گرفته تا از این طریق دستگاه دیپلماسی کشورمان را تحت فشار قرار دهند و این بار هم در آستانه انتخابات آمریکا این سیاست و برنامه را به کار گرفته‌اند و در آستانه روی کار آمدن دولت جدید به آن شدت بخشیده‌اند.

وی افزود: یکی از دلایل ترامپ‌هراسی این است که بر روند انتخاب وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده ایران تأثیر بگذارند و نظام را تحت فشار قرار دهند تا خط مقاومت و ایستادگی را رها سازد تا مبادا جنگی شود و ترامپ تحریم‌ها را افزایش ندهد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها فرموده‌اند نه جنگی خواهد شد و نه با آمریکا گفت‌وگوی مستقیم خواهیم داشت، اظهار کرد: تجربه ترامپ‌هراسی را یک بار از سر گذرانده‌ایم و یک بار آن را تجربه کرده‌ایم. از سوی دیگر ترامپ امروز با ترامپ گذشته زمین تا آسمان تفاوت کرده و خوب می‌داند که ایران کشوری نیست تسلیم فشارها و خواسته‌های نامشروع آمریکا شود.

قنادباشی گفت: آمریکای امروز خیلی ضعیف شده و با مشکلات داخلی و خارجی بسیاری مواجه است. آمریکا دیگر توان مقابله با ایران را ندارد و لذا باید دوگانه جنگ و صلح و یا دوگانه سازش و تحریم را پایان داد. این دوگانه‌ها کارکردهای خود را از دست داده‌اند.

وی بیان کرد: برای جمهوری اسلامی ایران تفاوتی ندارد چه کسی در کاخ سفید مسئولیت خواهد گرفت. از نظر ما ایالات متحده آمریکا دشمن ماست و تا زمانی که دشمنی‌ها را کنار نگذارد و خواسته‌های مشروع ملت ایران را به رسمیت نشناسد ما با این کشور هیچگاه وارد مذاکره نخواهیم شد. همچنین لازم است اشاره شود که ترامپ فردی تاجرمسلک است و به فرض اینکه رئیس جمهور آمریکا شود، همه چیز را بر مبنای سود و زیان می‌سنجد و برای ترامپ منطقی نیست که با ایران وارد تخاصم و مواضع تهدیدآمیز شود.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه ترامپ تنها رئیس جمهور آمریکاست که نسبت به هزینه‌های جنگ در منطقه انتقاد کرده است، گفت: ترامپ از این شکایت داشت که چرا باید آمریکا هفت تیلیارد دلار در منطقه خاورمیانه هزینه نظامی‌گری کند و حتی در قضیه پهپاد آمریکایی که مورد اصابت قرار گرفت هیچ واکنشی از خود نشان نداد و همه اینها نشان می‌دهند که ترامپ از درگیری و جنگ به دور است و در دکترین سیاست خارجی او جنگ جایی ندارد.

قنادباشی گفت: ترامپ به تجارت بیشتر علاقه دارد تا جنگ و سیاست و به همین خاطر نباید از رئیس جمهور شدن ترامپ ترسید. همچنین قرار نیست سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی با تحولات کاخ سفید تغییر کنند. ما اصول ثابتی در سیاست خارجی داریم و هر دولتی هم که روی کار می‌آید باید به اینها توجه و اهتمام داشته باشد. نباید در سیاست خارجی ترس از خود نشان داد و نباید دوگانه میدان و دیپلماسی را دوباره مطرح کرد.

وی در پایان تأکید کرد: موضوع مهم بعدی دیگر آن است که امروزه فضای روابط بین‌الملل به سمت چندجانبه‌‎گرایی رفته و در این فضا قدرت هژمون در دنیا وجود ندارد و لذا آمریکا دیگر قدرت هژمون نیست و نباید از ترامپ و یا امثال آن واهمه داشت. جمهوری اسلامی ایران از عمق استراتژیک و زمین بازی گسترده‌تری برخوردار است و با وجود محور مقاومت آمریکا توان رویارویی با ایران را ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته