دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر فرهنگ:

معیار‌های واحد باید در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش‌خانگی اعمال شود

معیار‌های واحد باید در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش‌خانگی اعمال شود
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ گفت:‌ هنوز توقعات و اشکالات جریانات دغدغه‌مند در مورد سریال‌ها همچنان باقی مانده و این مشکل را در سینما هم داریم!
کد خبر : 923512

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه هشتصد و بیست و چهارم شورای فرهنگ عمومی به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور امروز سه‌شنبه (دوم مرداد) برگزار شد.

اسماعیلی وزیر فرهنگ در این جلسه گفت: امسال قرارگاه شهید آوینی را در معاونت استان‌ها راه‌اندازی کردیم که اتفاق مهمی به‌شمار می‌رود و در نتیجه آن به همه شهرستان‌ها و استان‌ها به صورت مجزا بودجه تخصیص داده شد که این میزان ده برابر رشد کرد و رضایتمندی وسیعی را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار این اقدام صورت می‌گیرد، افزود: بسیاری از موسسات استانی (توسط معاونت استان‌ها وزارت فرهنگ، دستیار مردمی سازی رئیس جمهور و مشاور امور مناطق محروم وزارت فرهنگ) در تمام مناطق دور از چشم و مغفول مورد توجه قرار گرفتند برهمین اساس امسال پیش‌بینی‌های بسیار خوبی در این حوزه داشته‌ایم و تلاش می‌کنیم نیمی از تخصیص‌ها تا پایان نیمه اول سال در اختیار استان‌ها قرار گیرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سیاست همسایگی در دولت سیزدهم گفت: چندی پیش در کشور ترکمنستان حاضر شدیم و تولید چند اثر مشترک (مثلا در مورد مختوم‌قلی خان) را با این کشور همسایه آغاز کردیم در همین راستا هفته فرهنگی ترکمنستان را پاییز گذشته در ایران برگزار کردیم که برنامه بسیار فاخری بود.

وزیر فرهنگ در مورد آثار به نمایش درآمده در شبکه نمایش خانگی، گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کارگروهی با مدیریت آقای خسروپناه و با حضور نمایندگان وزارت فرهنگ و صداوسیما، دبیر شورای عالی فضای مجازی و چند نفر از اعضای حقیقی شورای عالی ایجاد شد که در حال تدوین آخرین شاخص‌ها در این زمینه و ابلاغ آیین نامه اجرایی هستند.

وی افزود: تقسیم کار در این حوزه توسط مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده و شهید جمهور نیز آن را ابلاغ کردند تا اختلاف‌های آزار دهنده‌ای که باعث می‌شود در حوزه نظارت مشکلاتی ایجاد کند برطرف شود البته هنوز توقعات و اشکالات جریانات دغدغه‌مند در مورد سریال‌ها همچنان باقی مانده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: این مشکل را در سینما هم داریم با وجود اینکه شورای نظارت و صدور پروانه نمایش از دوستانی هستند که دقت دارند ولی با این حال به دلیل تنوع سلیقه‌ها باز هم مسائلی به وجود می‌آید.

اسماعیلی ادامه داد: درصدد هستیم در تلویزیون، سینما و نمایش خانگی معیار‌های واحد اعمال شود. برخی مطرح می‌کنند که تلویزیون عمومی است و باید مرز‌های محکم‌تری داشته باشد، این مرزبندی‌ها در سینما کمی ضعیف‌تر و در نمایش خانگی هم وضعیت خاص خودش را داشته باشد.

وزیر فرهنگ گفت: در ابتدای دولت با اینکه مورد هجمه قرار گرفتیم عنوان کردیم که باید معیار‌های نمایش در آثاری که مهر جمهوری اسلامی را دارد واحد باشد، برخی می‌گویند اگر سخت گیری شود این آثار در سکو‌های خارجی به نمایش در می‌آید در پاسخ باید گفت در چنین شرایطی خانواده ایرانی می‌داند که آن اثر مورد تایید حاکمیت دینی نیست ولی وقتی مهر تایید دولت پای اثری هست یعنی مسئولیت سلامت آن اثر را پذیرفته‌ایم.

وی افزود: در حوزه نمایشی با کار بسیار خوبی که در شورای هنر صورت گرفت ضوابط صدور مجوز ساخت و نمایش فیلم به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در مرحله ابلاغ قرار دارد. یکی از بزرگترین مزیت‌های جدید که در برنامه هفتم هم مصوب شد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای هنرمندان در مجموعه‌های فرهنگی و با حضور نمایندگان اصناف است. فرایند‌های غیر رسمی و غیر اعلامی که برای اهالی سینما بعضا آزاردهنده بود به وضعیت شفاف، قابل دفاع و قابل تجدید نظر تبدیل شده و به جای محاکم قضایی، هیات‌های رسیدگی کننده در وزارت فرهنگ و با حضور نمایندگان نهاد‌های مختلف و از جمله نمایندگان خود اصناف تصمیم گیری خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته