دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1403 - 16:27
یادداشت وارده؛

کاشان شهر انقلاب و اقتدار جمعه 

کاشان شهر انقلاب و اقتدار جمعه 
کاشان شهر اولین‌ها از تمدن ۷ هزار ساله سیلک و آغاز شهرنشینی و تمدن بشریت، نقش ممتاز و غیرقابل انکاری در حیات سترک خود داشته است.
کد خبر : 924002

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ کاشان شهر اولین‌ها از تمدن ۷ هزار ساله سیلک و آغاز شهرنشینی و تمدن بشریت نقش ممتاز و غیرقابل انکاری در حیات سترک خود داشته است.

دقیقاً پس از اقامه نخستین نماز جمعه در جمهوری اسلامی به تاریخ پنجم مردادماه سال ۱۳۵۸ آیت‌الله میر سیدمهدی یثربی قدس سره الشریف از محضر بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) تقاضای اقامه نماز جمعه در شهر مذهبی کاشان را کرد.

امام خمینی(ره) پاسخ درخواست آیت‌الله یثربی را بدینگونه می‌نگارد: جناب مستطاب حجت‌الاسلام سید مهدی یثربی- دامت افاضاته‌ مرقوم محترم واصل و از اظهار محبت آن جناب نسبت به این جانب تشکر حاصل شد. در مورد اقامه نماز جمعه در شهر کاشان که سوال کرده بودید، مقتضی است جنابعالی اقدام کرده و نماز جمعه را اقامه کنید.

از خدای تعالی ادامه توفیقات همگان را در انجام وظایف الهی خواستارم.

و السلام علیکم و رحمه‌الله.

روح‌الله الموسوی الخمینی‌

۱۵ مرداد ۱۳۵۸

به‌این مناسبت به زندگی پربرکت آن عالم ربانی و فقیه صمدانی نگاهی دوباره می‌کنیم.

آیت‌الله یثربی مرداد سال ۱۳۵۸ از سوی امام خمینی(ره) مأمور اقامه نماز جمعه در شهر کاشان شد و اردیبهشت ۱۳۶۲ نیز در حکمی از سوی امام خمینی(ره) به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در منطقه کاشان منصوب شد و تا آخر عمر شریف خود در این سنگر مقدس خدمت کرد.

آیت‌الله یثربی آخرین فرزند پسر آیت‌الله سید محمدرضا در روز عید غدیر سال ۱۳۴۳ قمری (۱۳۰۴ شمسی) در محله پشت مشهد کاشان دیده به جهان گشود و در سه سالگی از نعمت پدر محروم بود و از آن پس مادرش به مراقبت و تربیت وی پرداخت.

علاقه به فراگیری دروس حوزوی در شرایط سختی که رضاخان برای حوزه‌های علوم دینی و طلاب به وجود آورده و آنان را در تنگنا‌های گوناگون قرار داده بود، او را در شهریورماه سال ۱۳۲۰ هجری شمسی و همزمان با سقوط رضاخان به حوزه علمیه کشاند.

سیدمهدی پس از سکونت در قم، دروس سطح عالی را نزد استادان مشهور حوزه آیات سید محمد باقر سلطانی طباطبایی (۱۴۱۸ ق)، شیخ عبدالجواد اصفهانی (۱۴۰۷ ق) و نجفی مرعشی (۱۴۱۱ ق) گذراند، سپس در حقله درس خارج فقه و اصول حضرات آیات سید حسین بروجردی، سیدمحمد محقق داماد، امام خمینی(ره)، محمد علی اراکی و سید محمدرضا گلپایگانی حضور یافت و همزمان در درس تفسیر علامه سید محمدحسین طباطبایی حاضر شد و در این دوره ۱۱ ساله سرمایه‌های علمی و معنوی لازم را گرد آورد.

آیت‌الله یثربی با استقرار در زادگاهش، امامت مسجد حاج شعبانعلی پشت مشهدی (مسجد زیارت حبیب بن موسی علیه‌السلام) را به عهده گرفت، مسجدی که سال‌ها برادر، پدر و جدش امامت آن را برعهده داشتند.

آیت‌الله یثربی همه‌ساله مراسم سوگواری و عزاداری ایام محرم و شب‌های احیا را در مسجد و صحن زیارتگاه یاد شده برپا می‌‌کرد و در روز تاسوعا و عاشورا و ۲۱ ماه مبارک رمضان ساعت‌ها به موعظه و ارشاد می‌پرداخت و شرکت‌کنندگان را به شدت تحت تأثیر قرار می‌داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این مسجد محل برگزاری نماز جمعه شد.

آیت‌الله یثربی کاشانی از جمله علمای خدوم و دلسوزی بود که از سالیان دور به‌خصوص در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پس از آن منشأ برکات و خدمات فراوانی شد و برای مردم و حوزه‌های علمیه پدری مهربان و ناصحی مشفق محسوب می‌شدند.

تأسیس حوزه‌های علمیه و مدارس دینی در کاشان، صندوق قرض‌الحسنه، احداث زائرسرای رضویه در شهر مشهد مقدس، احدات خوابگاه دانشجویی، تأسیس کتابخانه، احداث گورستان دارالسلام در خارج از شهر کاشان و احداث چندین مسجد، حمام و مدرسه بخشی از فعالیت‌ها و خدمات این عالم خدمتگزار بود.

آیت‌الله یثربی در پی وقوع حادثه مدرسه فیضیه در خردادماه ۱۳۴۲ در کاشان مجلس سوگواری بر پا کرد. همچنین اعتراض شدید خود نسبت به برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را ابراز کرد و با تغییر تاریخ هجری شمسی به تاریخ شاهنشاهی و انتخابات مجلس فرمایشی طاغوت نیز مخالفت ورزید.

آیت‌الله یثربی در سخنرانی‌های خود از مظاهر فساد و عوامل ترویج فرهنگ غرب در کشور که بیشتر از طریق سینما و ایجاد مراکز فساد در شهر‌های مذهبی فعالیت می‌‌کردند پرده برداشت و عواقب خطرناک آن را گوشزد کرد، ایشان پس از انقلاب اسلامی هم یکی از یاران امام خمینی(ره) بود و مردادماه سال ۱۳۵۸ از سوی امام خمینی(ره) مأمور اقامه نماز جمعه در شهر کاشان شد و اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۶۲ با حکم امام راحل به عنوان نماینده ولی‌فقیه در منطقه کاشان منصوب شد و تا آخر عمر شریف خود نیز در این سنگر مقدس به نظام اسلامی و مردم خدمت کرد.

آیت‌الله یثربی پس از چند ماه ابتلا به بیماری ریوی، شامگاه روز شنبه ششم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۲۷ (هشتم مهرماه سال ۱۳۸۵ شمسی) در یکی از بیمارستان‌های تهران دعوت حق را لبیک گفت و با انتقال پیکر پاک آن مرحوم به کاشان، پس از تشییع باشکوه با حضور انبوه جمعیت داغدار، در قبرستان دارالسلام کاشان به خاک سپرده شد و امروز مزار پاکش مأمن مشتاقان و مؤمنان دارالمومنین است.

پس از این عالم ربانی به ترتیب حضرات آیات عظام حاج شیخ عبدالنبی نمازی به مدت حدود ۱۷ سال، شهید آیت‌الله عباسعلی سلیمانی و اکنون حجت‌الاسلام سید سعید حسینی امامت جمعه و نمایندگی مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای را در این شهر کهن دینی عهده‌دار بودند.

جواد دهقانی آرانی نویسنده کتاب نماز جمعه تجلی ذکر الله، مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان و دانش‌آموخته دکتری قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام شهرری 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته