دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

تشییع پیکر سعید راد به سوی خانه ابدی/ سینمای ایران با ستاره سروقامت وداع کرد

تشییع پیکر سعید راد به سوی خانه ابدی  سینمای ایران با ستاره سروقامت وداع کرد
آیین تشییع پیکر مرحوم سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون برگزار شد.
کد خبر : 923745

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم تشییع پیکر مرحوم سعید راد، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران، صبح امروز چهارشنبه ۳ مرداد در ساختمان شماره ۲ خانه سینما برگزار شد. 

در این مراسم که با حضور قابل توجه دوستداران این بازیگر فقید برگزار شد، بسیاری از چهره‌های شناخته شده هنر هفتم نیز حضور داشتند. باتوجه به علاقه شدید مرحوم راد به فوتبال و باشگاه پرسپولیس، چهره‌های ورزشی هم در این مراسم حضور داشتند. بیژن امکانیان، تهمینه میلانی، مجید قناد، اصغر سمسارزاده، هوشنگ گلمکانی، رضا توکلی، مهوش وقاری، عزت‌الله رمضانی‌فر، ساره بیات، درویش (مدیرعامل پرسپولیس) محمود خوردبین، حمید استیلی و... از حاضران در این مراسم بودند که اجرای آن به عهده کامران ملکی بود.

در ابتدای مراسم به دلیل بی‌نظمی‌های موجود، شرایط برای ورود پیکر سعید راد به محوطه بیرونی خانه سینما وجود نداشت که این مسئله باعث تاخیر در برگزاری مراسم هم شد.

تشییع پیکر سعید راد به سوی خانه ابدی/ سینمای ایران با ستاره سروقامت وداع کرد

ستاره سرو قامت سینمای ایران

مدیرعامل خانه سینما نخستین سخنران این مراسم وداع بود. علی دهکردی با ابلاغ تسلیت همه صنوف سینمایی کشور به مردم،  خانواده سعید راد و جامعه هنری گفت: امروز ناصر ملک مطیعی ، فردین بزرگ، رضا بیک ایمان‌وردی، بهمن مفید میزبان یک ابرستاره به نام سعید راد هستند. سینمای ایران یکی از ستاره‌های فراموش نشدنی خودش را از دست داد اما ستاره هرگز خاموش نمی‌شود. سعید راد تا ابد ستاره سروقامت سینمای ایران باقی می‌ماند و نامش هرگز فراموش نمی‌شود.

محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان نیز دراین مراسم گفت: امروز برای بدرقه ستاره درخشان سینمای ایران گردهم آمدیم. فردی عاشق وطن و هموطنان خود که خیلی جدی کارش را انجام می‌داد.ستاره همیشه وجود دارد و ما اگر بپذیریم که بازیگری یک جور عشق است می‌فهمیم عشق هرگز تمام نمی‌شود. هرگز نمیرد آن‌که دلش زنده شد به عشق. سعید راد تا همیشه زینت‌بخش تاریخ سینمای ایران باقی می‌ماند. انگاربرای سینمای ایران عجین شده که باید با محدودیت ها و سختی ها  کار کنیم. ما درباره هنرمندی صحبت می‌کنیم که سختی‌های زیادی را تحمل کرد و عشق به وطن باعث شد برگردد و کارش را ادامه دهد و امروز تبدیل به  نامی جاودانه در تاریخ سینمای ایران شود. 

تشییع پیکر سعید راد به سوی خانه ابدی/ سینمای ایران با ستاره سروقامت وداع کرد

پژمان بازغی رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران به‌عنوان سومین سخنران، پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: خیلی فکر کردم که امروز چه چیزهایی بگویم چون واقعا برایم سخت بود. به خانواده ایشان تسلیت می‌گویم. فیلم سینمایی «دوئل» به کارگردانی احمدرضا درویش اولین فیلمی بود که آقای راد پس از ۱۸ سال و بعد از بازگشت به وطن بازی کردند. من این افتخار را داشتم که با ایشان در این فیلم همبازی همکاری داشتم. فراموش نکنیم که ستارگان سینمای ایران روشنگر راه جوانان در سینما هستند.

رئیس انجمن بازیگران ادامه داد: تعجب می‌کنم چرا چهره‌های جوان‌تر را در این مراسم نمی‌بینم. امیدوارم بازیگران جوان در این‌گونه مراسم حضور پررنگ‌تری داشته باشند تا چراغ سینمای ایران با وجود کسانی که سال‌ها عمر خود را در این راه گذاشتند، روشن باقی بماند.

 

تشییع پیکر سعید راد به سوی خانه ابدی/ سینمای ایران با ستاره سروقامت وداع کرد

سام راد فرزند زنده یاد سعید راد هم در حالی که به سختی گریه خود را کنترل میکرد پشت تریبون آمد و گفت: قلب پدر من الان خوشحال است که شما را می‌بیند. ایران و سینمای ایران یک بازیگر محبوب و یک عقاب حرفه‌ای را از دست داد و ما هم پدرمان را از دست دادیم. در همه نوشته‌ها، تاریخ تولد و فوت‌ نوشته می‌شود و وسط آن یک خط تیره است؛ پدر من آن «خط تیره» را برای مردم ایران و علاقه‌مندان به سینما زندگی کرد.امیدوارم همه ما به گونه ای یک طوری زندگی کنیم که هر وقت از دنیا رفتیم، هر کس در اطراف ماست، از ما به خوبی یاد کند.

نگاه راد، دختر این بازیگر فقید هم عنوان کرد: سعید راد هنرمندی بود که سالیان سال بر پرده سینماها درخشید و ماندگار شد. عشقش دوربین بود. قلبش برای ما و نوه‌هایش می‌تپید. پدرم هر روز می‌پرسید که نگاه، من خوب می‌شوم؟ او دلش نمی‌خواست در این دوران کسی او را ببیند. سعید راد ستاره‌ای است که همیشه ستاره خواهد ماند.

 

 

  ورود پیکر مرحوم سعید راد به خانه سینما

لازم به یادآوری است، «احمدسعید حق پرست راد» با نام هنری سعید راد، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ۴ آبان ۱۳۲۶ در تهران متولد شد.

وی از سال ۱۳۴۷ فعالیت خود را در سینما آغاز کرد. «خداحافظ رفیق»، «تنگنا»، «با عشق مردن»، «صادق کرده»، «سفر سنگ» و «خشم و خون» از جمله آثار سینمایی است که زنده‌یاد سعید راد پیش از انقلاب در آنها به نقش‌آفرینی پرداخت.بازی در ده‌ها فیلم دیگر در این سال‌ها  او را به یکی از ستارگان سینما در دهه پنجاه تبدیل  کرد. او پس از انقلاب نیز در فیلم‌هایی همچون «برزخی‌ها»، «خط قرمز»، «عقاب‌ها» و «دادشاه» حضور داشت. سعید راد در اواسط دهه ۱۳۶۰ ایران را ترک کرد و در سال ۱۳۷۸ پس از سال‌ها دوری از سینما به ایران آمد  و در سال ۱۳۸۲ با حضور درخشان در فیلم «دوئل»  به پرده سینما بازگشت.

تشییع پیکر سعید راد به سوی خانه ابدی/ سینمای ایران با ستاره سروقامت وداع کرد

«دوئل»، «پروانگی»، «گیرنده»، «چ»، «پایان خدمت»، «عشق و جنون»، «در چشم باد»، «سرزمین کهن»، «زنده به گور» و «ترور خاموش» نیز از دیگر آثار سینمایی و تلویزیونی است که است که مرحوم را د در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

از جمله افتخارات سعید راد می‌توان به کسب دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد در بخش نگاه نو سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «گیرنده» اشاره کرد.

این بازیگر سینما و تلویزیون  صبح دوشنبه، اول مردادماه، درحالی‌که تنها ۳ ماه تا  ۸۰ سالگی‌اش مانده بود، درگذشت.

شهریورماه سال گذشته سعید راد  به‌دنبال یک زمین خوردگی در منزل، دچار مصدومیت شد و پس از مراجعه به بیمارستان، مورد عمل جراحی قرار گرفت و بعد از یک ماه توانست با واکر راه برود.

پیشتر دختر این هنرمند اعلام کرده بود به دلیل اینکه پروتز مورد استفاده به خوبی در کمر ایشان قرار نگرفته بود، مشکلات بعدی پیش آمد که بعد از مراجعه به بیمارستان، دوباره عمل جراحی انجام شد و مدت هشت هفته فیزیوتراپی مداوم انجام شد اما متاسفانه علی‌رغم فیزیوتراپی‌ها، توانایی راه رفتن را ازدست داد.

تشییع پیکر سعید راد به سوی خانه ابدی/ سینمای ایران با ستاره سروقامت وداع کرد

به مرور از اواخر سال گذشته، مشکلات دیگری چون عفونت ریه و مثانه نیز به مشکلات راه رفتن نیز به این وضعیت اضافه شد و وی تحت یک عمل جراحی ناموفق قرار گرفت. به طوری‌که این هنرمند، حدود ۱۰ ماه در بستر بیماری بود اما طی ۲ ماه اخیر، روند درمان به خوبی پیش نرفت  و سعید راد درحالی‌که تنها ۳ ماه تا  تولد۸۰ سالگی‌اش مانده بود، درگذشت.

مراسم یادبود این هنرمند روز جمعه پنجم مرداد از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در مسجد الرسول (ص) واقع در میدان کاج سعادت آباد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته