دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1403 - 11:48
بیگدلی و کنعانی خبردادند؛

صدور یک میلیون و ۶۶۰ هزار روادید برای اتباع خارجی / رفتار خصمانه آمریکا درباره ملت ایران می‌تواند فضای مناسبات را تغییر دهد

صدور یک میلیون و ۶۶۰ هزار روادید برای اتباع خارجی   رفتار خصمانه آمریکا درباره ملت ایران می‌تواند فضای مناسبات را تغییر دهد
معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور و سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در جمع خبرنگاران حضور یافتند و دستاوردهای وزارتخانه متبوع خود را در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی در دولت سیزدهم شرح دادند.
کد خبر : 923334

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا بیگدلی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) اول مرداد ماه در نشست خبری با خبرنگاران در محل نمایشگاه یک هزار و ۲۰ روز تلاش جهادی: فراز‌هایی از دستاورد‌های سیاست خارجی در محل وزارت امور خارجه به تشریح اقدامات این معاونت در سه سال گذشته پرداخت.

وی با بیان اینکه در ۱۰۳ کشور جهان نمایندگی (سفارتخانه و سرکنسولگری) داریم، گفت: ما به عنوان بخشی از دیپلماسی کشور هستیم که با استفاده از ابراز کنسولی در روابط با کشور‌ها تاثیرگذار هستیم.

بیگدلی بیان کرد: در بخش کنسولی مجموعه‌ای از خدمات و وظایف را براساس قانون بر عهده داریم و هر آنچه یک ایرانی برای تسهیل امور خود در داخل و خارج از کشور به دولت نیاز پیدا می‌کند وزارت خارجه نمایندگی می‌کند.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: در ۱۴۰۲ براساس آخرین آمار ما در حوزه صدور یا تجدید گذرنامه ایرانیان خارج از کشور به حدود ۲۰۰ هزار گذرنامه در نمایندگی‌های خودمان رسیدیم.

وی گفت: سال گذشته یک میلیون و ۶۶۰ هزار روادید برای اتباع خارجی که قصد سفر به ایران داشتند صادر کردیم. ۱۲ هزار برگه عبور برای ایرانیانی که گذرنامه‌شان مخدوش یا منقضی شده است صادر کردیم. صدور شناسنامه، ثبت ازدواج، طلاق و ... ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ مورد انجام شده است. تایید مدارک تحصیلی و امور دانشجویی دانشجویان ایرانی خارج از کشور ۵۰ هزار مورد بوده است.

بیگدلی بیان کرد: در دوره شهید امیرعبداللهیان یک سلسله فعالیت‌هایی داشتیم که قابل توجه است و از زمره کار‌های مهم دولت سیزدهم در وزارت خارجه باید تلقی شود و آن توجه به دیپلماسی‌های متعدد است.

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان بیان کرد: در این مدت برای تردد زوار امام رضا شرایط لغو روادید را فراهم کردیم. در حوزه بیمه زائران اقدامات خوبی انجام شد. سعی کردیم در کنار آستان‌های زیارتی کشور نسبت به توجه به زائران خارجی حضور بیشتری داشته باشیم که در این در حوزه دیپلماسی مردمی رشد قابل توجهی داشت. همچنین در حوزه دیپلماسی فرهنگ و هنر تلاش کردیم در کنار فرهنگیان و هنرمندان کشور باشیم و پیام‌هایی بدهیم که مایل هستیم تسهیلات ویژه‌ای را برای امور آنها فراهم کنیم.

بیگدلی ادامه داد: در حوزه کنسولی در وزارت خارجه میزی را برای خدمت رسانی به هنرمندان تعیین کردیم. هر یک از هنرمندان و فرهنگیان کشور که در خارج اموری دارند به ما مراجعه کنند و قول می‌دهیم امور آنها را با سرعت و در مسیر کاملا متناسب با جایگاه فرهنگ و هنر کشور پیگیری کنیم.

وی گفت: در حوزه دیپلماسی ورزش هم اقداماتی صورت گرفته و نشست‌هایی متعددی را شخص وزیر و مقامات داشتند و در آستانه جام جهانی و المپیک و مسابقات بین‌المللی و ... و مشکلاتی که پیش آمد حتی احضار سفرا و ملاقات‌های حضوری و ... انجام شد.

این دیپلمات ارشد ایرانی به تشریح اقدامات در حوزه صنایع دستی و گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه گردشگری سلامت گام‌های مهمی را برداشتیم و نقش وزارت خارجه در کمک به جذب بیماران خارجی در مراکز درمانی کشور قابل توجه بود.

بیگدلی به حوزه مجلس و اقدامات انجام شده هم اشاره کرد و افزود: مناسبات ما با مجلس دوطرفه است و ما از مجلس حمایت‌ها و درخواست‌هایی داشتیم و مجلس هم بر فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی نظارت و با ما تعاملاتی داشته است.

وی ادامه داد: در حوزه نظارت مجلس نمایندگان ۷۶ سئوال از وزیر خارجه داشتند، ۱۱۱ تذکر کتبی و ۶۷ تذکر شفاهی در این مدت داشتند.

وی همچنین گفت: ۱۴۰ نمایندگی ما در ۱۰۳ کشور محل مراجعه مراجعان هستند.

بیگدلی در پاسخ به سئوالی بیان کرد: برای ارائه خدمت به ایرانیان سامانه‌ای را طراحی کردیم که به شکل آزمایشی فعالیت می‌کند احراز هویت برخط و پرداخت‌ها الکترونیکی انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره امور زندانیان خارج از کشور گفت: یک اداره تخصصی با ۲۳ دیپلمات داریم و روزانه برای رسیدگی به امور ایرانیان مطالبه داریم فارغ از اینکه آن زندانی چه کسی هست و بر چه اساسی بازداشت شده است. در مورد محمدرضا نوری که در عراق در بازداشت است، تلاش‌های گسترده‌ای از سوی سفیر ایران در عراق انجام و در مرکز ملاقات‌های متعددی با خانواده ایشان داشتم سه بار با پدر این زندانی دیدار داشتم و امورش در دست پیگیری است و دولت عراق همکاری‌هایی را در زمینه رسیدگی به وضعیت ایشان داشته و حتی اجازه دادند پزشک به داخل زندان رفت و وعده‌هایی دادند و امیدواریم هر چه زودتر شاهد آزادی ایشان باشیم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره زندانیان ایرانی در عربستان و وضعیت محمد خزائی گفت: الان در عربستان دو نفر حاجی زندانی داریم یک نفر در خصوص جرائم عمومی و یک نفر به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای (محمد خزائی) بازداشت شده که من با مادر عمو داماد و اقوام آقای خزائی ملاقات‌هایی داشتم و بقیه اعضای بخش ذیربط هم ملاقات‌هایی داشتند و پنج یادداشت برای ایشان زدیم. دیروز مدیرکل کنسولی وزار خارجه با سفیر عربستان ملاقات کرد و امیدورایم بزودی به کشور برگردد و این شیوه‌ای است که برای کمک به برگشت هموطنان در خارج از کشور بازداشت یا زندانی می‌شوند پیگیری می‌کنیم. در سطح سرپرست وزارت خارجه ملاقات‌هایی با مقامات عربستان در این خصوص انجام شده است.

بیگدلی اضافه کرد: ۷۰۰ نفر زندانی در خارج از کشور غیر از ترکیه داریم. با بیشتر از ۵۳ کشور جهان موافقتنامه انتقال محکومان داریم. اما در ترکیه تعداد زندانیان ما آمارش حدود سه هزار نفر است و به دلیل لغو روادید و سفر‌های بسیار زیاد به این کشور مشکلاتی دارند و بخشی از این مشکلات ناشی از عدم اطلاع از قوانین آن کشورهاست.

به گزارش آنا، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری امروز (دوشنبه) که به همراه معاونان وزارت خارجه برای ارائه گزارش عملکرد دستگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم، برگزار شد در پاسخ به سوالی در مورد انتخابات آمریکا و تحولات اخیر در جریان انتخابات این کشور گفت: همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم برای ما آمد و شد دولت‌ها و اشخاص اهمیتی ندارد و آنچه که مهم است این است که دولت آمریکا در طول سال‌های گذشته همواره نگاهی خصمانه و سیاست خصمانه در ارتباط با ایران در پیش گرفته و آنچه که می‌تواند فضای مناسبات را تغییر دهد تغییر رفتار خصمانه آمریکا نسبت به ملت ایران است.

تمامی طرف‌های برجام به تعهدات خود مسئولانه عمل کنند

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد احتمال انجام توافق جدید بین ایران و کشورهای عضو برجام تصریح کرد: آنچه که برای ما موضوعیت دارد بازگشت متعهدانه و کامل تمام اعضا به توافق و تعهدات در نظر گرفته شده در برجام است و در چارچوب این توافق تعهدات کاملاً روشن است.

وی افزود: طرف‌های دیگر  به تعهدات خود در این توافق پایبند نبودند و ایران بوده که به تعهدات خود عمل کرده است. تاکید ما این است که تمامی طرف‌های برجام باید به تعهدات خود مسئولانه عمل کنند.

با تبدیل حقوق بشر به یک ابزار سیاسی مخالفیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تغییر جاوید رحمان گزارشگر حقوق بشر ایران و انتخاب فرد جدید به عنوان جانشین وی گفت: همانطور که بارها گفته‌ایم ما با تبدیل حقوق بشر به یک ابزار سیاسی مخالف هستیم. حقوق بشر یک مقوله انسانی و مقدس است و نباید تحت الشعاع اهداف و رویکرد دولت‌های مشخص برای تحمیل سیاست‌های نامشروع آنها به دیگر کشورها قرار بگیرد.

آرامش زمانی به منطقه برمی‌گردد که جامعه بین‌المللی، ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را متوقف کند

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تحولات اخیر در منطقه و حمله رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده یمن گفت : رژیم صهیونیستی همچنان به جنایت جنگی و نسل کشی خود در نوار غزه ادامه می‌دهد و آنچه که روشن است رژیم صهیونیستی همواره تهدید کننده صلح و ثبات در منطقه است و  باعث ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی شده است.

کنعانی ادامه داد: آنچه که ما در منطقه شاهد آن هستیم نتیجه حملات نامشروع رژیم صهیونیستی و نسل کشی این رژیم علیه مردم مظلوم غزه است.

وی تاکید کرد: آرامش زمانی به منطقه برمی‌گردد که جامعه بین‌المللی، ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را متوقف کند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه پاسخ خود به پرسش مطرح شده خاطرنشان کرد : دولت نجات ملی یمن اعلام کرده که اقداماتش در دریای سرخ در جهت حمایت از ملت فلسطین است.

جامعه بین‌الملل در مقابل تلاش‌های رژیم صهیونسیتی برای ایجاد ناامنی در منطقه بایستد

 کنعانی با بیان این که جامعه بین‌المللی مسئولیت دارد در مقابل تلاش‌های رژیم صهیونسیتی برای ایجاد ناامنی در منطقه بایستد، گفت: آمریکا به عنوان حامی بی قید و شرط این رژیم در مقابل اقدامات تهدیدآمیز رژیم صهیونیستی مسئولیت جدی دارد و باید مانع تشدید تنش و بحران در منطقه شود.

این دیپلمات ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگاری که اعتقاد داشت ، انتخاب پزشکیان با واکنش سرد برخی از کشورهای اروپایی روبرو شده است، اظهار کرد: نمی‌توانم ارزیابی سرد را به این معنا تایید کنم. اصل برگزاری انتخابات در ایران در یک بازه زمانی ۵۰ روزه بعد از شهادت رئیس‌جمهور در یک حادثه غم انگیز موضوع بسیار مهم، محل توجه برای تمامی کشورهای کوچک و بزرگ دنیا، افکار عمومی، دولت‌ها و ملت‌ها و رسانه‌های خبری بود.

در حوزه مناسبات با اروپا شاهد پویایی لازم متناسب با ظرفیت‌های موجود در مناسبات ۲ جانبه نیستیم

کنعانی با بیان این که بازخوردی که از این رخداد در فضای سیاسی، دیپلماتیک و در کشورهای مختلف از جمله اروپا می‌گیریم نشانگر اهتمام ویژه آنها است، گفت: در حوزه مناسبات با اروپا متاسفانه شاهد پویایی لازم متناسب با ظرفیت‌های موجود در مناسبات ۲ جانبه نیستیم این در حالی است که ایران در حوزه روابط خارجی در چارچوب استفاده از همه ظرفیت‌ها در راستای  تامین منافع ملی خود ، اروپا را به عنوان حوزه مهم در مناسبات خارجی محل توجه و اهتمام قرار داده است.

 وی تصریح کرد : سردی مناسبات یا عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود به میزانی که شایسته است نه نتیجه رویکرد ایران، بلکه نتیجه محاسبه غلط آنها و یا فشارپذیری آنها از سیاست‌های غلط آمریکاست. اگر اروپا مبتنی بر منافع ملی خود و مستقلانه عمل کند، شاهد ارتقای مناسبات ایران و اروپا خواهیم بود.

کنعانی ادامه داد:‌ به تدریج شاهد دریافت پیام‌های تبریک روسای کشورهای مختلف اروپایی خطاب به رئیس‌جمهور منتخب هستیم و در روزهای آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: ایران مبتنی بر دیپلماسی پویا و براساس منافع مشترک و احترام متقابل آماده توسعه مناسبات با همه کشورهایی است که علاقه‌مند هستند که با ایران مناسبات خود را گسترش دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته