دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

توصیه‌های مهم معاون قوه قضائیه به زائران در آستانه اربعین حسینی (ع)

توصیه‌های مهم معاون  قوه قضائیه به زائران در آستانه اربعین حسینی (ع)
در آستانه اربعین حسینی (ع)، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه نکات مهمی را به زائران یادآوری کرد.
کد خبر : 924172

به  گزارش گروه فرهنگ وجامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  کاظم غریب‌آبادی در آستانه اربعین حسینی (ع) توصیه‌هایی را به زائران عتبات عالیات مطرح کرد و اظهار داشت: از موضوعات مهمی که زائران اربعین حسینی باید به آن توجه کنند، مجازات سنگین برای جرایم مربوط به مواد مخدر است که در این زمینه به نهادهای ذی‌ربط از جمله سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه نیز مراتب اعلام شده است تا اطلاع‌رسانی‌های لازم را به زوار انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین کیفری، مجازات‌های سنگین حبس و در موارد مقادیر کم مواد مخدر و روانگردان‌ها نیز مجازات نقدی در نظر گرفته شده است که زائران باید به این موضوع توجه ویژه‌ داشته باشند تا مشکلات قضایی برای آنها در عراق به وجود نیاید همچنین زائران توجه داشته باشند که نسخه داروهایی که ممکن است حاوی ترکیبات مخدر باشد را به همراه داشته باشند.

غریب‌آبادی به ضرورت توجه به درج مهر ورود در گذرنامه توسط مقامات مرزی عراق اشاره کرد و گفت: ممکن است به هر دلیل از جمله ازدحام جمعیت و عجله برای ورود به خاک عراق، زائران توجه کافی برای مُهر کردن گذرنامه را نداشته باشند؛ در این صورت ورود آنها به خاک عراق از سوی مقامات این کشور غیرقانونی تلقی می‌شود و مجازات کیفری به دنبال خواهد داشت. از اینرو، به زائران و هموطنان توصیه می‌شود که در صورت عدم درج مهر ورود از سوی مقامات عراقی به هر دلیلی، برای درج مهر اصرار کنند و بدون آن عجله‌ای برای ورود به عراق به خرج ندهند.

معاون امور بین‌الملل قوه قوه قضاییه افزود: یکی دیگر از موضوعات مرتبط، بحث فوت اتباع ایرانی و کالبدشکافی در عراق است؛ به دلیل محدودیت‌های موجود در مراکز پزشکی قانونی در شهرهای کربلای معلی و نجف اشرف و مشکلات و هزینه‌های بالای انتقال اجساد به بغداد، با سازمان پزشکی قانونی و سازمان بیمه مرکزی تفاهم شد تا پیکر متوفیان به داخل کشور منتقل و با صدور دستور قضایی، بررسی صدور جواز دفن و تعیین علت فوت در ادارات کل پزشکی قانونی انجام شود و بر این اساس، شرکت‌های بیمه نیز نسبت به انجام تکالیف قانونی خود اقدام کنند.

غریب آبادی تصریح کرد: پیگیری و رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی زوار ایرانی از دغدغه‌های قوه قضاییه است و در این زمینه جلسات مختلفی نیز با شورای عالی قضایی عراق و مسئولان مربوطه برگزار شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته