دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
انقلاب دیجیتال در کلاس درس؛

سیطره هوش مصنوعی بر آموزش؛ راهکار چیست؟!

سیطره هوش مصنوعی بر آموزش؛ راهکار چیست؟!
هوش مصنوعی در دنیای امروز به یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحول‌ساز در زمینه‌های مختلف تبدیل شده است. در حوزه آموزش هم با ارائه روش‌های نوین تدریس، شخصی‌سازی فرایند یادگیری و تحلیل دقیق عملکرد دانش‌آموزان، نظام‌های آموزشی را به شکلی بی‌سابقه متحول کرده است.
کد خبر : 924290

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آموزش به طور گسترده‌ای تحت تأثیر پلتفرم‌های هوش مصنوعی جدید مانندMy AI» » یا «ChatGPT» » که توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شوند، قرار گرفته است.

برخی ممکن است استدلال کنند که هوش مصنوعی می‌تواند مفید باشد؛ زیرا قادر است به سرعت یک متن کامل و بی‌نقص تولید کند، اما پیامدهای آن بسیار زیاد است. آموزش به مسائل جدی‌ رسیده است که به دلیل هوش مصنوعی، نحوه یادگیری دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار داده است.

کمبود تعامل انسانی و وابستگی به هوش مصنوعی

یکی از تأثیرات منفی هوش مصنوعی بر آموزش امروز، کمبود تعامل انسانی و وابستگی به هوش مصنوعی است با اینکه هوش مصنوعی می‌تواند خدمات آموزشی شخصی‌سازی شده به دانش‌آموزان ارائه دهد، نمی‌تواند جایگزین معلمان انسانی شود که تعاملات رودررو را فراهم می‌کنند.

معلمان می‌توانند به صورت انسانی تعامل کنند، بحث کنند و بازخورد بدهند؛ اما هوش مصنوعی هرگز قادر به انجام آن کار نخواهد بود. معلمان در پیشرفت دانش‌آموزان نه تنها در دوران تحصیلی بلکه در توسعه مهارت‌های اجتماعی نیز نقش حیاتی دارند.

 معلمان احساسی از تعامل فیزیکی را ارائه می‌دهند که هوش مصنوعی هرگز نمی‌تواند جایگزین کند. همانطور که در دوران پاندمی جهانی کرونا دیده شد، تعامل انسانی برای بهزیستی کلی افراد ضروری است. هوش مصنوعی می‌تواند به کاهش تعامل انسانی منجر شود و در نهایت تجربه‌های آموزشی زیان‌باری ایجاد کند.

وابستگی به هوش مصنوعی در آموزش

یکی دیگر از معایب بزرگ هوش مصنوعی در آموزش، وابستگی به آن در فرآیند آموزشی است. هوش مصنوعی می‌تواند وظایف دشوار و طولانی را تقریباً بلافاصله انجام دهد و دانش‌آموزان ممکن است بیش از حد به فناوری برای انجام وظایفی که باید خودشان یاد بگیرند و ذهن خود را توسعه دهند، وابسته شوند.

دانش‌آموزان از انجام تکالیف در دوران تحصیلی خود، مهارت‌های حل مسئله و اخلاق کاری کسب می‌کنند که این کار آن‌ها را برای آینده‌شان آماده می‌کند. وابستگی به هوش مصنوعی برای انجام این وظایف، می‌تواند در درازمدت برای افراد خطرناک باشد، چراکه ممکن است در آینده هیچ توانایی برای تفکر مستقل نداشته باشند.

در حالی که تأثیرات منفی هوش مصنوعی به نظر شدید و ناامیدکننده می‌رسد، برخی راه‌حل‌ها ممکن است کارآمد باشند.

راه حل‌های پیشنهادی

برای اولین تأثیر منفی در کاهش تعامل انسانی، معلمان کنونی می‌توانند از ابزارهای هوش مصنوعی به عنوان روشی برای تقویت برنامه‌های درسی خود استفاده کنند، به جای اینکه اجازه دهند این برنامه‌ها به طور کامل جایگزین آن‌ها شوند.

راه‌حل تأثیر منفی وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی در آموزش، ترویج تفکر انتقادی افراد است. اجازه دادن به هوش مصنوعی برای انجام کارهایی که دانش‌آموزان باید خودشان یاد بگیرند و مهارت‌های زندگی کسب کنند، یک مشکل جدی است.

راه‌حل می‌تواند این باشد که معلمان سیستم‌های آموزشی خود را به گونه‌ای طراحی کنند که دانش‌آموزان را ترغیب به توسعه یا تحلیل بیشتر اطلاعاتی که هوش مصنوعی ارائه داده، کنند.

این راه‌حل با راه‌حل قبلی که استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود برنامه درسی به جای جایگزینی کامل معلمان بود، هم‌خوانی دارد، زیرا آموزش باید راه‌هایی برای سازگاری با هوش مصنوعی پیدا کند و از آن به عنوان روشی برای آموزش بهتر دانش‌آموزان استفاده کند.

این کار  حتی به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد که در آینده هنگامی که وارد حوزه کار می‌شوند، استفاده از هوش مصنوعی را بهتر مدیریت کنند.

انتهای پیام/

پرستو توکلی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته