دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1403 - 10:45

بن‌بست‌های سکونت در بافت‌های تاریخی کشور رفع می شود

بن‌بست‌های سکونت در بافت‌های تاریخی کشور رفع می شود
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه مراحل تدوین راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی- فرهنگی کشور حاصل تلاش دو ساله دولت سیزدهم است، گفت: این راهکارها ضمن تکمیل مصوبه ۱۹ بندی مشوق‌های شهرسازی، می‌تواند خدمت بزرگی برای ساکنان بافت‌های تاریخی با رفع بن بست فرسودگی و بازگرداندن حیات شهری در این بافت‌ها باشد.
کد خبر : 923508

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، محمد آیینی جزئیات راهکار‌های تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی- فرهنگی کشور که در جلسه پنجم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید را تشریح کرد و افزود: یکی از انتظارات عمومی ساکنان بافت فرسوده در ۳۲ هزار هکتار و ۱۶۸ شهر که ۱۹ درصد مساحت بافت‌های هدف بازآفرینی شهری را به خود اختصاص می‌دهند، رفع بن‌بست‌های تاریخی شکل گرفته در این بافت‌ها بود که در عمل هرگونه تغییری را در بنا‌های مسکونی ناپایدار این محلات غیرممکن کرده بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان‌کرد: در سفر‌های رییس جمهور شهید، رفع این بن‌بست‌ها مورد تأکید قرار گرفت و بعد از تلاش‌های دوساله دولت، با تصویب این راهکار‌ها و اجرایی شدن آن، بن‌بست‌های موجود برای ساکنان رفع می‌شود.

وی با بیان اینکه در بسته تشویقی نوسازی که به جنبه‌های مختلف شهرسازی تاکید داشت در عمل بافت‌های تاریخی مشوقی نداشتند، توضیح داد: با ابلاغ و اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی که برای بافت‌های فرسوده مصوب شده بود، بافت‌های تاریخی از این بسته تشویقی جامانده بودند. با اینکه بافت‌های تاریخی حدود ۲۰ درصد سطح بافت‌های هدف بازآفرینی شهری ایران را تشکیل می‌دهند، میزان پروانه‌های صادر شده ساختمانی در این بافت‌ها کمتر از یک درصد است؛ بنابراین امکان سرمایه‌گذاری جدید در این بافت‌ها وجود نداشته است و در عمل این بافت‌ها از چرخه حیات شهری خارج شده بودند که با اجرای این مصوبه این بافت‌ها به مدار حیات شهری بازمی‌گردند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه‌داد: سال گذشته با مصوبه مشترکی که به امضای وزرای راه و شهرسازی و میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رسید، امکانات مالی برای مرمت و مقاوم سازی واحد‌های مسکونی در بافت‌های تاریخی فراهم شد. با آن مصوبه به شورای پول و اعتبار پیشنهاد شد تا در سرفصل جدیدی معادل ۸۰ درصد تسهیلات ساخت به بخش مرمت و مقاوم سازی واحد‌های مسکونی در بافت‌های تاریخی تخصیص یابد که آن مصوبه یک سال گذشته ابلاغ شد.

آیینی تصریح‌کرد: اجرای مصوبه تامین مالی مرمت و مقاوم سازی واحد‌های مسکونی در بافت‌های تاریخی نیازمند ضوابط شهرسازانه‌ای بود تا کار را تسهیل کند و مصوبه راهکار‌های تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی- فرهنگی کشور که در پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری به تصویب رسید، این امکان را فراهم می‌کند.

به گفته وی، تصویب راهکار‌های تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی- فرهنگی کشور ضمن تکمیل مصوبه ۱۹ بندی مشوق‌های شهرسازی، می‌تواند خدمت بزرگی برای ساکنان بافت‌های تاریخی با رفع بن بست فرسودگی در این بافت‌ها و بازگرداندن حیات شهری به این بافت باشد.

امکان تغییر کاربری ارزش‌افزا در بافت‌های تاریخی فراهم شد

این مقام مسئول ادامه‌داد: این مصوبه تسهیلاتی را در زمینه تامین پارکینگ و تغییر کاربری ارزش افزا ایجاد می‌کند. همچنین تلاش بر این است تا ساکنان و سرمایه‌گذاران را تشویق کند تا واحد‌های خود را در این بافت‌ها مقاوم‌سازی و نوسازی کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بافت‌های تاریخی محدودیت و ضوابط حفاظت عمومی و اختصاصی وجود دارد، در بیان ویژگی‌های مصوبه راهکار‌های تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی- فرهنگی کشور توضیح داد: در این مصوبه پیش‌بینی شده که شهرداری‌ها می‌توانند هرچه سریع‌تر نسبت به ضوابط اختصاصی و بسته تشویقی خاص بافت تاریخی خود اقدام کنند که این خود سبب تحول و ایجاد انگیزه در شهرداری‌ها خواهد شد. همان‌طور که هم اکنون در ۳۳۰ شهر بسته تشویقی شهرسازی خاص این شهر‌ها برای نوسازی بافت‌های فرسوده اعمال شده است.

وی افزود: در این مصوبه ضوابطی عمومی به تصویب رسیده که شامل افزایش طبقات مجاز، تغییر کاربری ارزش افزا برای صرفه اقتصادی، امکان ایجاد طبقات منفی، ایجاد سطح اشغال بیشتر و ارائه تسهیلاتی در خصوص تامین پارکینگ می‌شود که همه اینها به معنای رفع بن‌بست از این بافت‌هاست.

انتهای پیام/

برچسب ها: ساختمان مسکن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته