دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1403 - 20:11

ایروانی: تسهیل بازسازی سوریه باید بخشی از راه‌حل کلی رفع بحران در این کشور باشد

ایروانی: تسهیل بازسازی سوریه باید بخشی از راه‌حل کلی رفع بحران در این کشور باشد
نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: تسهیل بازسازی سوریه و بازگشت ایمن پناهندگان و آوارگان داخلی به محل‌های اصلی سکونتشان در سوریه باید بخشی از راه‌حل کلی به بحران فعلی در این کشور باشد.
کد خبر : 923474

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره سوریه افزود: متاسفانه، جامعه بین‌المللی و به‌ویژه شورای امنیت نتوانسته‌اند این رژیم را مجبور کنند تا به اقدامات تجاوزگرانه و حملات تروریستی خود علیه مردم و کشورهای منطقه پایان دهد؛ چنین واقعیتی بسیار نگران‌کننده است.

ایروانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر نیاز فوری به اقدام سریع و قاطع شورای امنیت جهت پاسخگو کردن این رژیم سرکش تأکید می‌کنیم.

متن کامل سخنان امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد

با موضوع: «وضعیت در خاورمیانه: (سوریه)» به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس،

در ابتدا، جمهوری اسلامیر ایران قویاً تجاوزات مستمر رژیم اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و دیگر کشورهای منطقه را محکوم می‌کند.

اقدامات ناصواب رژیم اسرائیل، به همراه تجاوز اخیر آن علیه یمن که به‌طور عمدی زیرساخت‌های غیرنظامی و حیاتی را هدف قرار داد، به طرز فاحشی قوانین بشردوستانه بین‌المللی و اصول مندرج در منشور سازمان ملل را نقض می‌کند و تهدید جدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای به‌شمار می‌رود. این رژیم با ماهیت و ذات مبتنی بر ترور و تجاوز، منبع اصلی ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه و دیگر نقاط جهان آن است.

متأسفانه، جامعه بین‌المللی و به‌ویژه شورای امنیت نتوانسته‌اند این رژیم را مجبور کنند تا به اقدامات تجاوزگرانه و حملات تروریستی خود علیه مردم و کشورهای منطقه پایان دهد؛ چنین واقعیتی بسیار نگران‌کننده است.

جمهوری اسلامی ایران بر نیاز فوری به اقدام سریع و قاطع شورای امنیت جهت پاسخگو کردن این رژیم سرکش تأکید می‌کنیم.

آقای رئیس،

طبق معمول، نماینده ایالات متحده آمریکا با نفاق سعی در انکار مسئولیت خود در وضعیت کنونی سوریه و منطقه گسترده‌تر داشت و ایران را مقصر جلوه داد.

اما حقیقت غیرقابل انکار این است که حضور غیرقانونی نیروهای اشغالگر آمریکایی در سوریه، ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت، از جمله قطعنامه ۲۲۵۴ (۲۰۱۵) است.

علاوه بر این، حضور غیرقانونی نیروهای اشغالگر آمریکایی در سوریه منشاء اصلی بی‌ثباتی و ناامنی است و فضایی برای گروه‌های تروریستی فراهم نموده تا موقعیت خود را تحکیم کرده و جنایات بیشتری مرتکب شوند.

آقای رئیس،

وضعیت در سوریه همچنان وخیم است و مردم از بحران‌های انسانی مداوم، تجاوزات و اشغال خارجی، و همچنین تهدیدات گروه‌های تروریستی تحت حمایت ایالات متحده آمریکا رنج می‌برند.

علاوه بر این، تحریم‌های غیرانسانی، سیاسی کردن بازگشت پناهندگان و آوارگان داخلی، و ممانعت از حمایت بین‌المللی برای بازسازی سوریه، توسط آمریکا و متحدان غربی‌اش، باعث تطویل درگیری و تشدید رنج مردم سوریه شده است. این اقدامات غیرقانونی سختی‌های زیادی را تحمیل کرده و مسیر بهبود سوریه را مانع می‌شود.

تحقیقات اخیر کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه پیرامون تأثیر اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه بر سوریه، اثرات شدید و گسترده این اقدامات غیرقانونی بر بخش‌های مختلف را نشان می‌دهد، اقداماتی که بحران انسانی را تشدید کرده و مانع ارائه خدمات و کمک‌های ضروری شده است.

در خصوص تبعیت مفرط برخی کشورها از اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه، این تحقیقات نشان داده که چنین اقداماتی منجر به تورم، کمبود کالاهای اساسی و وخامت وضعیت اقتصادی و امنیتی شده است.

مطابق تحقیقات، معافیت‌های بشردوستانه نتوانسته‌اند مانع از اختلالات پیش‌آمده شوند و ارائه‌دهندگان خدمات از تأمین مواد آموزشی، کشاورزی و پزشکی ضروری خودداری می‌کنند. تأثیرات تغذیه‌ای و بهداشتی اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه در تمامی زمینه‌های مطالعه‌شده در شدیدترین حالت خود قرار دارد. بیمارستان‌ها برای واردات اقلام پزشکی و تعمیر تجهیزات دچار مشکل شده و این امر منجر به کمبود شدید داروهای اساسی، از جمله درمان‌های سرطان و واکسن‌ها شده است.

یافته‌های تحقیقات بار دیگر پرده از ادعاهای دروغین به‌اصطلاح بشردوستانه ایالات متحده و کشورهای تحریم‌کننده برداشته است. جمهوری اسلامی ایران به شدت خواستار لغو فوری چنین اقدامات غیرانسانی است.

آقای رئیس،

ارائه کمک‌های بشردوستانه بی‌طرفانه و غیرسیاسی به تمامی مناطق سوریه برای نجات جان‌ها ضروری است. برنامه‌ریزی کمک‌های بشردوستانه به‌گونه‌ای که زیرساخت‌ها را بازسازی، اقتصاد را احیا و از توسعه پایدار و بلندمدت کشور حمایت نماید، ضروری است.

در حال حاضر، بودجه تخصیصی به پاسخ بشردوستانه به سوریه به شدت ناکافی است و توانایی سازمان ملل برای ارائه کمک‌های ضروری به نیازمندان را محدود می‌سازد.

جمهوری اسلامی ایران از اهداکنندگان این کمک‌ها می‌خواهد تعهدات خود را انجام دهند و امیدوار است حمایت آن‌ها به تأمین بودجه کافی و معتنابهی کمک کند.

جمهوری اسلامی ایران از تصمیم حاکمیتی دولت سوریه برای تمدید اجازه‌ای که به سازمان ملل و آژانس‌های تخصصی‌اش داده شده تا از گذرگاه باب الهوی برای شش ماه دیگر استفاده کنند، استقبال می‌کند.

پروژه‌های بازسازی با هدف ارائه حمایت جامع به کسانی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و تسهیل مسیر آن‌ها به سوی بهبود و مقاومت، باید در اولویت قرار گیرند.

تسهیل بازسازی سوریه و بازگشت ایمن پناهندگان و آوارگان داخلی به محل‌های اصلی سکونتشان در سوریه باید بخشی از راه‌حل کلی به بحران فعلی در این کشور باشد.

مصالح میلیون‌ها پناهنده سوری نباید به‌خاطر منافع سیاسی برخی قدرت‌ها به گروگان گرفته شود. تأخیر در بازگشت آن‌ها فقط رنج آنان را طولانی‌تر خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران همچنان به حمایت از مردم و دولت سوریه در تلاش‌هایشان برای غلبه بر تهدیدات تروریسم و اشغال خارجی ادامه خواهد داد.

تروریسم همچنان یک تهدید جدی برای سوریه و منطقه گسترده‌تر است و باید به‌طور قاطعانه مورد توجه قرار گیرد. با این حال، مبارزه با تروریسم باید با احترام کامل به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال سوریه انجام شود و نباید بهانه‌ای برای نقض این اصول اساسی قوانین بین‌المللی باشد.

مکان‌هایی مانند ادلب نباید به پناهگاه‌های امن برای گروه‌های تروریستی تبدیل شوند. درحالی‌که باید تمام تلاش‌ها برای محافظت از جان غیرنظامیان انجام شود، مبارزه با تروریسم باید تا زمانی که این تهدیدات کاملاً ریشه‌کن شوند ادامه یابد.

آقای رئیس،

جمهوری اسلامی ایران کاملاً متعهد به کمک به راه‌حل سیاسی بحران سوریه است.

ما به حمایت از تلاش‌های صادقانه نماینده ویژه ادامه می‌دهیم و از تعامل فعال وی با تمامی طرف‌های درگیر در حل بحران سوریه تقدیر می‌کنیم.

جمهوری اسلامی ایران به شدت از ازسرگیری سریع نشست‌های کمیته قانون اساسی حمایت می‌کند. ما متعهد به حمایت از این فرآیند هستیم.

علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران، به همراه شرکای خود از جمله روسیه و ترکیه در چارچوب فرمت آستانه، به تعهد خود برای دستیابی به نرمال‌سازی بلندمدت و پایدار در سوریه پایبند است.

در این زمینه، ما به طور کامل از ازسرگیری گفتگوی سوری-ترکی حمایت می‌کنیم و آن را به‌عنوان عنصری حیاتی در این تلاش‌های گسترده‌تر به رسمیت می‌شناسیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته