دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1403 - 12:35

غلامی: باران چشمه به فدراسیون داخلی رسیدگی کند/ زورخانه‌ها تبدیل به قلیان سرا شده است

غلامی: باران چشمه به فدراسیون داخلی رسیدگی کند  زورخانه‌ها تبدیل به قلیان سرا شده است
رییس کمیسیون مربیان فدراسیون جهانی گفت: چرا باید بودجه دولتی را صرف موازی کاری کنیم؟
کد خبر : 923966

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا،  رییس فدراسیون داخلی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی مهرعلی باران چشمه، عنوان کرده که در صدد ایجاد یک فدراسیون برای توسعه ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در جهان است، ظاهرا وی وجود، رسمیت و ثبت بین‌المللی و فعالیت‌های فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی IZSF را نادیده گرفته است. این در حالیست فدراسیون بین المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با مشارکت مقامات عالی رتبه ورزشی ۲۲ کشور جهان در مهر ماه ۱۳۸۳ تاسیس و آغاز به کار نمود و اکنون با گذشت ۲۰ سال، IZSF به عنوان فدراسیون بین المللی با پشت سر گذاشتن ۲۰ سال فعالیت، موفق شده، ۸۵ کشور عضو داشته باشد و هر ساله مسابقات بین المللی قاره‌ای و جهانی مختلفی را با اعضای خودش برگزار کند.

در همین رابطه با علیرضا غلامی، رییس کمیسیون مربیان فدراسیون جهانی، در مورد علت موازی کاری فدراسیون داخلی اظهار کرد: همین الان که به با شما صحبت می‌کنم دیدار مهمی در یکی از کشور‌ها در حال برگزاری است و تیم منتخب IZSF به عنوان فوتبالی‌ترین تیم رویداد مذکور حضور دارد و همانطور که باران چشمه هم در صحبت هایش اشاره کرده مسابقات بین المللی در سایر کشور‌ها نیز توسط و زیر نظر و مجوز فدراسیون بین المللی IZSF در جریان است.

او ادامه داد: سوال من از باران چشمه این است که چرا همین وقت و بودجه را برای توسعه داخلی به کار نمی‌گیرند؟ شما می‌دانید که ما حدود ۱۰۰۰ باب زورخانه در داخل کشور داریم که بسیاری از این زورخانه‌ها هم اکنون یا بسته شده و یا به مرور زمان کاربری‌های درست ورزشی و فرهنگی خودش را از دست داده و به مرور شاهد هستیم یا به صورت خرابه درآمده و تعطیل شده یا با کاربری‌های مثل قهوه خانه، رئیس سرا و کافی شاپ! پیدا کرده است. سوال من اینجاست که چرا فدراسیون داخلی به این مسائل ریشه‌ای رسیدگی نمی‌کند و ورز زورخانه‌ای در داخل کشور رو با اضمحلال کامل می‌رود؟

او ادامه داد: شاید بهتر بود فدراسیون داخلی، ریال‌ها و دلار‌هایی را که صرف سفر‌های خارجی و یا پرداخت پول هواپیما، هتل و سایر هزینه‌های مربوطه در مورد خارجی‌ها کرده و می‌کند که ثمری برای بقای این رشته در ایران ندارد، صرف معیشت مرشدان و پیشکسوتانی می‌کرد که به واسطه شرایط سخت اقتصادی توان اداره زندگی خود را ندارند. این دلار‌ها و ریال‌ها می‌توانست به صورت کمک هزینه به زورخانه‌های شخصی تعلق بگیرد که تا مرز تعطیلی پیش رفته اند.

غلامی معتقد است فدراسیون داخلی می‌تواند با بودجه دولتی که دارد به ترویج و شناسایی استعداد‌های جدید در این ورزش بپردازد. او گفت: چرا فدراسیون داخلی که می‌تواند سر منشا بسیاری از اتفاقات فرهنگی و توسعه این رشته در داخل باشد، باید مبادرت به تاسیس فدراسیون بین المللی کند؟ در حالی که به فرمایش مقام معظم رهبری ۲۰ سال پیش این کار انجام شده و به درستی مراحل خود را طی کرده است. بودجه فدراسیون باید صرف استعدادیابی نوجوانان و جوانانی گردد که آینده ساز این ورزش هستند.

او با اشاره به برگزاری اجلاس متعددی که توسط بررسی فرصت‌ها و چالش‌های توسعه ملی به ویژه بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی برگزار می‌شود، گفت: متاسفانه برداشت من از برگزاری اجلاس‌های متعدد داخلی و تلاش برای موازی کاری در تاسیس فدراسیون بین المللی جدید این است که آقایان به جای رسیدگی و توسعه ورزش باستانی در داخل که اصل اولیه اساسنامه داخلی فدراسیون است با گرفتن بودجه دولتی با شعار بین المللی کردن این ورزش، تنها قصد هموار کردن زمینه‌های سفر‌های پرهزینه خارجی را دارند.

او افزود: البته با توجه به تغییر دولت به طور حتم روسای فدراسیون‌ها هم تغییر می‌کنند. برخی معتقد هستند که شاید باران چشمه فکر می‌کند اگر بحث بین المللی کردن را به میان بیاورد، می‌تواند برای انتخاب مجدد رای بیشتری بیاورد که البته من فکر می‌کنم کاملا نتیجه عکس بدهد.

غلامی در پایان گفت: وقتی فدراسیون جهانی ۲۰ سال پیش تاسیس شده چرا ما باید دوباره برای تاسیس یک فدراسیون موازی با صرف بودجه‌های سنگین دولتی با دلار امروز تلاش کنیم؟! این کار می‌تواند چهره خوبی که IZSF در طول ۲۰ سال کسب کرده را مخدوش کند و با ایجاد دوگانگی در این خصوص تلاش کشور‌های رقیب برای مصادره این رشته را قرین موفقیت کند. توصیه من به باران چشمه این است که به توسعه داخلی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، استعداد یابی و احیای زورخانه‌ها بپردازد. متاسفانه مدیریت اشتباه منجر به شرایط نامطلوب امروز ورزش زورخانه‌ای ایران شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته