دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ناصر باکیده در گفتگو با آنا:

اولویت سینمایی دولت جدید توجه به سرمایه‌های انسانی جوان باشد

اولویت سینمایی دولت جدید توجه به سرمایه‌های انسانی جوان باشد
فیلمساز و مدیر سینمایی کشور از ضرورت توجه مدیران فرهنگی دولت چهاردهم به سرمایه‌های انسانی جوان در حوزه سینما می‌گوید.
کد خبر : 924068

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دو روز دیگر (یکشنبه هفتم مردادماه) و با تنفیذ حکم مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب توسط مقام معظم رهبری و برگزاری آیین تحلیف در مجلس شورای اسلامی در روز نهم مرداد، فعالیت دولت چهاردهم آغاز خواهد شد؛ فعالیتی که در گام اول به معرفی وزرای کابینه اختصاص دارد و در این میان انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع آن، مدیران بخش‌های مختلف این وزارتخانه می‌تواند مسیر سیاستگزاری فرهنگی کشور در چهار سال آینده را مشخص کند.

در این بین، اهمیت حوزه سینما (چه در بحث محتوایی و چه درحوزه‌های فنی و مدیریتی) این نکته را گوشزد می‌کند که انتخاب مدیران مناسب این بخش می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر کیفیت تولیدات سینمایی کشور بگذارد.

در همین ارتباط، ناصر باکیده فیلمساز و از مدیران سابق چندین جشنواره و نهاد سینمایی در سال‌های اخیر در گفتگو با خبرنگار آنا عنوان کرد: آن چه در جریان مناظرات و تبلیغات نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری دیدیم نشان می‌داد که نامزد‌های محترم برنامه مدون و عملیاتی قابل‌توجهی برای حوزه فرهنگ و هنر نداشتند. منظور من برنامه‌هایی است که تحول آفرین و تاثیرگذار باشند. رئیس جمهور متنتخب آقای پزشکیان همواره بر این نکته تأکید دارند که در تصمیم‌گیری‌ها از نظر کارشناسان بهره‌مند خواهند شد. این شیوه بسیار مثبت و کارآمد است، اما به شرطی که دایره این کارشناسان را وسیع ببینیم.

ضرورت دامنه وسیع کارشناسان و مدیران سینمایی

وی اظهارکرد: دامنه نگاه کارشناسان عرصه فرهنگ و هنر و به ویژه در سینما باید بسیار وسیع باشد؛ به این معنا که نباید به تصمیم‌ها و ارزیابی‌های جناحی و محفلی بسنده کرد. ضمن این که از ظرفیت نیرو‌های خوشفکر و جوان هم نباید غافل شد.

باکیده افزود: مدیران فرهنگی کشور در دولت جدید باید برنامه‌ریزی برای سینما را در سه مرحله کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ببینند و اسیر روزمرگی نباشند.

وی گفت: موضوع مهم دیگر، استفاده از ظرفیت بالای نیروی انسانی متخصص در این حوزه است. می‌دانید که تعداد زیادی از مراکز دولتی و خصوصی و دانشگاه‌های کشور ما در رشته‌‍‌های مختلف سینمایی به آموزش نیرو‌های جوان مشغول هستند. این نیرو‌ها سربازان لشگر سینما هستند که باید به درستی ساماندهی شوند. قطعاً در آینده تعدادی از این سربازان به ژنرال‌های توانمندی تبدیل خواهند شد.

باکیده افزود: در این چهار دهه، یک مثلث با سه ضلع حمایت، هدایت و نظارت دستورکار اصلی مدیران سینمایی بود که البته محل مناقشات زیادی نیز هست. باید مرز‌های این سه ضلع روشن شود تا بتوانیم سینما را به سر و سامان برسانیم. در مجموع باید بگوییم بیش از توجه به زیرساخت‌های فنی و تجهیزات که البته در جای خود بسیار مهم است باید به توانمندسازی و ساماندهی سرمایه‌های انسانی در این عرصه نیز بپردازیم.

ناصر باکیده//////

لازم به یادآوری است، ناصر باکیده علاوه بر تجربه‌های مختلف در عرصه مسئولیت اجرایی و دبیرخانه جشنواره‌های فیلم فجر، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، جشنواره فیلم کوتاه حسنات، جشنواره فیلم تسنیم و جشنواره فیلم کوثرو مدیریت امور استان‌های جشنواره‌های فجر، کودک و یاس در ادوار مختلف، دبیری چهار دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره فیلم صنعتی (دومین دوره) و ... را در کارنامه دارد.

او پیش از این مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، مدیر امور جشنواره‌های بنیاد سینمایی فارابی و معاون اجرایی موسسه امور جشنواره‌ها بوده و نام او به عنوان موسس جشنواره ملی فیلم و عکس نماز و نیایش و موسس اتحادیه فیلمسازان کوتاه کشور‌های اسلامی (با ۲۸ کشور اسلامی) ثبت شده است.

وی همچنین تدریس رشته‌های فیلمسازی و عکاسی، عضویت در هیات‌های انتخاب و داوری جشنواره‌های مختلف سینمایی، همکاری با دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و تهیه‌کنندگی برنامه‌های تلویزیونی و کارگردانی بیش از ۴۵ فیلم مستند، کوتاه و داستانی را در کارنامه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته