دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1403 - 16:18
در نشست خانه احزاب با سفیر چین مطرح شد؛

از نقش خانه احزاب در سیاست ایران تا توسعه روابط پکن با تهران

از نقش خانه احزاب در سیاست ایران تا توسعه روابط پکن با تهران
در نشست شورای مرکزی خانه احزاب ایران با سفیر جدید چین بر توسعه روابط سیاسی، تجاری و فرهنگی بین دو کشور تاکید شد.
کد خبر : 923455

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست شورای مرکزی خانه احزاب ایران امروز (دوشنبه) با حضور رئیس و اعضای هیئت رئیسه خانه احزاب ایران آقایان «قدرتعلی حشمتیان»، «حسین کمالی»، «حسین کنعانی مقدم»، «مصطفی کواکبیان» و جمعی از دبیران کل احزاب ایران و «زونگ پی وو» سفیر جمهوری خلق چین برگزار شد.

قدرتعلی حشمتیان در جلسه خانه احزاب ایران با «زونگ پی وو» سفیر جدید چین که در سالن پیامبر (ص) وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: ۱۵ نفر از اعضای خانه احزاب ایران به چین سفر کرده و میهمان حزب کمونیست چین بودند که جهت میزبانی خوب از آنها تشکر می‌کنیم.

وی اضافه کرد: نیم دیگری از اعضا خانه احزاب ایران نیز در سال ۲۰۲۴ به چین سفر خواهند کرد.

حشمتیان: حضور ۴ مسئول چین در خانه احزاب

رئیس خانه احزاب ایران با اشاره به اینکه تا کنون خانه احزاب ایران با چهار نفر از مقامات چین دیدار و نشست داشته است، گفت: این افراد شامل معاون وزیر بین‌الملل، وزیر بین‌المللی، سفیر سابق و سفیر کنونی چین است و ما خواستار تداوم و گسترش این ارتباطات هستیم.

حشمتیان اظهار کرد: در یک سال گذشته ۴ مسئول از کشور چین به خانه احزاب ایران آمدند و معاون بین‌الملل و وزیر بین‌الملل همچنین سفیر سابق و سفیر جدید که امروز آمده است. اعضای شورای مرکزی خانه احزاب با سوابق وزارتخانه، نظرات کارشناسی دارند و می‌توانند راجع به تعاملات ایران و چین اظهار نظر کنند.

کمالی: روابط ایران و چین باید بر اساس منافع متقابل سازماندهی شود

حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار و نایب رئیس خانه احزاب ایران در ادامه این نشست، گفت: امیدوارم حضور شما در کشور ما موجب افزایش همکاری‌ها شود. نوع تلاش و رفتاری که سفرای کشور‌ها دارند، می‌تواند در افزایش سطح روابط میان دو کشور و بین‌الملل بسیار مؤثر واقع شود.

وی افزود: سفرای کشور‌ها می‌توانند دغدغه‌های ملت‌ها و دولت‌ها را به یکدیگر منتقل کنند و نوعی تفاهم فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را میان کشور‌ها برقرار کنند. روابط به این شکل می‌تواند پایدارتر باشد.

دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: چین امروز به دلیل انتخاب سیاست‌های مناسب در سطح منطقه و بین‌الملل در موقعیت خوبی قرار گرفته است.

کمالی با بیان اینکه امروز روابط ایران و چین بر اساس منافع متقابل باید سازماندهی شده و شکل بگیرد، اظهار کرد: روابط این دو کشور منحصر به فعالیت‌های اقتصادی و تجاری نیست؛ زمینه برای همکاری بسیار زیاد است و برخی از کشور‌های منطقه همکاری‌های متنوعی با کشور چین دارند و از ایران روابط بیشتری با چین برقرار کرده‌اند.

وی بیان کرد: سفرای دو کشور می‌توانند برای توسعه روابط ایران و چین تلاش کنند و این تلاش مؤثر واقع شود. اما گاهی مواضع از طرفین دیده می‌شود که می‌تواند در روابط اثر بگذارد. مثلاً موضع‌گیری که دولت چین در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی داشت. ما احزاب در گروه‌های سه‌گانه ایران در یک موضوع مشترک اتفاق نظر داریم. جزایر بوموسی، تنب‌بزرگ، تنب‌کوچک جزو لاینفک کشور ما است و قابل مذاکره نیست. دولت چین نباید حل و فصل اختلاف نظر ما با مدعیان این جزایر را به مجامع بین‌المللی حواله بدهد.

نایب رئیس خانه احزاب با بیان اینکه خواست ما احزاب این است که دولت چین به حق قانونی ایران بر جزایر سه گانه تاکید کند، افزود: در غیر این صورت در مورد هر ادعایی می‌توان چنین گفت. ما در مورد اختلاف شما با تایوان احترام می‌گذاریم. بر همین اساس خواسته ما این است که شما هم به مسائل و موضوعات ما توجه خاص داشته باشید و از این گفتگو‌ها در سطح بین‌الملل پرهیز داشته باشید.

قدردانی کنعانی مقدم از موضع چین درباره فلسطین

حسن کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا هم گفت: از مواضع سفیر چین درباره موضوع فلسطین تقدیر و تشکر می‌کنم. از اینکه از تشکیل کشور فلسطین حمایت کردید ممنونیم و امیدواریم بتوانیم پیرو سخنان رئیس جمهور چین همکاری خوبی در صلح جهانی داشته باشیم.

وی افزود: ما دشمنان مشترک و هم دوستان مشترک داریم که می‌توانند زمینه خوبی برای همکاری باشند. امیدواریم طرح یک جاده یک کمربند زمینه خوبی برای همکاری دو طرفه باشد.

بوربور: در مسائل جزئی روابط ایران و کشور‌های همسایه دخالت نکنید

حبیب‌الله بوربور در ادامه گفت: در اوایل انقلاب وقتی از بالا به چین نگاه می‌کردیم، احساس می‌کردیم کشور در شرایط مناسبی نیست. این موضوع فقط در پکن نبود و در تمام شهر‌های شما دیده می‌شد. اما امروز در حال رشد روزافزون است و می‌تواند زمینه خوبی در حوزه بازرگانی و تولید داشته باشد.

وی تاکید کرد: از سفیر چین در ایران می‌خواهیم تنها کالای با کیفیت ایرانی را از ایران خریداری کند. کالا‌های چینی که وارد بازار کشور می‌شود عموما از کیفیت خوبی برخوردار نیست، اما براساس آنچه که می‌دانم شما به اکثر کشور‌ها کالا‌های با کیفیت ارسال می‌کنید. در این بین از سفیر چین می‌خواهیم به مقامات کشور خود این نکته را منتقل کند که در مسائل همسایگی ایران دخالتی نداشته باشد.

 

بوربور: در مسائل جزئی روابط ایران و کشور‌های همسایه دخالت نکنید

حبیب‌الله بوربور در ادامه گفت: در اوایل انقلاب وقتی از بالا به چین نگاه می‌کردیم، احساس می‌کردیم کشور در شرایط مناسبی نیست. این موضوع فقط در پکن نبود و در تمام شهر‌های شما دیده می‌شد. اما امروز در حال رشد روزافزون است و می‌تواند زمینه خوبی در حوزه بازرگانی و تولید داشته باشد.

وی تاکید کرد: از سفیر چین در ایران می‌خواهیم تنها کالای با کیفیت ایرانی را از ایران خریداری کند. کالا‌های چینی که وارد بازار کشور می‌شود عموما از کیفیت خوبی برخوردار نیست، اما براساس آنچه که می‌دانم شما به اکثر کشور‌ها کالا‌های با کیفیت ارسال می‌کنید. در این بین از سفیر چین می‌خواهیم به مقامات کشور خود این نکته را منتقل کند که در مسائل همسایگی ایران دخالتی نداشته باشد.

لزوم تعامل اندیشمندان ایرانی با چینی‌ها

در ادامه این نشست، جمشید ایرانی رئیس فراکسیون مستقلین خانه احزاب گفت: خانه احزاب می‌تواند برای همکاری‌های مشترک حزبی ایران و چین نقش مثبتی ایفا کند.

وی با بیان اینکه اسطوره‌های شاهنامه ایرانی با اسطوره‌های چینی قرابت‌هایی دارد، اظهار کرد: لازم است فضایی به وجود بیاوریم که اندیشمندان چینی بتوانند با اندیشمندان ایرانی تبادل و تعامل داشته باشند.

کاشفی: چین در سازمان ملل از برجام حمایت کند

حسین واعظ کاشفی رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان خانه احزاب نیز در این نشست با اشاره به اهمیت مساله صلح و دوستی در جوامع انسانی، گفت: ما از شما انتظار داریم نسبت به منطقه و حوزه بین الملل بویژه درباره غزه و نسل کشی‌ها، پیامی بدهید تا جلوی این جنایت‌ها گرفته شود.

وی افزود: مردم دنیا از ایران و چین با توجه به قدمتی که از نظر فرهنگی دارند انتظار دارند برای برقراری صلح اتحاد داشته باشند. همانطور که آقای خاتمی در سازمان ملل اتحاد برای صلح را مطرح کرد و مخالف اتحاد برای جنگ بود. چین یکی از پنج کشوری است که از حق وتو در شورای امنیت و سازمان ملل برخوردار است و انتظار این بود که در رابطه با تحریم‌هایی که صورت گرفت، چین از ایران حمایت می‌کرد.

رئیس فراکسیون اصلاح طلبان خانه احزاب افزود: امروز انتظار می‌رود چین در سازمان ملل ـ در جلسات آتی ـ درمورد مساله برجام از ایران حمایت کند. 

کاشفی اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید امروز همه کشور‌ها به دلار آمریکا وابسته‌اند؛ پیشنهاد و خواسته من به عنوان یک ایرانیِ انسان دوست این است که چین در رابطه با حذف دلار با همه کشور‌های آسیایی همراهی کن. همانگونه که اروپا یورو را برای مبادلات اقتصادی میان خودشان ایجاد کردند، ما هم در سطح کشور‌های آسیایی ارزی ایجاد کنیم که وابستگی ما به آمریکا کاهش یابد.

وی گفت: همانطور که می‌دانید احترام متقابل کشور‌ها مهم است و ما باید هم این احترام را حفظ و هم حقوق متقابل کشور و ملت خود را حفظ کنیم و از دخالت در حقوق یکدیگر پرهیز کنیم. انتظار ما این است که شما به عنوان انسان‌های صلح‌طلب حمایت از غزه و فلسطین را در دستور کار قرار دهید تا شاهد صلح در منطقه باشیم.

کواکبیان: رئیس‌جمهور چین در مراسم تحلیف «پزشکیان» حضور داشته باشد

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری هم با بیان اینکه حدود ۶ سال قبل با من با معاون دبیرکل حزب کمونیست دیدار کردم، گفت: مطالبی که شما امروز به عنوان سفیر جدید گفتید برای من جای خرسندی داشت و امیدوارم در مقابل ایدئولوژی کاپیتالیسم غرب، درخشش بیشتری داشته باشید.

وی افزود: درخواست می‌کنم در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران آقای پزشکیان در سطح رئیس جمهور کشور چین و یا معاون و یا رئیس پارلمان کشور چین حتماً حضور فعال داشته باشید؛ این مشارکت برای ما جای خوشحالی دارد. 

دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، گفت: این قرارداد باید در قالب تفاهم‌نامه‌های مختلف اجرایی شود، اما متأسفانه چندان اجرایی نشده است. 

کواکبیان با بیان اینکه دو گلایه از سفیر چین دارم، تاکید کرد: ما انتظار نداریم که کشور چین در مورد جزایر سه‌گانه دیدگاه‌هایی را ارائه دهد که برخلاف روابط دوستانه این کشور با ایران است.

وی گفت: وقتی حجم مبادلات تجاری و بازرگانی شما با امارات و عربستان را می‌بینیم متوجه می‌شویم که ۳۰ برابر مبادلات شما با ایران است و لازم است مبادلات دو کشور افزایش یابد.

متانی: آماده همکاری با احزاب چین هستیم

علیرضا متانی دبیرکل حزب دفاع از ایثارگران در این نشست تاکید کرد: ما به اصول سرزمینی، فرهنگی و دینی‌مان بسیار اهمیت می‌دهیم. ایران و چین، روابط فرهنگی و تمدنی دیرینه‌ای با یکدیگر دارند و زمانی که هیچ کشوری در دنیا راه و رسم حکمرانی را نمی‌دانست ایران و چین راه و رسم حکمرانی را به جهان آموختند.

وی با اشاره به اینکه حقابه ایران از هیرمند، یکی از قوانین مهم در دنیا به شمار می‌آید، گفت: باتوجه به ارتباط خوب شما با طلبان، شایسته است که کشور دوست که با ما همکاری راهبردی دارد به یک گروهی که در مرحله آموزش حکمرانی قرار دارد، اجرای قانون را آموزش دهد. 

دبیرکل حزب دفاع از ایثارگران از میزبانی حزب کمونیست چین از دبیران کل احزاب ایران تشکر کرد و افزود: امیدواریم حزب کمونیست چین با دولت مردمی آینده در ایران که به سوی صلح حرکت می‌کند، همکاری خوبی داشته باشد. دفاع از ایثارگران و قانون اساسی که در جناح مستقلین و اعتدالگرایان قرار دارد آماده همکاری جریانی و جناحی با حزب کمونیست چین در حال و آینده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته