دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1403 - 09:20

8 و 16 سال بعد از آخرین طلای کشتی آزاد در المپیک؛ باز هم علیرضا دبیر و حسن یزدانی!

8 و 16 سال بعد از آخرین طلای کشتی آزاد در المپیک؛ باز هم علیرضا دبیر و حسن یزدانی!
حسن یزدانی که 16 سال بعد از علیرضا دبیر توانسته بود کشتی آزاد ایران را صاحب مدال طلا کند، حالا در شرایطی که به دلیل جراحی کتف، شرایط مشابهی با المپیک دوم قهرمان سیدنی دارد، در پاریس به دنبال تکرار طلای 8 سال گذشته خودش است.
کد خبر : 924132

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، زمانی که حسن یزدانی در ریودوژانیرو توانست با شکست انور گدویوف روس صاحب نشان طلای وزن 74 کیلوگرم المپیک 2016 شود، 16 سال از طلایی شدن کشتی آزاد می‌گذشت. آخرین طلای این رشته را در آن وقت، علیرضا دبیر در المپیک سیدنی گرفته بود و 16 سال انتظار لازم بود تا بار دیگر این رشته صاحب نشان طلا شود، درحالیکه خودِ دبیر چهار سال بعد از رسول خادم نشان طلای المپیک را برای کشتی آزاد تکرار کرده بود.

یزدانی، شانس اول کسب مدال 86 کیلوگرم

چند سال بعد از ریو البته، آزمایش دوپینگ نفرات اول و دوم سنگین‎‌وزن کشتی آزاد المپیک 2012 لندن مثبت شد تا در پی آن، مدال طلای این وزن، 7 سال بعد از المپیک از آن کمیل قاسمی و کشتی‌گیر روسیه به صورت اشتراکی شود. حالا در شرایطی کشتی آزاد ایران راهی المپیک خواهد شد که آخرین طلای این رشته سال 2016 و توسط حسن یزدانی به دست آمده، شاگردان غلامرضا محمدی سرمربی وقت ایران در المپیک 2020 توکیو، دست‌شان از مدال طلا کوتاه ماند و به مدال نقره حسن یزدانی و برنز امیرحسین زارع قناعت کردند. حالا حسن یزدانی تنها بازمانده المپیک ریو در تیم ملی ایران است که باتوجه به شکست دیوید تیلور آمریکایی در انتخابی این کشور، شانس اول کسب مدال طلای 86 کیلوگرم در المپیک پاریس محسوب می‌شود. او که نماینده ایران در اولین روز رقابت‌های کشتی آزاد المپیک 2024 است، بعد از 8 سال می‌تواند بار دیگر این رشته را صاحب نشان کند، آن هم در شرایطی که وضعیتی مشابه علیرضا دبیر در المپیک دومش (2004) دارد.

8 و 16 سال بعد از آخرین طلای کشتی آزاد در المپیک؛ باز هم علیرضا دبیر و حسن یزدانی!

آسیب دیدگی که باعث عملکرد ضعیف دبیر شد

دبیر هم بعد از آنکه تنها مدال کشتی آزاد که آن هم طلا بود را در المپیک 2000 سیدنی به دست آورد، در المپیک بعدی هرچند به صورت باالقوه شانس مدال محسوب می‌شد اما به دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیه کتف که درنهایت منجر به خداحافظی زودهنگام او از دنیای قهرمانی شد، با شرایط بدنی نامناسب و ذهنی ناآماده و درگیر، به آتن رفت و بدترین عملکرد ممکن را داشت. حسن یزدانی هم درشرایطی به المپیک سوم زندگی قهرمانی‌اش خواهد رفت که کتفش را سال گذشته و بعد از بازی‌های آسیایی جراحی کرده و حالا این موضوع مطرح است که آیا کتف جراحی شده او، در مسابقه‌ سطح بالایی چون المپیک او را اذیت نخواهد کرد؟

کسب دومین طلای المپیک یزدانی محقق می شود؟

البته یزدانی برخلاف دبیر که پیش از المپیک در مسابقه‌ای شرکت نکرد، برای آنکه حضورش در تیم ملی کشتی آزاد ایران را قطعی کند، در تورنمنت رنک‌دار بوداپست روی تشک رفت و با مدال طلا، صاحب دوبنده وزن 86 کیلوگرم شد اما باتوجه به غیبت حریف اصلی‌اش در این رقابت‌ها، که قطعا برنده دیوید تیلور آمریکایی است (آرون بروکس)؛ همچنان همه منتظر حضور این کشتی‌گیر در یک مسابقه رسمی سطح بالا هستند. او باتمام این اوصاف همچنان شانس اول مدال طلای المپیک پاریس محسوب می‌شود، درشرایطی که از دو المپیک قبلی‌اش دو نشان طلا و نقره به دست آورده است. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته