دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک نشست مطرح شد؛

«تایتان»؛ بکت به روایت نسل Z/ الینگی اساطیر

«تایتان»؛ بکت به روایت نسل Z  الینگی اساطیر
بابک محمودزاده کارگردان نمایش «تایتان» گفت: نسل امروز جامعه مخاطبین تئاتر با روحیه ای ماشین زده هستند که به هنرمند فرصت پرداخت نمی دهند و صبر و تحمل سابق را ندارند.
کد خبر : 924278

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «تایتان» اثر برگزیده مخاطبین رویداد «هم‌آغاز» به تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان و طراحی و کارگردانی بابک محمودزاده در سالن قشقایی تئاتر شهر با استقبال اجرا و جلسه نقد و بررسی آن نیز در همین مکان برگزار شد.

نمایش «تایتان» توسط سجاد افشاریان بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر تهیه‌کنندگی شده است. «تایتان» روایت فرمالیستی و انتزاعی قصه‌ای است که با ارجاعاتی به اساطیر یونان باستان مفاهیم محیط زیستی روز جامعه را در زیر متن خود بیان می‌کند. میزانسن‌ها و تابلو‌های سراسر تصویر این اثر حاکی از حضور جدی کارگردان را در تمام طول نمایش است. متن نمایش «تایتان» را رضا بهکام به رشته تحریر درآورده است. این نمایش تا کنون طی ۱۹ شب اجرا با آمار ۱۰۰ درصدی در فروش، از جمله آثار پر مخاطب تئاتر کشور است که محمد لهاک نیز به عنوان مجری طرح در این اثر فرآیند تولید را تسهیل می‌کند. در این نمایش بازیگرانی چون؛ حسین کشفی اصل، ایمان میرهاشمی، محمد نیازی، اودین روشن، علی ایزدی سفیددشتی، طا‌ها احمدی، عارفه احمدپور، سپیده سعیدی‌نیا، میلاد شریف، راضیه شریفی، میرا امیرنسب، محمدرضا محمدپور، نازنین طلوعی، هانیه بهرامی، فاطمه محمدی، ملینا محمودزاده ایفای نقش می‌کنند.

تایتان از ایده تا اجرا

ابتدای این نشست رضا بهکام نویسنده تایتان درباره متن این نمایش توضیح داد: ایده اصلی اثر به مرداد ماه ۹۸ باز می‌گردد و وقتی ایده اولیه توسط کارگردان ارائه شد هم جذاب بود و هم ترسناک، نمایشنامه دست آخر اثر ساموئل بکت دستمایه رویا‌های انسان قرارمی‌گرفت تا نابودی جهان را هشدار دهد. پس از ده‌ها جلسه گفت‌وشنود سپس به این نتیجه رسیدیم که با استفاده از اسطوره‌های یونان باستان متن نمایشنامه را به سویی که می‌خواهیم هدایت کنیم.

وی افزود: وقتی تصمیم برای دراماتورژی و دخل و تصرف بر نمایشنامه دست‌آخر ساموئل بکت قطعی شد برای مشورت با محمد چرمشیر وارد گفت وگو شدم. نکته جالب توجه این بود که این استاد چیره دست نمایشنامه نویسی به شدت با دست بردن به متن بکت مخالف بود، اما این برایم شروع یک چالش ویژه بود، تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم.

بهکام با بیان اینکه متن نمایش تایتان بیش از ۱۲ مرتبه بازنویسی شد و در فرآیند ایده تا اجرا دستخوش تحولات دیالکتیک متعددی شده، تصریح کرد: به غیر از اجماع بر سر ایده‌های متفاوت من و کارگردان که هریک از دو جهان متفاوت بودیم، لحظه آخر با یک چالشی به نام نمایش ۸۰ دقیقه‌ای مواجه شدیم، از سوی متولیان سالن نمایش باید ۲۰ دقیقه از یک نمایش ۱۰۰دقیقه‌ای کاسته می‌شد تا به زیر ۸۰ دقیقه برسیم و شاید این تنها مسئله‌ای بود که به میزان قابل ملاحظه‌ای نمایش را آنهم در بحث محتوا تهدید می‌کرد.

تایتان؛ بکت به روایت نسل Z

در ادامه نیز بابک محمودزاده در پاسخ به این پرسش که چرا نمایشنامه دست آخر بکت دستمایه خلق اثری تازه شد، گفت: به اعتقاد من متن دست آخر یکی از بهترین آثار ساموئل بکت و یکی از بهترین آثار دراماتیک جهان است، شخصیت‌های بکت در کنار ما زیست می‌کنند ما پرسوناژ را هر قدر بیگانه از حیث فرهنگ، اما در ملال‌آور بودنشان کاملا مخاطب با آنها هم‌ذات پنداری می‌کند.

کارگردان نمایش تایتان توضیح داد: وجود فضای انتظار در آثار بکت و پرسوناژ‌هایی که همگی از فلسفه ملال سوگوارند این اجازه را به من می‌داد تا در تلفیق آن با اساطیر دراماتیک یونانی، اثری را خلق کنم که جوان نسل z حوصله تماشای آنرا داشته باشد.

به گفته کارگردان نمایش تایتان، نسل امروز جامعه مخاطبین تئاتر با روحیه‌ای ماشین‌زده، به شما فرصت پرداخت نمیدهد، همینکه پرده کنار می‌رود اگر برایش شگفتی خلق نکنی، سخت بی‌رحم است و ممکن است تا پایان اثر صبر و تحمل نداشته باشد. کافی است شما لحظه‌ای برای ذهن و روح مخاطبتان، برنامه‌ریزی و مهندسی دقیقی نداشته باشید، آنگاه بازی را سخت باخته‌اید، ممکن است از سوی تماشاچی حتی تحقیر شوید و یا در کمترین پیامد ممکن با سالنی خالی از مخاطب روبه رو شوید. اینکه امروز صندلی خالی در اجرای تایتان ملاحظه نمیکنیم، علتش این است.

پل بکت و تایتان در پست‌مدرنیسم خاورمیانه

محمد حسن خدایی کارشناس و منتقد تئاتر هم اظهارات خود را با بیان اینکه اگر قرار است متن بکت را خوانش جدیدی داشته باشیم باید خوانش ما در قامت آثار بکت باشد، تصریح کرد: نمایش تایتان محصول جهان پسامدرن خاورمیانه‌ای است، اما بکت به شدت مقابل این تفکر است.

وی با انتقاد از ایده‌پرداز اثر گفت: نمایش تایتان می‌توانست به جای متن دست آخر از متن دیگری نیز اقتباس می‌شد، در این صورت تغییری حاصل نمی‌شد.

وی در ادامه اضافه کرد: از همین رو این سوال در ذهن است که دست اخر کم و بیش در اتصال از گذشته ماست که آینده را پیش‌بینی می‌کند و نهایتا زمان حال به یکباره از میان می‌رود.

در واکنش به نقطه نظرات خدایی، نویسنده تایتان اظهار کرد: ما کاملا و به وضوح شاهد زمان حال با مولفه‌های زمانی حال حاضر هستیم، ارجاع می‌دهم به صحنه‌های دو و یک، جایی که خانواده در نمایش زیست می‌کند زمان حال ماست. اختلاف نوع زندگی پرسوناژ و شخصیت‌های اثر کاملا گواه و نمود مشخصی از زیست و زمان تاریخ و جݝرافیای اثر است.

خدایی همچنین در ارتباط با مشخصه‌های آثار ساموئل بکت تاکید کرد: اثار بکت همواره در حال حداقل گرایی و کاستن از صحنه‌ها و کنش‌های پر طمطراق است. اما در مقابل در تایتان شاهد هجوم انواع شخصیت‌ها، درام‌ها و خرده درام‌ها و نوعی بمباران اطلاعاتی هستیم.

تایتان نمایشی چندپاره

سحر ناسوتی نیز دیگر منتقد حاضر در جلسه اظهار داشت: بیان و لحن چند پاره‌ اثر به نوعی کار را دچار تسلسل کرده است. چنانچه اگر من کارگردان کار بودم تلاش می‌کردم که رویداد‌ها همسو و هم‌تراز و در قالب یک کنش واحد شکل‌بگیرد، به عبارت دیگر بهتر بود یک تجربه از زندگی در درام به نمایش درآمده و آن را بست و گسترش و پرداخت کامل کنیم تا چندین تجربه در زندگی را بخواهیم نیمه کاره ناقص پیش ببریم و بیان کنیم.

وی در ادامه با انتقاد به یکی از شخصیت‌های نمایشنامه تایتان که به شمایل دلقک، کارکرد راوی‌گونه در اثر داشته، گفت: شخصیتی که بیان روایت اثر را عهده‌دار بود، در اجرای جشنواره وجود نداشت و گویا به اثر اضافه شده است. حجم عظیم اطلاعات به میزانی است که با وجود بیان دیالوگ‌های نغز و مانیفست گونه، متوجه هستی شناسی آن نشدم.

ناسوتی در ادامه با اشاره به موقعیت دراماتیک گذاره تایتان افزود: اینکه مشخصه تاییتان و بار دراماتیک آن به عنوان جغرافیای تازه و نویی برای زندگی، اتفاقی است که به سادگی نباید از آن عبور کرد.

رضا بهکام در پاسخ به این پرسش ییان کرد: ما کاملا این پارادوکسیکال را آگاهانه به عنوان پرسش طرح کردیم. وی ادامه داد: من این بهانه را در متن گذاشتم که جهان در حال نابودی است، اما خانواده‌ای در حال زایش است.

نویسنده نمایش تایتان با اشاره به انتقاد ناسوتی که متوجه یکی از شخصیت‌های اثر بود، گفت: من صحنه‌ای در متن داشتم که در اجرا به دلیل حذف اجباری ۲۰ دقیقه‌ای نمایش حذف شده است.

الینگی اساطیر

بابک پرهام دیگر منتقد حاضر در این نشست گفت: وقتی من خودم را در مواجه با اثر قرار می‌دهم، می‌بینم که آیا من چاره‌ای جز چنین ساختاری داشتم یا نه، باید بگویم خیر، آیا نمایشنامه دیگری بود، باز هم سراغ چنین ساختاری می‌رفتیم؟ وی افزود: به نظر می‌رسد سعی شده تا گفتمانی از دو وجه نویسنده و کارگردان به یک جهان مشخص و واحد و یک کنش یگانه در نمایش ظاهر شود و این کاملا مشخص و هویداست.

این منتقد تئاتر با تاکید از واکسینه شدن و الینگی زئوس در اثر که به جوکر تبدیل می‌شود، بیان کرد: شاید گاهی احساس می‌شود اسطوره‌ها دچار استحاله شده‌اند. در گذر نمایش دیده می‌شود که به دلیل حجم اطلاعات و تعدد قاب‌ها و تابلو‌های نمایشی اثر به گونه‌ای این نمایش به دلیل فرم اکسپرسیونیستی از مخاطب جلوتر رفته و زمان برای این نمایش کم می‌آید. وی ادامه داد: این نمایش به عنوان یک نمایش حرفه‌ای کاملا کار خود را انجام داده و تاثیرگذار است. نمایش آنجا آسیب پذیر است که سالن اجرا محدودیت‌هایی، چون فضا و زمان را بر آن تحمیل می‌کند.

وی در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: من برای نمایش تایتان زمانی در حدود ۲ ساعت تصور می‌کنم تا مخاطب با فضاسازی و پرداخت و اتمسفر و شخصیت‌پردازی به اجرای پرمݝزتر و شیواتری از تایتان برسد.

در خاتمه این جلسه نقد و بررسی پژمان دادخواه تاکید کرد: همواره روابط بینامتنی اثر را برای من جذاب و قابل مطالعه می‌کند. این نمایش سرشار از ارجاعات و خرده درام‌هایی است که روابط بینامتنی اثر را پر تکلف و زیر لایه‌ها و پیچیدگی‌های متفاوتی را شکل می‌دهد و حتی در تجسم بخشی و تبدیل ذهنیت به عینیت با یک اثر قابل قبول و سطح بالا روبه‌رو هستیم.

گفتنی است نمایش تایتان واپسین روز‌های اجرای خود را در تئاتر شهر سپری می‌کند و بلافاصله در تماشاخانه دیگری به روی صحنه خواهد رفت.
دیگر عوامل این نمایش منتخب عبارتند از. سیده آمنه افتخاری در این نمایش به عنوان طراح لباس و رضا خضرائی نیز طراح نور نمایش «تایتان» است. آهنگسازی و ترکیب صدا نیز برعهده علی داوودی، محمد صاحب الزمانی. همچنین در این اثر نمایشی، سرپرست گروه کارگردانی: مجید یاراحمدی، دستیار اول کارگردان: آتنا صیادی، برنامه ریز: شیوا شاه حسینی، دستیار کارگردان: شیوا شاه حسینی، پرنیا صادقی ستاره آرام، منشی صحنه: ستاره آرام، اپراتور صدا: آتنا صیادی. ساخت تیزر: حمیدرضا طاهر، ساخت موشن: محمد لهاک، عکاس: رضا جاویدی، امیرحسین احسانی مجری گریم: فاطمه محمدی، امیر محمد محمدی، ندا میرزایی، مدیر تولید: سعید اردشیری، روانشناس گروه: سیده آمنه افتخاری، مدیر روابط عمومی: امیرعباس حیدری، روابط عمومی: مهراوه طالبی، مدیر صحنه: فرشید رادمان، دستیار صحنه: ارشیا خواجه، مدیر رسانه: محمد دانشور

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته