دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1403 - 09:38

رئیس بنیاد شهید: نرخ بیکاری ایثارگران به ۷.۴ درصد کاهش یافت

رئیس بنیاد شهید: نرخ بیکاری ایثارگران به ۷.۴ درصد کاهش یافت
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه سرانه درمان جامعه ایثارگران از ۱۷۴ هزار تومان به ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. گفت: در دولت سیزدهم نرخ بیکاری ایثارگران از ۱۹.۶ درصد به ۷.۴ درصد کاهش یافت.
کد خبر : 923740

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی روز چهارشنبه -۳ مرداد ۱۴۰۳- در آخرین نشست هیئت دولت با گرامیداشت یاد شهدا و رئیس جمهوری شهید با بیان اینکه آیت الله رئیسی در قواره یک دولتمرد تراز برای جامعه جهانی و آینده ایران معیار و مبنا قضاوت خواهد بود، گفت: برای اولین بار پاداش پایان خدمت جانبازان حالت اشتغال در این دولت به ۲۹ هزار و ۸۵۰ جانباز پرداخت شد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه بنیاد شهید به اندازه یک دولت می‌تواند گزارش دهد زیرا تقریبا در هر بخش دولت مسئولیت داشته است، افزود: یکی از برنامه‌های اصلی بنیاد طرح سپاس یا دیدار از خانواده شهدا و ایثارگران است که طی سه سال اخیر یک میلیون و ۸۸۷ هزار دیدار اتفاق افتاده که ۶۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابهه داشته است.

وی گفت: فعالیت هزار و ۵۸ حسینیه و خانه شهید در این مدت به عنوان پایگاه مردمی سازی و فعالیت های فرهنگی آغاز شده است و ۲۳ هزار و ۸۱۶ مراسم توسط مردم برگزار شده است.

برگزاری بیش از ۴۸ یادواره شهدا

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار داشت: ۴۸ هزار ۶۹۸ یادواره های شهدا طی سه سال اخیر در سراسر کشور توسط مردم برگزار شده است و ۸۵ درصد گلزارهای شهدا با رعایت نکاتی که والدین شهدا داشتند سامان‌دهی شد.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: در سه سال گذشته در تولید ۹ فیلم سینمایی ملی، ۶ سریال تلویزیونی، دریافت پنج سیمرغ بلورین و دو جایزه ویژه در جشنواره فیلم فجر در این دولت اتفاق افتاده که قبل از آن اصلا وجود نداشته است؛ در سه سال گذشته ۱۰۲ مستند با افزایش ۳۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابهه و ۱۰۳ عنوان کتاب تدوین و چاپ شد که نسبت به سه سال گذشته رشد ۲۲۰ درصدی را نشان می دهد؛ در این مدت ۷۰ هزار و ۴۵۰ خاطره از والدین شهدا ثبت و ضبط شد که بیش تر از هشت سال قبل است.

کاهش نرخ بیکاری ایثارگران

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار داشت: زمانی که نرخ بیکاری به طور متوسط ۱۳ بوده نرخ بیکاری ایثارگران ۱۹.۶ درصد بود که اکنون به ۷.۴ درصد رسیده است که نشان دهنده توجه ویژه دولت به ایثارگران است.

قاضی زاده هاشمی افزود: در این مدت ۳۳ هزار و ۶۱۹ ایثارگر در دستگاه های دولتی جذب شدند و برای اولین بار با حمایت دولت تمام فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد که ۳۱ هزار نفر بودند در آزمون استخدامی شرکت کردند و روند جذب آنها در دستگاه های مربوطه در حال انجام است؛ ۲۱۹ هزار و ۸۲۵ نفر از ایثارگران تبدیل وضعیت شدند که در دولت های قبل نزدیک صفر بوده است.

پرداخت بیش از ۳۵ هزار وام خود اشتغالی

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره میزان تسهیلات به ایثارگران نیز گفت: در سه سال اخیر ۳۵ هزار و ۹۲۳ نفر از ایثارگران تسهیلات خوداشتغالی دریافت کردند که رشد ۵۳ درصدی نسبت به مدت مشابهه در دولت قبل را نشان می‌دهد؛ همچنین وام قرض الحسنه از ۳۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

قاضی زاده هاشمی همچنین درباره پرداخت شهریه دانشجویان نیز گفت: در دولت سیزدهم دانشجویان شهریه‌پرداز از ۴۱ درصد به ۳۵ درصد کاهش یافتند و با تمهیداتی که در نظر گرفته شد فرزندان ایثارگران بیشتر در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شدند.

وی درباره میزان سرانه درمان نیز اظهار داشت: سرانه درمان ایثارگران در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۴ هزار تومان بود که به رقم ۹۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد که رشد ۴۱۷ درصدی را نشان می دهد که البته پرداخت‌ها هم به روز شده است.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: پرونده سلامت الکترونیک که یک دستورالعمل دائمی بود در دولت‌های گذشته اجرا نشده بود، اما در دولت سیزدهم طی سه سال اخیر برای یک میلیون و ۴۷۴ ایثارگر پرونده الکترونیک ایجاده شد و ۷۲۰هزار و ۱۱۰ پایش سلامت شدند؛ در سه سال اخیر در حوزه مشاوره ۴۷۸ مشاوره برای ایثارگران انجام شد که رشد ۷۷ درصدی را نسبت به مدت مشابهه نشان می‌دهد.

۳۲۳ هزار نفر از ایثارگران به سفر اعزام شدند

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در سه سال اخیر ۳۲۳ هزار نفر از ایثارگران به سفر اعزام شدند که نسبت به مدت مشابهه ۶۵ درصد رشد را نشان می دهد، گفت: سه هزار و ۵۰۰ ایثارگر با تسهیلات قرض الحسنه برای اولین بار به عتبات عالیات اعزام شدند.

واگذاری بیش از ۱۴ هزار زمین و مسکن به ایثارگران

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت:در دولت سیزدهم ۸۴ هزار و ۸۲ ایثارگر تسهیلات مسکن دریافت کردند، ۱۴ هزار و ۱۰۶ قطعه زمین و مسکن به صورت قطعی به ایثارگران واگذار شده است.

قاضی‌زاده هاشمی خاطزنشان کرد: در حوزه پرداخت ها نیز طی سه سال اخیر پرداخت مستمری والدین شهدا ۳۵۵ درصد رشد داشته است. جمع پرداختی جانبازان نخاعی ۳۵۷ درصد، جانبازان ۷۰ درصد ۱۵۰ درصد، حقوق حالت اشتغال ۱۱۰ درصد، مستمری و حالت اشتغال همسران شهدا ۱۳۹ درصد، حق پرستاری ۳۶۷ درصد، حق پرستاری والدین شهدا ۱۷۰ درصد، کمک معیشت ۲۰۰ درصد رشد نسبت به مشابهه داشته است.

وی تاکید کرد: برای اولین بار پاداش پایان خدمت جانبازان حالت اشتغال در دولت سیزدهم برای ۲۹ هزار و ۸۵۰ نفر پرداخت شد.

درآمد بنیاد شهید به ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه درآمد بخش اقتصادی بنیاد شهید در دولت سیزدهم به چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید، گفت: در حوزه موسسات مالی، دو کار بزرگ انجام شد و آن خروج از بنگاه‌داری توسط بنیاد شهید بود که دستور دائمی رهبر معظم انقلاب و دستگاه دولتی بود.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: ما صندوق اندوخته شاهد را که‌ متعلق به ۲۰۷ هزار فرزند و همسر شهید بود، در یک فرایند کاملا قانونی با برگزاری انتخابات به آنان واگذار و تحویل دادیم. سازمان اقتصادی کوثر به عنوان بخش اقتصادی بنیاد شهید، کاملا به بنیاد مستضعفان واگذار شد، این در حالی است که برای نخستین بار دارایی‌های بنیاد شهید در پایان دوره بیش از ۳۰ درصد به نرخ ثابت یعنی با خروج نرخ تورم افزایش پیدا کرده است یعنی ما نه تنها از نرخ دارایی فروشی کسب درآمد نکردیم بلکه ثروت بنیاد شهید و خانواده‌ها بیش از ابتدای دوره بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه کارآمدسازی، بنگاه‌های اقتصادی واحدها را تجمیع کردیم، ادامه داد: در دولت سیزدهم بیش از ۲۰ اساسنامه اصلاح شد و افزایش بیش از پنج برابری سهم منابع داخلی بنیاد شهید از محل درآمدها بود. به عنوان مثال، فقط درآمدی که بخش اقتصادی بنیاد شهید در سال ۱۴۰۱ تولید کرد معادل هفت سال دولت قبل بود، در ابتدای دوره ۳۵۰ میلیارد تومان درآمد بنیاد شهید بوده است.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: امسال سود عملیاتی از ۳۵۰ میلیارد تومان به چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. ضمن اینکه اینها را ما واگذار و به بهره‌وری رساندیم و به بنگاه‌های کاملا ثروتمند تبدیل کردیم. مجامع برگزار شده و پرداخت حقوق‌ها و دستمزدها را قانونمند و شفاف کردیم.

وی گفت: استقرار کمیته انتصابات و ارزیابی عملکرد در ورودی با فراخوان است و بعضی از سخنانی که این روزها گفته می‌شود، پیش از این در بسیاری از دستگاه‌های دولتی مثل بنیاد شهید اجرا شده است و یک سند قابل ارائه دارد.

رئی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه ۲۰ هزار مسکن برای ایثارگران در حال ساخت است، گفت: نظام مولدسازی در بنیاد اتفاق افتاده است اکنون سامانه جامع اطلاعات فعال شده و ۳۲ مرکز استیجاری بنیاد ملکی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته