دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حاشیه و متن آیین آغاز اکران «ایستاده در غبار»

حسادت بابک حمیدیان، اعتراض به بهروز افخمی و نامه به ظریف

اکران افتتاحیه فیلم «ایستاده در غبار» شب گذشته (20 خردادماه) با حضور جمعی از اهالی سینما و رسانه در پردیس سینمایی کوروش برگزار شد.
کد خبر : 92406

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، پیش از آغاز اکران فیلم محمدمحسین مهدویان ضمن خوشامد حضار را به دیدن فیلم دعوت کرد و گفت: «ایستاده در غبار» فیلمی است که ساخت آن حدود یک سال پیش آغاز شد و امروز به نتیجه رسیده است؛ امیدوارم از فیلم خوشتان بیاید.»


پس از پایان نمایش فیلم رسالت بوذری به عنوان مجری مراسم از حضور سینماگران برجسته در سالن تشکر کرد و از بهروز افخمی به عنوان اولین نفر دعوت کرد که روی سن بیاید.


به محض حضور افخمی روی سن جمع کثیری از اهالی رسانه در حمایت از سینماگرانی که این روزها به واسطه برنامه «هفت» و صحبت‌های افخمی و فراستی دل‌آزرده شده‌اند، ضمن اعتراض به مهدویان سالن را ترک کردند و پس از پایان صحبت‌های افخمی به سالن بازگشتند.


پس از آن بابک حمیدیان روی سن دعوت شد و بیان کرد: «در یکی از شب‌هایی که در پروژه بادیگارد کار می‌کردیم، از ابراهیم حاتمی‌کیا پرسیدم که اگر بخواهد درباره یکی از سرداران جنگ فیلمی بسازد، چه کسی را انتخاب می‌کند که او گفت احمد متوسلیان یکی از بهترین‌هاست که دلم می‌خواهم جهانش را خلق کنم. او کسی بود که با سرباز‌ها خشونت داشت، چون می‌گفت جنگ خشن است و آن‌ها هم باید با خشونت روبه‌رو شوند.»


وی افزود: «من قبل از اینکه فیلم را ببینم به آن حسادت می‌کردم، اصلا به صحنه بی‌سیم به دست حاج احمد حسودی می‌کردم و ای کاش به جای قسمت‌های ۱ و ۲ و ۱۰ و ۱۵ فیلم‌های بی‌اهمیتی که در سینمای ایران ساخته می‌شوند، «ایستاده» ۱۰۰۰ را ببینیم.»


حمیدیان اظهار کرد: «خود من به واسطه کتابی که جمال شورجه به نام «مسیر کردستان» به من داده بود و درباره شهید بروجردی بود، خیلی او را دوست دارم.»


وی ادامه داد: «در تمام ۱۶-۱۷ سالی که کار کرده‌ام، این فیلم چکیده همه رویاهایم است و از محمدحسین مهدویان خواهش می‌کنم اگر همین مسیر را ادامه داد من را به عنوان هنرور در یکی از کارهای خودش انتخاب کند. این حرف‌هایم اصلا شعار نیست.»


در ادامه هادی مقدم دوست روی سن حضور یافت و گفت: «بار اول است که فیلم را می‌بینم و خیلی کار سختی است که بتوان فهمید در فیلم چه اتفاق‌هایی می‌افتد، اما برای خودم نشانه‌گذاری‌هایی کردم از اینکه در کدام قسمت‌ها بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرم و آن‌ها بخش‌هایی بود که منش و خصلتی را از حاج احمد می‌دیدیم. جایی که ظلم‌ستیزی می‌کرد، باوفا بود، حواسش به کاری که انجام می‌داد بود، دقت و صراحت داشت و در کل وقتی با مجموعه‌ای از صفات یک شخصیت روبه‌رو هستیم ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»


وی افزود: «مهدویان هم به خوبی می‌دانست چطور یک قهرمان واقعی را بسازد تا ما بیشتر او را بشناسیم.»


نرگس آبیار: مشکل «عادت نمی‌کنیم» همه را نگران کرده است


پس از آن نرگس آبیار روی سن آمد و بین کرد: «من پیش از این بارها گفته‌ام که همیشه جنگ بستری را فراهم می‌کند تا آد‌م‌های بزرگ در آن پرورش پیدا کنند. البته این حرف به این معنی نیست که موافق جنگ باشم، اما جنگ شرایطی را به وجود می‌آورد که آدم‌ها با مفاهیم عمیق، ژرف و روحانی آشنا شوند، مقوله مرگ و شهادت را بشناسند و باعث شود که بعضی افراد ره صد ساله را یک شبه طی کنند و آدم‌های بزرگ و در برخی موارد عرفانی شوند.»


وی ضمن بیان اینکه احمد متوسلیان از این دسته افراد است و همه ما مدیون او هستیم، گفت: «حالا فیلمی ساخته شده است که زندگی این افراد را دقیق و عمیق ببینیم و با کنار رفتن گرد و غبار حواشی مختلف و سیاست بهتر و بیشتر هم این اتفاق می‌افتد و در این صورت است که ما می‌فهمیم چقدر آن‌ها را دوست داریم و نیاز داریم که بدانیم چه کسانی بودند.»


آبیار همچنین افزود: «من از این فرصت می خواهم استفاده کنم و به مشکلی که برای فیلم «عادت نمی‌کنیم» پیش آمده اشاره کنم. دوستان فیلمساز ما در شرایط سخت فیلم می‌سازند و برخی مسائل همه را نگران می‌کند مسائلی مثل توقیف «عادت نمی‌کنیم». امیدوارم این مسائل دیگر پیش نیاید و «عادت نمی‌کنیم» هم رفع توقیف شود و سینما به روال خود ادامه دهد.»


فرخ‌نژاد: متاسفم که داوران بازی حجازی‌فر را ندیدند


پس از آن از حمید فرخ‌نژاد دعوت شد که روی سن بیاید. فرخ نژاد بیان کرد: «می‌خواهم از هادی حجازی‌فر تشکر ویژه کنم به خاطر نقشی که در این فیلم ایفا کرد. واقعا متاسف شدم از اینکه داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر بازی هادی حجازی‌فر در این فیلم را ندیده‌اند، چون او کار ارزشمندی انجام داده است.»


به دلیل قطع شدن میکروفن فرخ‌نژاد صحبت‌هایش را ادامه نداد.


پس از آن جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده سینما روی سن آمد و گفت: «باید به تیم سازنده این فیلم دست مریزاد بگویم، بعد از مدت‌ها فیلم ویژه‌ای دیدم و به شدت تحت تاثیر این فیلم قرار گرفتم. من هم متعلق به این نوع از سینما بودم نمی‌دانم شرایط چگونه شد که از این سینما جدا شدم، امیدوارم دوباره شرایطی فراهم شود که بتوانم به این سینما بازگردم.»


وی ادامه داد: «دوست داشتم صحنه‌های عملیات بیت‌المقدس تمام نمی‌شد. مهدویان بخش کوچکی از شرایط را روایت کرده است و امیدوارم بعدها بتواند عمق سختی‌ها و فشاری که دشمن می‌آورد را به تصویر بکشد.»


نامه به محمدجواد ظریف


در ادامه محمدحسین مهدویان روی سن آمد و گفت: «از همه کسانی‌که در این مراسم حاضر شدند و فیلم را دیدند و درباره فیلم صحبت کردند، تشکر می‌کنم. اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که در روزهایی که برای اکران فیلم حاضر می‌شدیم و پس از خبرهایی که مبنی بر زنده بودن احمد متوسلیان و همراهان او منتشر شده بود و کمپین مردمی آزادسازی متوسلیان هم شکل گرفت. دوست داریم فیلم تبدیل به یک پیوست فرهنگی در این راه شود، از همین رو نامه‌ای را خطاب به دکتر ظریف حاضر کرده‌ایم که همه افراد می‌توانند آن را امضا کنند و در این راه قرار بگیرند.»


وی ادامه داد: «در متن این نامه آمده است: جناب آقای دکتر ظریف، وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛ سلام. شاید وقتش رسیده باشد یک بار دیگر سراغ پرونده بازی برویم که سال‌هاست در قفسه‌های بایگانی وزارت خارجه خاک می‌خورد.


سی و چهار سال پیش در روز چهاردهم تیر سال 1361 چهار هم‌وطن، فرسنگ‌ها دور از مرزهای کشور، در حال انجام وظیفه برای سرزمین مقدس‌مان، در میان غباری از نیرنگ و دروغ گم شدند. این واقعه تا امروز یکی از طولانی‌ترین گروگانگیری‌ها در تاریخ بشر است.


ما امضاءکنندگان این نامه درخواست می‌کنیم با همه آن توان، تعهد و حساسیتی که از شما سراغ داریم، تلاشی تازه را برای روشن شدن سرنوشت این پاره‌های تن‌مان آغاز کنید.


امیدواریم به یاری خداوند و پی‌گیری موثر شما به زودی سرنوشت این چهار نفر یعنی احمد متوسلیان، سید محسن موسوی، کاظم اخوان و تقی رستگار مقدم روشن شود تا بعد از گذشت بیش از سه دهه با افتخار به آغوش میهن پاک و عزیزمان بازگردند.»


پس از آن سردار کاظمینی نیز با حضور روی سن گفت: «این فیلم خیلی خوب است، اما کسانی‌که می‌خواهند حاج احمد را بهتر بشناسند، باید چند کتابی را هم از او بخوانند. احمد متوسلیان بسیار رئوف بود و مردم را خیلی دوست داشت، به دنبال پیشرفت، توسعه و آبادانی کشور بود و در هر عملیات آزادسازی که شرکت می‌کردیم به آبادانی آن منطقه فکر می‌کرد.»


وی افزود: ««ایستاده در غبار» زندگی‌نامه فشرده حاج احمد است و باید از کسانی‌که این کار را انجام داده‌اند تشکر کنیم. اما باید بدانیم که صدها فیلم و سریال این جنسی می‌توان ساخت تا قهرمان‌ها را به بهترین شکل به بچه‌ها معرفی کنیم، این وظیفه هنرمندان است که در این راه حرکت کنند.»


پس از آن عباس برقی نیز گفت: «من همان پاسدار جوان فیلم هستم که آن روزها ۲۱ سال دارم و در زمان اسارات حاج احمد و در لبنان و سوریه هم همراه بودم. من ۳۴ سال است که آرزوی دیدن او را دارم و اصلا به همین امید زنده مانده‌ام.»


وی افزود: «من هرگز فکر نمی‌کردم این فیلم شرایطی را به وجود بیاورد که جوان‌‌ها برایش دست بزنند، حتی اولین بار که فیلم را دیدم ضعف‌هایی را متوجه شده بودم، اما بعد فهمیدم چون خودم حاج احمد را از نزدیک می‌شناختم متوجه این ضعف‌ها شده بودم.»


مقام معظم رهبری گفتند فیلم بسیار فاخری است


وی ادامه داد: «نکته مهمی که باید بگویم این است که چند روز قبل از بیت رهبری تماس گرفتند که رهبر می‌‌خواهند فیلم را ببینند، نسخه‌ای را فرستادیم و همین امروز خبر دادند که رهبری درباره فیلم گفته‌اند «فیلمِ بسیاری فاخری است.»»


داریوش فرضیایی نیز که در سالن حضور داشت، با حضور روی سن گفت: «به عنوان یک ایرانی از دیدن این فیلم بسیار مفتخر شدم و برایم بازسازی بسیار دقیق صحنه‌ها در دهه ۶۰ بسیار جالب بود. شناختن و دیدن کسانی‌ که در میان ما نیستند اما آزادی، امنیت و استقلال خودمان را به آن‌ها مدیون هستیم، بسیار مهم است و با اینکه من احمد متوسلیان را می‌شناختم، به واسطه این فیلم او را خیلی بهتر و بیشتر شناختم.»


در ادامه مجید رجبی‌معمار بیان کرد: «برای ساخت این فیلم‌ها تحقیق و پژوهش‌های زیادی صورت گرفته است تا به چنین فیلم‌نامه‌ای دست پیدا کنند. بسیار جای خوش‌حالی است که یک جوان عاشق دفاع مقدس با یک کار شبانه‌روزی و تلاش و همکاری خانواده و دیگرانی که او را یاری کرده‌اند، این فیلم را بسازد. ما هم تا جایی که توانستیم در کنار او بودیم.»


پس از آن هادی حجازی‌فر به عنوان آخرین نفر بیان کرد: «امیدوارم فیلم را دوست داشته‌باشد و ضعف‌هایی را که من داشتم، به بزرگواری خودتان ببخشید. اما اگر فیلم را دوست داشتید برای معرفی بیشتر آن به ما کمک کنید تا سالن‌ها پرتر از چیزی که در این دور روز بوده است، بشود.»


وی افزود: «در پایان من همه تلاشی که در فیلم داشته‌ام را به روح پدر و عموی شهیدم تقدیم می‌کنم.»


بابک حمیدیان، مینا ساداتی، محمد فرجی، حاتمی کیا، رضا کیانیان، رضوی، حسین پاکدل، عاطفه رضوی، حمید فرخ نژاد، الهام چرخنده، بهروز افخمی، مرجان شیرمحمدی، علی معلم، محمدرضا صابری، حسین مسافرآستانه، هادی مقدم دوست، نرگس آبیار، محمد حسین قاسمی، پانته‌آ پناهی‌ها و غلامرضا موسوی از مهمانان این مراسم بودند.


در پایان مهمانان نامه خطاب به محمدجواد ظریف را امضا کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته