دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه المپیاد جهانی فیزیک:

تیم فیزیک ایران همواره جزء برترین تیم‌های جهان بوده است

تیم فیزیک ایران همواره جزء برترین تیم‌های جهان بوده است
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به عبارتی، ایران همواره جزء ۵ الی ۱۰ تیم اول جهان در حوزه فیزیک بوده است، گفت: حاصل تلاش دانش‎آموزان ما در طی چهار دهه اخیر کسب ۳۶ مدال طلا، ۶۵ مدال نقره، ۳۹ مدال برنز و ۱۲ دیپلم افتخار در رقابت‌های جهانی بوده است.
کد خبر : 923344

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک با حضور ۱۹۸ دانش‌آموز نخبه از ۴۳ کشور، امروز ۱ مردادماه ۱۴۰۳، در سالن شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان در حال برگزاری است.

در این مراسم، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: تمام شاخه‌های فیزیک نوین از علم فیزیک سر برآورده‌اند و ابزار‌های پیشرفته امروزی مدیون درک عمیق انسان از تدابیر حاکم بر طبیعت است. در واقع، خلاقیت انسان امروزی در توسعه ابزار‌های امروزی چیزی فراتر از سهو و خطای اوست.

وی ادامه داد: مدیران جهان امروز به نقش بی‌بدیل فیزیکدان‌ها در توسعه جهان و تکامل نحوه زندگی بشر پی برده‌اند. از این‌رو، باید برای اندیشه و تفکر دانشمندان علوم پایه و به ویژه برای فیزیکدانان احترام قائل شد.

صحرایی یادآور شد: بسیاری از سیاستمداران از درک زیبایی‌هایی که شما عزیزان توان دیدن و درک آن را دارید، محروم هستند. ما به تجربه دریافتیم که آنچه که شما برای ارضای حس کنجکاوی خود انجام می‌دهید دیر یا زود منجر به توسعه جامعه شما و نیز جامعه بشری می‌شود؛ بنابراین وظیفه ما است که برای شما ابزار اندیشیدن را فراهم کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از زمانی که نخستین دانش آموختگان فیزیک در کشور ما به فعالیت پرداخته‌اند، کمتر از یک قرن می‌گذرد، کمی کمتر از عمر آموزش عالی دانشگاهی مدرن در ایران. خوشبختانه در زمانی کمتر از سه یا چهار نسل جامعه فیزیک ایران رشد قابل توجهی به لحاظ کمی و کیفی داشته است. هم کنون در ایران بیش از چند هزار دانش آموخته رشته فیزیک در مقطع دکتری مشغول به فعالیت هستند و آمار رشد مقالات در ایران در مقایسه با جمعیت ایران در وضعیت بسیار مطلوبی است.

وی ادامه داد: در این میان وزارت آموزش و پرورش ایران سهم بسزایی در گسترش دانش‌های بنیادی به ویژه فیزیک داشته است. ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست شناسی به‌عنوان دروس پایه از ارکان اصلی آموزش دوره متوسطه ایران است و به جرات می‌توانم بگویم که سطح علمی دانش آموزان مقطع متوسط ایران سطحی قابل قبول در مقایسه با جهان است.

صحرایی اضافه کرد: ایران از سال ۱۹۸۸ به المپیاد جهانی فیزیک پیوست. حاصل تلاش دانش آموزان ما در طی چهار دهه اخیر کسب ۳۶ مدال طلا، ۶۵ مدال نقره، ۳۹ مدال برنز و ۱۲ دیپلم افتخار در رقابت‌های جهانی بوده. به عبارتی، ایران همواره جزء ۵ الی ۱۰ تیم اول جهان در حوزه فیزیک بوده است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ایران در سال ۲۰۰۷ میزبان ۳۸ امین المپیاد جهانی، در سال ۲۰۰۹ میزبان المپیاد جهانی نجوم، در سال ۲۰۱۷ میزبانی المپیاد جهانی کامپیوتر و در سال ۲۰۱۸، میزبان المپیاد جهانی زیست شناسی بوده است.

وی نیز یادآور شد: متاسفانه آن گونه که گزارش شده است کم لطفی و بی‌مهری برخی از کشور‌ها در ممانعت از حضور دانش آموزانشان در این رویداد، پاسخ مناسبی به ان همه گذشت و فداکاری برگزار کنندگان المپیاد نبوده است. در حالی که اساس‌نامه المپیاد جهانی فیزیک به کشور‌ها چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. ما در جایگاه خود تلاش کردیم که فقط خدمتگراز این رویداد باشیم و در صدد هیچ گونه بهره برداری نیستیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: ما نیز انتظار داریم که دانشمندان جهانی تلاش کنند این المپیاد از آسیب موج‌های سیاسی مصون بماند. همچنین، امیدوارم چند روزی که مهمان جمهوری اسلامی هستید جزء خوش‌ترین خاطرات و روز‌های زندگیتان باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته