دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دانشگاه‌های انگلیس یک گام تا فروپاشی

دانشگاه‌های انگلیس یک گام تا فروپاشی
تحقیقات اخیر روزنامه «ساندی تایمز» نشان می‌دهد که سه دانشگاه در بریتانیا در وضعیت «خطر جدی» قرار دارند و احتمال بسته شدن آنها بالاست، دیگر دانشگاه‌ها نیز با بحران‌های جدی مالی روبه‌رو هستند.
کد خبر : 924238

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  تصور می‌شود که سه دانشگاه انگلستان در بحران مالی جدی قرار دارند و دانشگاه‌ها باور دارند که حزب کارگر به جای کمک مالی از مالیات‌دهندگان، به بخش آموزش فشار خواهد آورد تا مشکلات مالی خود را مدیریت کنند.

به گفته منابع مختلف، دانشگاه‌هایی که در موقعیت مالی بهتری قرار دارند و برند بین‌المللی دارند، برنامه‌هایی برای کمک به دانشگاه‌های در حال سقوط دارند.

ارقام وزارت کشور بریتانیا در آوریل نشان داد که کاهش ویزاهای دانشجویان خارجی توسط حزب محافظه‌کار تعداد وابستگان آن‌ها را که به بریتانیا می‌آورند تا 90 درصد کاهش داده است. تعداد دانشجویان خارجی که برای ویزا درخواست می‌دهند نیز 15 درصد کاهش یافته است.

دانشگاه‌ها امور مالی خود را سر و سامان دهند

« بریجیت فیلیپسون » وزیر آموزش بریتانیا به بی‌بی‌سی گفته است که دانشگاه‌ها باید قبل از درخواست کمک از مالیات‌دهندگان، امور مالی خود را سر و سامان دهند. انتظار می‌رود دانشگاه‌ها به عنوان نهادهای مستقل بودجه‌های خود را مدیریت کنند. این اظهارات پس از درخواست اتحادیه دانشگاه‌ها و کالج‌ها (UCU) برای کمک به دانشگاه‌های با مشکلات مالی صورت گرفت.

با این حال، وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت به عنوان آخرین راه حل به عنوان وام دهنده عمل خواهد کرد، گفت که مدیریت امور مالی به عهده موسسات است. او ادامه داد: دانشگاه‌ها مستقل هستند و انتظاراتی در مورد نحوه مدیریت بودجه‌شان وجود دارد و من از آنها انتظار دارم که این کار را بدون تماس با مالیات دهندگان انجام دهند.

فیلیپسون گفت: ما می‌دانیم که دانشگاه‌ها یک مکان عمومی هستند. گام‌های اولیه‌ای که در اواخر این هفته انجام خواهیم داد در مورد مقررات است. ما باید تمرکز دقیق‌تری بر مقررات داشته باشیم تا مطمئن شویم که دانشگاه‌ها روی پایه محکمی قرار دارند.

دانشگاه‌ها بدون بسته نجات اضطراری از سوی دولت با فاجعه مواجه خواهند شد

«جو گرادی»، دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و کالج‌ها، هشدار داد که دانشگاه‌ها بدون بسته نجات اضطراری از سوی دولت با فاجعه مواجه خواهند شد. بر اساس آخرین ارزیابی نهاد نظارت بر آموزش عالی، دفتر دانشجویان (OfS)، 40 درصد از دانشگاه‌ها پیش‌بینی کسری بودجه کرده‌اند.

برخی دانشگاه‌ها پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه‌ای برای جذب دانشجویان بین‌المللی، که نسبت به دانشجویان داخلی هزینه‌های بیشتری پرداخت می‌کنند، ارائه داده‌اند. از ژانویه امسال با اعمال محدودیت بر آوردن همسران و فرزندان، تعداد دانشجویان بین‌المللی کاهش یافته است.

در سراسر انگلستان، دانشگاه‌ها در حال محدود کردن مالی خود هستند و برخی به دنبال کاهش کارکنان تا 10 درصد هستند، همچنین برخی دوره‌ها را می‌بندند یا ادغام می‌کنند. کارکنان دانشگاه‌هایی مانند هادرسفیلد، لینکلن و دانشگاه سنترال لنکشایر با خطر از دست دادن شغل مواجه هستند، در حالی که دانشگاه کاونتری گفته است که قصد دارد نزدیک به ۱۰۰ میلیون پوند کاهش بودجه در دو سال آینده داشته باشد.

دانشگاه کنت تأیید کرده است که برای مدیریت چالش‌های مالی خود شش دوره را حذف می‌کند. کارکنان کالج گلداسمیت در لندن نیز به دلیل برنامه‌هایی برای کاهش شغل‌ها در حال تحریم نمره‌دهی هستند. در حالی که دولت جدید به دانشگاه‌ها کمک فوری از مالیات‌دهندگان ارائه نمی‌دهد، واضح است که باید به دنبال راه‌حل‌های بلندمدت برای مشکلات مالی این بخش باشد.

کدام دانشگاه‌ها تحت تأثیر بحران مالی هستند؟

در میان دانشگاه‌هایی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند می‌توان به گلداسمیت، دانشگاه لندن با 97 تعلیق و دانشگاه‌های لینکلن، هادرسفیلد و لنکشایر مرکزی اشاره کرد.

گلداسمیت پیشنهاد کرده است که نیمی از اعضای هیئت علمی تاریخ و جامعه‌شناسی و یک‌سوم از تمام اعضای هیئت علمی زبان و نویسندگی خلاق را کاهش دهد.

به همین دلیل، اساتید دانشگاه اخیرا در یک جلسه اعتراض و ارزیابی شرکت کرده‌اند و قصد دارند این اقدام را تا سپتامبر ادامه دهند. گلداسمیت به iNews گفت: دانشگاه‌ها در سراسر بریتانیا باید تصمیمات دشواری برای مدیریت چالش‌های مالی بی‌سابقه اتخاذ کنند. این زمان دردناکی برای ماست زیرا ما اقداماتی را برای پایدار کردن مالی خود انجام می‌دهیم.

یکی از هر ده کارمند دانشگاه لینکلن، به منظور کاهش هزینه‌ها، بازنشستگی داوطلبانه را پذیرفته است. این دانشگاه همچنین دپارتمان زبان‌های خود را تعطیل کرده و برنامه بازنشستگی داوطلبانه‌ای را برای تلاش برای صرفه‌جویی اعلام کرده است. یک سخنگوی به iNews گفت: ما مجبور به اتخاذ اقداماتی برای کاهش بودجه‌های پایه در سال ۲۰۲۴/۲۵ به دلیل افزایش هزینه‌ها و توقف درآمدهای واقعی هستیم.ما می‌دانیم که باید برای آینده آماده باشیم. نادیده گرفتن بادهای مخالف کنونی به معنای به خطر انداختن تعداد زیادی از مردم خواهد بود. کاهش ضررهای شغلی، حمایت از کارکنان خود و محافظت از تجربه دانشجویی از اولویت‌های مطلق خواهد بود.

دانشگاه کاردیف دیگر دانشگاهی است که با کسری بزرگ مالی مواجه است و برنامه دارد که مدرک زبان‌های باستانی خود را به طور کامل لغو کند. در اعتراض به این تصمیم، یک نامه با ۱۵۲۹ امضا جمع‌آوری شده است. این دانشگاه می‌گوید تصمیم به متوقف کردن تعدادی از ماژول‌های اختیاری با جذب کم ممکن است ناامیدکننده باشد اما می‌گوید تأثیری بر تعداد کارکنان نخواهد داشت.

دانشگاه کینگز‌تون که پیش‌تر بیش از ۷۰ دوره از جمله تاریخ و سیاست را لغو کرده است، اکنون دپارتمان فلسفه بسیار رتبه‌دار خود را نشانه گرفته است.

به گفته تایمز، در دانشگاه یورک که درآمد سالانه آن ۵۱۹ میلیون پوند است، برنامه‌ای برای بازنشستگی داوطلبانه برای کارکنان تنظیم شده و گفته می‌شود که ۴۱۳ تعدیل شغلی برای کارکنان برنامه‌ریزی شده است.

در دانشگاه آکسفورد بروکس، تاکنون ۲۰ شغل کاهش یافته است، اما اکنون دانشگاه یک «برنامه پایدار مالی» تهیه کرده است که در آن برنامه‌ریزی شده است که چهار دپارتمان را به دو دپارتمان ادغام کند تا هزینه‌ها را کاهش دهد.

دانشگاه میدلسکس نیز به دنبال تعطیلی دوره‌ها برای کاهش هزینه‌ها است. این دانشگاه دوره کارشناسی ارشد در دپارتمان تئاتر خود را بسته است که از سپتامبر پذیرش دانشجوی جدید را متوقف می‌کند.

یک سخنگوی دانشگاه میدلسکس گفت: مانند بسیاری از دانشگاه‌ها، دانشگاه میدلسکس مجبور به اتخاذ تصمیمات دشوار و مسئولانه برای حفظ آینده خود است.برای باقی ماندن به طور مالی پایدار، تطبیق با محیط آموزشی در حال تحول و حمایت از دانشجویان، برخی از دوره‌ها ممکن است بسته شوند. در مواردی که تغییرات منجر به بسته شدن دوره‌ها و احتمالاً کاهش شغل‌ها شود، با کارکنان و اتحادیه‌های تجاری ثبت‌نام شده مشورت خواهیم کرد و اطمینان خواهیم یافت که پشتیبانی و مشاوره در دسترس است.

اما واقعا چه اتفاقی می‌افتد اگر دانشگاه های انگلستان تعطیل شود؟

نزدیک‌ترین وضعیت به تعطیلی دانشگاه در بریتانیا در سال ۱۹۸۷ بود که دانشگاه کالج کاردیف به دلیل کاهش‌های شدید دولت تاچر به بحران مالی افتاد.

باب رابون، مدیر مالی پیشین دانشگاه شفیلد به Times Higher Education گفت که احتمالاً دفتر دانشجویان وارد عمل خواهد شد.به طور تکنیکی، تمام دانشگاه‌ها باید یک «برنامه حفاظت از دانشجویان» داشته باشند که مشخص می‌کند در صورت تعطیلی یک دانشگاه چه اتفاقی می‌افتد.

در کل، تنها گزینه‌های موجود برای دانشگاه‌ها برای نجات خود از ورشکستگی مالی، کاهش دوره‌ها و شغل‌ها (چیزی که به طور طبیعی با اعتراضات شدیدی روبه‌رو خواهد شد)، است.

انتهای پیام/

پرستو توکلی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته