دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مصرف آنتی‌بیوتیک روی ویروس تب دانگی هیچ اثری ندارد/ احتمال شیوع در تهران منتفی است

مصرف آنتی‌بیوتیک روی ویروس تب دانگی هیچ اثری ندارد  احتمال شیوع در تهران منتفی است
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در تهران نه‌تنها فرد مبتلا به تب دانگی را نداریم بلکه پشه آئدس هم سید نکردیم و تهران به دلیل عدم وجود این شرایط احتمال زندگی و وجود این پشه بسیار پایین است.
کد خبر : 923661

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ما از ابتدای شهریور تاکنون در تهران فقط یک مورد ابتلا به بیماری تب دانگی را مشاهده کردیم که فرد در سفر به خارج از کشور مبتلا شده بود و درمان شد، ما در تهران نه‌تنها فرد مبتلا به تب دنگی را نداریم بلکه پشه آئدس هم سید نکردیم.  

وی افزود: پشه آئدس برای حیات و رشد به هوای گرم و رطوبت بالا نیازمند است که در شهر تهران به دلیل عدم وجود این شرایط احتمال زندگی و وجود این پشه بسیار پایین است.

فرشیدی عنوان کرد: در کل کشور استان‌های آلوده به این بیماری از ۶ استان  سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، گلستان، گیلان و مازندران به ۹ استان افزایش‌یافته است که استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و قزوین را شامل می‌شود. همچنین کارشناسان بهداشت در استان‌های هم‌جوار با این سه استان با ابزار مخصوص در حال جستجوی پشه آئدس هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: پشه عامل بیماری در جنوب کشور و شمال کشور باهم فرق می‌کند، اما خصوصیاتی کاملاً شبیه به هم دارند و هردوی آنها روز گزش هستند و شب فعالیتی ندارند، اما پشه آئدس که در جنوب کشور موجود است تهاجمی‌تر و خون‌خوارتر هستند همچنین شدت بیماری‌ای که پشه آلبوپیکتوس (پشه ناقل بیماری شمال کشور) انتقال می‌دهد کمتر از پشه آئدس موجود در جنوب کشور است.

فرشیدی تأکید کرد: علائم بیماری تب دنگی بعد از گزش خارش و سوزش محل گزش، تب، استخوان‌درد شدید، بدن‌درد است.
پشه آئدس احتمال انتقال ۴ بیماری همچون زیکا، تب زرد و... را دارد.

وی افزود: از کل افرادی که دچار بیماری تب دنگی می‌شوند فقط ۲۰ درصد افرادی که علامت پیدا می‌کنند و فقط ۵ درصد آنها علائم شدید دارند و فقط کمتر از ۱ درصد بیماران احتمال مرگ‌ومیر دارند.

فرشیدی اظهار کرد: برای بیماری تب دنگی هیچ داروی اختصاصی نداریم و معمولاً با علامت درمانی این بیماری درمان می‌شود و بهتر است از آسپرین استفاده نشود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها روی این ویروس‌ها هیچ اثری ندارد و برای درمان تب دانگی هیچ کاربردی ندارد، گفت: کودکان مادران باردار افراد مسن و افرادی که در برابر بیماری ضعیف هستند باید مراقبت بیشتری نسبت به این پشه داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته