دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بیش از ۶۰٪ از تاکسی‌های پایتخت فرسوده هستند/ سرعت کم نوسازی تاکسی‌ها قابل قبول نیست

بیش از ۶۰٪ از تاکسی‌های پایتخت فرسوده هستند  سرعت کم نوسازی تاکسی‌ها قابل قبول نیست
شادی مالکی سرپرست سازمان تاکسیرانی گفت: به منظور ساماندهی و گذر از سیستم‌های سنتی اقدام به برخط سازی و راه‌اندازی یک پلتفرم جدید کرده‌ایم.
کد خبر : 924245

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با حضور سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، شادی مالکی سرپرست سازمان تاکسیرانی و حمید برادران سرپرست شرک کنترل ترافیک شهر تهران با موضوع رسیدگی به اقدامات صورت گرفته توسط سازمان تاکسیرانی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه شادی مالکی سرپرست سازمان تاکسیرانی به تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه برخط سازی تاکسی‌های تهران پرداخت و گفت: به منظور ساماندهی و گذر از سیستم‌های سنتی اقدام به برخط سازی و راه‌اندازی یک پلتفرم جدید کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در بستر این پلتفرم، می‌توان بر کرایه‌های دریافتی نظارت کرد، همچنین پرداخت الکترونیک کرایه ها، مدیریت و نظارت هوشمند بر عملکرد تاکسی‌ها و بازگرداندن تاکسی‌ها از شرکت‌های بر خط به خطوط و سامانه بر خط شهرداری ازجمله اقدامات دیگری است که توسط این پلتفرم انجام می‌شود.
مالکی با اشاره به ورود تاکسی‌های جدید گفت: با توجه به تصمیمی که اتحادیه تاکسیرانی گرفته قرار است خودروی چانگان چینی به عنوان تاکسی در کنار خودروی سورن ایرانی قرار گیرد.

سرپرست سازمان تاکسیرانی با اشاره به تاکسی‌های برقی گفت: نباید تمام هزینه‌های خودرو را به راننده تحمیل کرد و باید به گونه‌ای این خودرو‌ها عرضه شوند که اقساط ماهیانه آنها بیش از ۱۰ میلیون تومان نباشد.

وی تصریح کرد: درحال حاضر ۱۰۳ تاکسی برقی مشغول به کار هستند که توسط رانندگان تاکسی و از طریق نوسازی خریداری شده‌اند برای ۱۵۳ تاکسی دیگر نیز پلاک صادر شده است، همچنین از ۲۵ هزار خودرو خریداری شده ۳۰ خودرو وارد شده و تا یک ماه دیگر نیز ۱۵۰ خودرو دیگر وارد تهران می‌شود.

در ادامه حمید برادران سرپرست شرکت کنترل ترافیک شهر تهران با اشاره به عملکرد پلتفرم برخط سازی تاکسی‌ها گفت: رویکرد ما این بود که تاکسی‌های گردشی، تامین کننده تقاضا‌های محلی باشند در این پلتفرم شهروندان می‌توانند از مد‌های مختلف حمل و نقلی بهره ببرند برای مثال آنها با انتخاب مسیر می‌توانند بنا به تقاضای خود از خودرو، تاکسی، اتوبوس یا سامانه برخط استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین در این سامانه آدرس ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی، پارکینگ‌ها، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس در کنار امکان مسیریابی وجود دارند.

پس از ارائه گزارش‌ها، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران درخصوص پلتفرم برخط سازی سازمان تاکسیرانی گفت: متاسفانه پلتفرمی که در خصوص آن صحبت و گزارشش ارائه شد هنوز آماده بهره برداری نشده در حالی که قرار بوددر سه ماهه اول امسال آماده شود و فرض ما این بود که یک پلتفرم تخصصی را طراحی کرده که می‌تواند در مدل رقابتی پاسخگوی فعالیت‌های شهرداری تهران باشد.

وی گفت: گره زدن سرنوشت این پلتفرم به اپلیکیشن شهرزاد قابل قبول نیست اگر قرار باشد این سامانه را به شهرزاد منوط کنیم همان داستان آرم طرح ترافیک و فروش گوشت که شهروندان را دچار مشکل کرده ایجاد می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود و با اشاره به نوسازی ناوگان تاکسیرانی بیان کرد: مطابق با آمار موجود، سالیانه یک و نیم میلیون خودرو در کشور تولید می‌شود، اما متاسفانه سهم تاکسیرانی از این تولید حدود ۲۰۰۰ دستگاه بوده که این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: سازمان تاکسیرانی باید سالیانه حداقل ۸ هزار دستگاه خودرو را نوسازی کند و در حالی که باید از ابتدای دوره تاکنون ۲۴ هزار دستگاه تاکسی نوسازی می‌شدند تنها حدود ۶ هزار دستگاه خودرو نوسازی شده‌اند و این به معنای آن است که ما ۷۵ درصد از برنامه مصوب عقب هستیم و تنها ۲۵ درصد آن را عملیاتی کرده‌ایم.

تشکری هاشمی با اشاره به اختصاص بودجه برای نوسازی تاکسی‌ها گفت: در بودجه شهرداری تهران ۲ هزار میلیارد تومان برای نوسازی تاکسی‌ها در نظر گرفته شده است اگر برای هر خودرو نیز ۲۰۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته می‌شد می‌توانستیم تاکنون ۱۰ هزار خودرو را نوسازی کنیم، شورای شهر تهران از هر اتفاقی برای نوسازی تاکسی‌ها استقبال می‌کند، اما به شرط آنکه این کار انجام شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در حوزه نوسازی گله‌مند هستیم اظهار کرد: هیچکس نباید سرنوشت شهر را به مسائل غیرقابل انجام گره بزند در کنار برقی سازی باید خودرو‌های دوگانه سوز و بنزینی نیز وارد شوند، زیرا نمی‌توان وقت و آسایش شهروندان را منوط به فقط خودرو برقی کرد.
وی افزود: اینکه با وجود منابع مالی هنوز نوسازی‌ها انجام نگرفته است به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، همانطور که برای کار‌های عمرانی یا اجتماعی منابع داریم مناب برای نوسازی تاکسی‌ها هم داریم.

تشکری هاشمی با اشاره به تامین منابع مالی از طریق ماده ۱۲ برای خرید تاکسی‌های برقی گفت: شهردار تهران در جلسات شورای شهر تهران تاکید کرد که از محله ماده ۱۲، ۵۰٪ مبلغ خودرو‌ها را از دولت دریافت می‌کند حال پیش از آنکه رانندگان زحمتکش تاکسی را درگیر پروژه کنیم باید درخصوص چگونگی تامین مالی آن صحبت کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر مسئله نظامات حقوقی جایگاه شارژ خانگی و عمومی و ماده ۱۲ حل نشود نه اقتصادی و نه منطقی است که بخواهیم تاکسی برقی به فروش برسانیم اگر این مسائل حل شدند می‌توان به سمت توسعه تاکسی‌های برقی رفت، نباید مردم و سازمان را در موقعیتی قرار داد که به سبب آن مشکلات، گرفتار شوند.

وی در خصوص احداث جایگاه‌های شارژ برقی در شهر تهران گفت: نکته مهم این است که مشخص کنیم مسئول احداث جایگاه‌های شارژ چه دستگاهی است آیا قرار است شهرداری تهران مسئولیت این کار را بر عهده داشته باشد یا شرکت توزیع برق و وزارت نیرو؟

تشکری هاشمی گفت: در مورد قرارداد خرید ۹۵۰ ایستگاه شارژ ابهاماتی وجود دارد که باید در جلسات تخصصی به دقت بررسی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته