دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

کاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار به 8 دقیقه/ تجهیز موتورلانس‌های اورژانس تهران به تله کاردیولوژی

کاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار به 8 دقیقه  تجهیز موتورلانس‌های اورژانس تهران به تله کاردیولوژی
رئیس سازمان اورژانس تهران گفت: با افتتاح اولین پایگاه تخصصی بالگرد، زمان رسیدن بر بالین بیمار از 17 دقیقه به 9 دقیقه کاهش پیداکرده است.
کد خبر : 923634

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا- امید زحمتکش؛ وظیفه اورژانس رسیدگی به موارد فوریتهای پزشکی و ارائه خدمات به مصدومین و بیماران اور‍ژانسی است. در واقع کار این مجموعه از صحنه حادثه آغاز شده و در مرکز درمانی به پایان می رسد.

توکلی رئیس سازمان اورژانس تهران در خصوص توسعه خدمات و دستاوردهای سازمان اورژانس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: پس از 10 سال وقفه، اولین پایگاه تخصصی بالگرد با امکان تعمیر و نگهداشت در مساحتی حدود 42 هزار مترمربع و بیش از 50 نفر نیروی انسانی متخصص  در سال 1402 و در دولت سیزدهم راه‌اندازی شد.

کاهش زمان رسیدن به بیمار از 17 به 9 دقیقه

هزینه هر مأموریت با بالگرد در سال جاری بالغ‌بر 200 میلیون تومان برآورد شده است که به‌صورت کاملاً رایگان انجام می‌گردد

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: 21 عملیات منحصربه‌فرد جهت جابجایی اعضای پیوندی و توسط اورژانس هوایی کشور و همچنین شکسته شدن رکورد انتقال عضو پیوندی با زمان 17 دقیقه توسط موتوربان‌های اورژانس تهران از اقدامات مهم اورژانس تهران است.

وی افزود: در اورژانس تهران با توجه به اقدامات و تلاش‌های نیرو‌های متخصص اورژانس تهران زمان رسیدن بر بالین بیمار از 17 دقیقه به 9 دقیقه کاهش پیداکرده است که  باعث جلوگیری از حوادث ناگوار و فوت بسیاری از هم‌وطنان عزیزمان و همچنین کاهش 23 درصدی هزینه‌های سازمان اورژانس را شده است.

خدمات ارزشمند اورژانس تهران/زمان رسیدن بر بالین بیمار 8 دقیقه کاهش یافت

توکلی اظهار کرد: از دیگر اقدامات ارزشمند اورژانس تهران در دولت شهید رئیسی، تجهیز تمام موتورلانس‌های استان تهران به دستگاه تله کاردیولوژی است که موجب کاهش چشم‌گیر آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی شده است.

تماس‌های تلفنی اورژانس

همچنین اسماعیل فراهانی معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری آنا بابیان اینکه به‌طور میانگین روزانه 11 هزار تماس تلفنی با سامانه دیسپچ(اپراتور)  سازمان اورژانس تهران برقرار می‌شود؛ گفت: که از این میزان 750 مورد آن مزاحمت تلفنی است و 3 هزار و 500 مورد آن نیازمند ارائه خدمات فوریتی در محل هستند که گروه‌های عملیاتی اعم از آمبولانس، موتورلانس، اتوبوس آمبولانس و بالگرد به محل حادثه اعزام می‌شوند.

وی افزود:گروه‌های عملیاتی اورژانس اقدامات درمانی و انتقال به بیمارستان را در خصوص بیمار ای‌های قلبی، تنفسی، گوارشی،اطفال، مسمومیت، مادران باردار و مصدومین تصادفات را با میانگین 900 مورد در طول روز انجام می‌دهد.

خدمات ارزشمند اورژانس تهران در تمام عرصه‌ها/در حال تکمیل

فراهانی تشریح کرد: اورژانس استان تهران با ظرفیت 299 پایگاه اورژانس در سطح استان با امکاناتی همچون 220 دستگاه موتورلانس، 285 دستگاه آمبولانس و 2 فروند آمبولانس هوایی در حال خدمت‌رسانی به مردم عزیز کشور است.

معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس تهران تأکید کرد: 25 درصد مأموریت‌های پیش بیمارستانی کل کشور بر عهده اورژانس استان تهران است اما این سازمان فقط با یک‌ سوم ظرفیت استاندارد تعیین‌شده در حال فعالیت است و این کمبود باعث تشدید فشار کار، بر نیروهای انسانی و پایین آمدن سطح کیفیت خدمات اورژانس شده است.

فراهانی گفت: توسعه ناوگان اورژانس از دیگر خدماتی است که این سازمان در اولویت برنامه‌های خود داشته است و در همین راستا تاکنون 11 پایگاه اورژانس در سطح استان تهران راه‌اندازی شد، همچنین در این مدت 31 دستگاه موتورلانس به ناوگان سازمان اورژانس تهران اضافه شد، که در کم شدن زمان رسیدن تیم‌های امدادی بسیار مفید بود.

تلاش‌ برای توانمندسازی همه مردم

وی افزود: آموزش همگانی نیز از دیگر اقداماتی است که سازمان اورژانس تهران در دستور کار خود قرار داده است تا قبل از رسیدن نیرو‌های امدادی اورژانس افرادی که بر سر بالین بیمار هستند توانایی انجام اقدامات اولیه را داشته باشند و سطح علمی و توانمندی افراد در کشور بیشتر شود.

معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس تهران عنوان کرد: میزان جذب نیروی انسانی در سازمان اورژانس تهران بیشتر شده است به‌طوری‌که فقط در سال گذشته حدود 400 نفر جذب این سازمان شده‌اند.

خدمات ارزشمند اورژانس تهران در تمام عرصه‌ها/در حال تکمیل

فراهانی توضیح داد: مشکل هزینه مسکن از دیگر مشکلاتی بود که نیرو‌های غیربومی این سازمان با آن مواجه بودند در همین رابطه ماه گذشته خوابگاهی با ظرفیت 50 تخت برای نیرو‌های سازمان اورژانس تهران راه‌اندازی شد.

وی افزود: همچنین سازمان اورژانس تهران در تمامی مناسبت‌ها، حوادث و بحران‌ها حضور بسیار خوبی داشته است و در راستای  خدمت‌رسانی به مردم عزیز از تمام توان خود استفاده می‌کند.

فراهانی تأکید کرد: مردم در صورت تماس با سامانه اورژانس با کارشناسان پرستاری ارتباط برقرار می‌کنند و این کارشناسان در صورت  نیاز تمامی اقدامات و آموزش‌هایی که فرد بیمار و حادثه‌دیده تا قبل از رسیدن تیم‌های امدادی نیاز داشته باشد را به فردی که با اورژانس تماس گرفته است می‌دهند.

نوار قلب در محل حادثه و انتقال درست

وی افزود: سازمان اورژانس دو طرح ویژه دارد، طرح 724 طرح است که برای بیمار با سکته حاد مغزی است و طرح 247 برای بیماران سکته حاد قلبی است که متخصصین اورژانس با گرفتن نوار قلب و همچنین شرح‌حال بیمار به متخصصین قلب و مغز حاضر در واحد دیسپچ اورژانس تمامی اقدامات خاص بیمار را دریافت و در صورت نیاز و تشخیص این متخصصین به مراکز خاص قلب و مغز انتقال داده می‌شوند.

خدمات ارزشمند اورژانس تهران در تمام عرصه‌ها/در حال تکمیل

معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس تهران گفت: تمامی تماس‌ها و فرایند‌های سازمان اورژانس از زمانی که اولین تماس تا اعزام نیرو و پایان عملیات ثبت می‌شود، همچنین آمبولانس‌ها مجهز به سیستم موقعیت مکانی هستند و این اطلاعات قابل بازیافت و ارائه هستند.

وی افزود: تشخیص نوع اعزام نیرو‌های امدادی بر اساس نوع بیماری و حادثه‌ای است که برای بیمار اعلام‌شده ‌است و اولویت اعزام آمبولانس بر اساس نزدیکی آمبولانس و پایگاه‌های اورژانس است اما در صورت انجام مأموریت توسط اولین پایگاه نزدیک اولویت‌ دوم انجام مأموریت می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته