دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به مناسبت روز ملی فیزیوتراپی؛

کلید تحول فیزیوتراپی در دستان هوش مصنوعی

کلید تحول فیزیوتراپی در دستان هوش مصنوعی
عضو هیئت علمی گروه فیزیولوژی دانشکده توانبخشی ضمن گرامیداشت روز ملی فیزیوتراپی گفت: هوش مصنوعی چهارمین انقلاب صنعتی درحال ظهور در رشته‌های پزشکی است که در ارزیابی، تکمیل فرایند ارزیابی، پیش بینی عملکرد بیماران، تشخیص و افزایش سرعت عملکرد موثر است.
کد خبر : 923585

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ هدی نیکنام عضو هیئت علمی گروه فیزیولوژی دانشکده توانبخشی ضمن گرامیداشت روز ملی فیزیوتراپی با اشاره به ماشینی شدن زندگی بشر و افزایش استفاده از هوش مصنوعی در حوزه پزشکی، گفت: در علوم توانبخشی نیز همگرایی به سمت اقدامات مبتنی بر شواهد، افزایش کارایی، کاهش خطاها و بهینه‌سازی تصمیم گیری‌ها آغاز  و باعث حرکت به سمت استفاده از هوش مصنوعی شده است.

وی با اشاره به این که هوش مصنوعی جایگزین درمانگر انسانی و فیزیوتراپیست نیست، گفت: هوش مصنوعی به فیزیوتراپیست و درمانگر کمک می‌کند تا به صورت بیمار محور عمل کند.

به گفته وی با استفاده از هوش مصنوعی، برنامه درمانی متناسب با ویژگی‌های هر فرد طراحی شده و از یک الگوی ثابت درمانی برای همه بیماران استفاده نمی‌شود و پس از ارزیابی بازخورد بیمار، ایرادهای آن اصلاح می شود تا تاثیر مداخلات بهتر باشد.

این متخصص فیزیوتراپی دسترسی بهتر و مقرون به صرفه‌تر بودن حتی از نظر زمانی را از جمله مزایای استفاده از هوش مصنوعی در فیزیوتراپی عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده توانبخشی یادآور شد: روش‌ها و استانداردهای دقیقی توسط هوش مصنوعی طراحی و ارزیابی می شود که اصول و ملاحظات اخلاقی بیمار را نیز در نظر گرفته است. در واقع تلفیقی از دانش هوش مصنوعی و تجربه انسان در کنار هم برای درمان بیمار استفاده می‌شود.

نیکنام با اشاره به نقش کمکی هوش مصنوعی در فیزیوتراپی گفت: هوش مصنوعی در ارزیابی، تکمیل فرایند ارزیابی، پیش بینی عملکرد بیماران، تشخیص و افزایش سرعت عملکرد موثر است.

وی با اشاره به ضرورت یادگیری استفاده بهینه از هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی باعث افزایش و بهبود مهارتهای فیزیوتراپیست در درمان و تشخیص می‌شود و این بهبود تشخیص می‌تواند باعث ارایه و انتخاب بهتر درمان شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به نقش هوش مصنوعی در آموزش گفت: از این فناوری می توان برای درک بهتر آناتومی، فیزیولوژی، علایم بالینی و آزمایش‌ها در تحقیقات و مداخلات درمانی و الکتروتراپی در فیزیوتراپیستها استفاده کنیم و کیفیت آموزش به دانشجویان را نیز ارتقا دهیم.

وی افزود: همچنین می‌توانیم آموزش فراگیران را به کمک ربات‌ها و مانکن‌هایی که با هوش مصنوعی کار می‌کنند به صورت پرکتیکال انجام دهیم که باعث نهادینه شدن این آموزش در دانشجویان می‌شود.

هوش مصنوعی ناهنجاری های راه رفتن را آنالیز و آسیب شناسی می‌کند

هدی نیکنام با اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در ارزیابی های فیزیوتراپی خاطرنشان کرد: با هوش مصنوعی می‌توان به آنالیز و آسیب شناسی ناهنجاری‌های راه رفتن پرداخت که اطلاعات معتبری را به درمانگر برای تصمیم گیری و مداخلات درمانی ارایه می‌دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با توجه به نقش موثر هوش مصنوعی در رشته فیزیوتراپی گفت: از هوش مصنوعی می‌توان برای طراحی تمرینات درمانی، آموزش تمرینات به بیماران و نظارت بر انجام صحیح تمرینات استفاده کرد.

به گفته وی در طراحی تمرین درمانی می توان از هوش مصنوعی متناسب با ویژگی های بیمار (فردمحور) بهره گرفت. همچنین نحوه اجرای تمرینات توسط هوش مصنوعی ارزیابی و رصد شده و درصورت نیاز تغییرات لازم ارایه می‌شود.

نیکنام با توجه به افزایش جمعیت سالمندی و احتمال افتادن و شکستگی‌های اندام تحتانی بر ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در  طراحی ورزشهای تعادلی برای این افراد تاکید کرد.

وی در ادامه یادآور شد: با استفاده از هوش مصنوعی این تمرینات می‌تواند متناسب با ویژگی‌های هر سالمند تغییر یابد و طرح درمان، ارزیابی راه رفتن و... در نظر گرفته شود و همچنین روش‌های پیشگیری از بروز این حوادث با استفاده از هوش مصنوعی طراحی شود.

نقش موثر هوش مصنوی در ارتقای کیفیت آموزش به دانشجویان

نیکنام با تاکید بر این که هوش مصنوعی کمک زیادی به درمانگر می کند، خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌ها نیز می توان برای آموزش فراگیران از مدلها و مانکنهایی بهره گرفت که با استفاده از هوش مصنوعی کار می کنند تا دانشجویان فیزیوتراپی با درک بهتر این آموزشها را در بالین اجرا کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته