دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1403 - 08:41

ضرغامی: ۱۳ میلیون و ۸۹۵ هزار گردشگر بعد از کرونا به ایران سفر کردند

ضرغامی: ۱۳ میلیون و ۸۹۵ هزار گردشگر بعد از کرونا به ایران سفر کردند
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با اشاره به رشد ۵۰.۸ درصدی ورود گردشگر در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ گفت: بعد از کرونا و با لغو محدودیت صدور روادید از آبان ۱۴۰۰ تاکنون، ۱۳ میلیون ۸۹۵ هزار گردشگر وارد ایران شده‌اند.
کد خبر : 923708

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید عزت‌الله ضرغامی روز چهارشنبه - ۳ مرداد۱۴۰۳- در آخرین جلسه هیات دولت اظهار داشت: بسیاری از ماموریت‌های که در حوزه وزارت میراث فرهنگی به استان ها تفویض شده است؛ که توانست به فعالان حوزه ما کمک کند تا فعالیت‌های میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی توسعه یابد. بخش مربوط به حوزه ماموریتی ما به عنوان بخش مستقل آمد که به اقدام های قانونی کمک می کند.

وزیر میراث فرهنگی گفت: در شروع کار دولت سیزدهم ۲۰ ماه کشور به لحاظ گردگشری تعطیل بود. اولین درخواست فعالان گردشگری این بود که گردشگری و صدور روادید احیا کنیم که با عنایت و شجاعت و درایت شهید رئیسی این کار انجام گرفت و بعد از این پروتکل‌های لازم تنظیم و طراحی شد و به تصویب رسید که به احیا و رونق حوزه گردشگری کمک زیادی کرد.

ورود ۱۳ میلیون و ۸۹۵ هزار گردشگر خارجی به کشور 

ضرغامی بیان کرد: بر اساس آمار، ایران سه برابر میانگین رشد گردشگری را توانست به خود اختصاص دهد، از بعد از کرونا و لغو محدودیت روادید در سال اول دولت سیزدهم، ۱۳ میلیون ۸۹۵ هزار گردشگر وارد ایران شدند، در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ رشد ۵۰.۸ درصد داشتیم.

وزیر میراث فرهنگی توضیح داد: البته به دلیل مسائل سیاسی با کشور جمهوری آذربایجان حداقل دو سهمیه یک میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگری ما به خاطر قطع روابط زمینی حذف شده که به تدریج حل می‌شود. 

وی گفت: با وجود فعالیت‌های ایران‌هراسی و این که بسیاری از کشورها در صفحات رسمی خود هشدار منع سفر اتباع خود به ایران را اعلام کردند، با این حال ما رشد سفر داشتیم؛ در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳نیز هم نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ افزایش ۲۰ درصدی گردشگر ورودی ثبت کردیم. 

افتتاح ۸۱ پروژه بزرگ گردشگری تا پایان سال

ضرغامی گفت: پروژه‌های زیادی در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری شده، یک هزار و ۷۸۵ پروژه اعم از پروژه های بزرگ سرمایه گذاری شده که شامل هتل های ۵ ستاره با ۵۱ هزار میلیارد تومان (همت) با ظرفیت ایجاد ۵۱ هزار اشتغال عملیاتی شد.

وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: در حال حاضر، کارگاه ها عملیات ۲۴۳۰ پروژه با سرمایه گذاری ۴۰۰ همت در سراسر کشور به طور جدی فعال است، تا آخر امسال  ۸۱ پروژه که بالای ۸۰ درصد پیشرفت داشته اند، به ارزش ۹۷ همت افتتاح خواهد شد که معادل یک‌سوم کل پروژه هایی است که در طول تاریخ گردشگری در کشور اجراشده و به بهره برداری رسیده است. 

ضرغامی با اشاره به لغو یکطرفه روادید با ۲۸ کشور جهان با همکاری وزارت خارجه، گفت: درهای ایران به سوی مردم دنیا باز شد، امروز با سه و نیم میلیارد نفر از مردم و گردشگران جهان با آنها لغو روادید داریم که در دولت مردمی انجام شد و به تدریج اثرات آنها معلوم می‌شود. برخی از این کشورها تا ۳۰ درصد سفر گردشگرهایشان به ایران نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

بیمه ۱۰ هزار هنرمند و راهنمای گردشگری/ لغو پیمان سپاری ارزی صنایع دستی

ضرغامی افزود: در مدت سه سال دولت مردمی، در حوزه گردشگری، اعطای «سوخت یارانه‌ای» با کمک وزارت نفت برای کشتی‌های تفریحی صورت گرفت. گاز و برق برای مجتمع‌های گردشگری به صورت ارزان قیمت در اختیار آنها قرار گرفت. برای ساخت مراکز اقامتی، معافیت عوارض ساخت که توسط شهرداری ها دریافت می‌شد، ۵ درصد اعتبارات عمرانی استان‌ها به حوزه گردشگری اختصاص یافت.

وزیر میراث فرهنگی گفت: سال گذشته بر اساس دستور رئیس جمهوری ۲ هزار نفر از راهنمایان گردشگری در کنار ۸ هزار هنرمند صنایع دستی با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. بیش از یک و نیم میلیون نفر در بخش صنایع دستی به صورت رسمی فعال هستند، صنایع دستی حوزه بسیار گسترده ای است، اولین مساله در این حوزه حل بیمه بود و تا ۱۰ هزار نفر بیمه شدند.

ضرغامی با تاکید بر اینکه برای رونق صنایع دستی نیاز است صادرات هم رونق بگیرد، تاکید کرد: لازم است از آقایان فرزین (رئیس کل بانک مرکزی) و خاندوزی (وزیر امور اقتصاد و دارایی) تشکر کنم که کمک کردند پیمان‌سپاری ارزی برای صادرات صنایع دستی لغو شود،به صورتی که هر چه درآمد از صادرات کسب کنند مستقیم در اختیار خودشان باشد و به سامانه ارزی نیما واریز نشود.

وزیر میراث فرهنگی گفت: با وجود رقبای بزرگ در صنایع دستی، مصوبه مرکز صنایع دستی گردشگری جهانی که در فیلیپین برگزار شد به ایران داده شد که اصفهان و کارخانه ریسباف که به تازگی احیا شد، قرار است به محل عرضه و فرش صنایع دستی جهانی تبدیل شود. 

تکریم چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی / ارتقا جایگاه میراث ناملموس ایران در جهان 

ضرغامی به تکریم بزرگان و پیشکسوتان صنایع دستی و میراث فرهنگی کشور اشاره کرد و افزود: ارتباط و تکریم و تجلیل نخبگان سیاست دولت رئیسی بود، برای اولین بار در میراث فرهنگی آیین چهره های ماندگار میراث فرهنگی برگزار شد، تا کنون سه دوره برگزار شده است، در این دوره تلاش شده است سواد میراثی جامعه افزایش یابد، این رویداد به معرفی جایگاه پیشکسوتان کمک می کند، افرادی را که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند تشویق می کند. 

وی گفت: در حوزه میراث فرهنگی ناملموس جهانی در یونسکو با ثبت جهانی ۷ اثر در دو سال پیاپی آمار استثنایی ثبت کردیم، با ثبت چهار اثر جهانی در سال اول از مقام هفتم به ششم جهان و سال گذشته با ثبت سه اثر به مقام پنجم جهانی ارتقا یافتیم، جاذبه های تکمیلی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری خیلی مهم است.

تابوی برگزاری کنسرت در اماکن میراث‌فرهنگی شکسته شد

ضرغامی بیان کرد: برای اولین بار تابوی برگزاری کنسرت در پایگاه‌های میراث فرهنگی و اماکن گردشگری شکسته شد، برگزاری کنسرت در تخت جمشید درخواست مردم و آرزوی ملی بود؛ برخی شب‌ها تا ۶ هزار نفر مخاطب به این کنسرت آمدند، این رویدادها به رونق فرهنگ و هنر و مسائل مربوط به گردشگری کمک می کند.

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: برگزاری کنسرت در تخت جمشید با تعامل و همکاری دادستانی، نیروهای انتظامی، دستگاه قضایی برگزار شد، حتی شخص امام جمعه مرودشت محور همکاری و تعامل برای برگزاری کنسرت در تخت جمشید شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته