دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1403 - 00:01
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

هزینه‌های هنگفت در پی خاموشی کوره‌های صنعتی/ صنعت سیمان ۵۰ درصد کمتر برق دریافت کرد

هزینه‌های هنگفت در پی خاموشی کوره‌های صنعتی  صنعت سیمان ۵۰ درصد کمتر برق دریافت کرد
دبیر انجمن سیمان کشور در خصوص خسارات وارد شده به این صنعت در اثر ناترازی‌های انرژی گفت: در سال جاری ناترازی انرژی تشدید شده است، بطوری که می‌توان گفت صنعت سیمان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کمتر برق دریافت کرده است.
کد خبر : 924318

علی اکبر الوندیان درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا در خصوص خسارات وارد شده به این صنعت در اثر ناترازی‌های انرژی گفت: در سال جاری ناترازی انرژی تشدید شده است، بطوری که می‌توان گفت صنعت سیمان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کمتر برق دریافت کرده است.

دبیر انجمن سیمان کشورادامه داد: بسیاری از فعالیت‌ها در کارخانجات سیمان به دلیل کمبود انرژی متوقف شده است و شرایط نامناسبی از نظر تامین برق بر صنعت سیمان حاکم است. شایان ذکر است که کوره‌های گرم که برای تولید سیمان استفاده می‌شود پس از اورهال بایستی به مدت ۶ ماه بدون وقفه کار کنند؛ چرا خاموش شدن کوره پخت سیمان هزینه‌های هنگفت تعمیرات اساسی را در پی خواهد داشت!.

الوندیان تاکید کرد: اگر در زمانی خارج از زمانبندی تعیین شده کوره‌های سیمان خاموش شوند شوند آسیب شدیدی به لایه‌های نسوز کوره وارد می‌شود که در این حالت کارخانه تولیدی علاوه بر به دوش کشیدن خسارت عدم تولید، باید خسارت هنگفتی نیز برای ترمیم کوره بپردازد. اما با این حال کسری انرژی بعضی مواقع باعث بروز خسارات گسترده‌ای می‌شود.

نیروگاه‌های کوچک مقیاس کافی نیستند

دبیر انجمن سیمان کشور در خصوص به کارگیری نیروگاه‌های کوچک مقیاس برای جبران ناترازی انرژی گفت: توسعه این نیروگاه‌ها که عموما به صورت خورشیدی هستند در دستور کار قرار گرفته است و به صورت پله پله در حال اجرای آن‌ها هستیم، اما توجه به این نکته ضروری است صنعت سیمان بر اساس قانون مکلف به تامین ۵ درصد از برق مصرفی خود طی ۵ سال است.

وی ادامه داد: بر همین اساس سالی یک درصد از میزان مصرف برق کارنجات تولید سیمان از محل نیروگاه‌های خورشیدی تامین خواهد شد. اما نیروگاه‌های سی اچ پی که با گاز کار می‌کنند مشکل تامین سوخت دارند. به عنوان مثال کارخانه تولیدی سیمان را داریم که نیروگاه گازی ۱۲ مگاوات احداث کرده است، اما از آبان ماه تا اسفند ماه هر سال گاز نیروگاه احداث شده به دلیل کسری گاز قطع می‌شود.

الوندیان تاکید کرد: در همین راستا کارخانجات تولیدی سیمان از اواسط خرداد ماه تا پایان شهریور هر سال مشکل تامین برق دارند و از اولیل آبان ماه تا پایان سال تامین گاز کارخانجات با مشکل روبرو می‌شود. یعنی در واقع برای تولید سیمان فقط ۴ ماه در سال می‌توانیم با حداکثر ظرفیت کارکنیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۸ الی ۳۰ خط تولید کلینکر از ۱۰۰ خط موجود غیر فعال است. البته در شرایطی که امکان فعالیت با حداکثر ظرفیت باشد کلینکر تولید و ذخیره می‌کنیم، اما این فعل کافی نبوده و در بسیار از موارد با محدودیت‌هایی در توزیع کلینکر مواجه می‌شویم.

مردم کمک کنند!

دبیر انجمن سیمان کشور در پایان گفت: وزارت نیرو اگر توان ارائه داشته باشد، برق را به صنایع می دهد اما مصرف خانگی همواره رو به افزایش است و سیاست دولت عدم خاموشی در بخش خانگی است. به همین جهت هرگونه ناترازی موجب قطع تامین انرژی صنایع خواهد شد. به همین جهت از مردم ایران درخواست داریم با صرفه جویی در مصرف انرژی به بقای صنایع کمک کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سیمان برق خاموشی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته