دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1403 - 09:33

تصاویر نجومی یکم مرداد (۲۲ ژوئیه)

تصاویر نجومی یکم مرداد (۲۲ ژوئیه)
نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 923292

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز apod

در فضای تاریک بین ستاره ای نزدیک صورت فلکی آفتاب پرست، مقداری غبار تاریک وجود دارد. این غبار معمولاً نور ستاره ها را مسدود می کند، اما در یک نمای خاص، به رنگ قرمز و مادون قرمز نزدیک می تابد و یک رنگ قهوه ای ایجاد می کند. یک استثناء لکه سفید است که کهکشان دوردست IC 3104 است. غبار اطراف ستاره درخشان بتا چامایلیونتیس (Beta Chamaeleontis)،  نور آبی را به دلیل رنگ آبی-سفید آن منعکس می کند. ستارگان و غبارهای دیده شده بخشی از کهکشان راه شیری ما هستند. غبار بین ستاره ای عمدتاً در جو ستارگان بزرگ شکل می گیرد و توسط فرآیندهای ستاره ای مانند نور، باد و انفجار در فضا پخش می شود.

تصاویر نجومی یکم مرداد (۲۲ ژوئیه)

تصویر روز astronomy

ماسیمو دی فوسکو (Massimo Di Fusco) اهل فرارای ایتالیا است. در اطراف سحابی جغد در دب اکبر، یک پوسته بیرونی ضعیف از انتشار اکسیژن یونیزه‌شده وجود دارد. این تصویر توسط یک تصویربردار با استفاده از یک دوربین 8 اینچی با دیافراگم f/4.8 گرفته شده است. داده ها طی 32 ساعت با فیلتر دو باند Hα/OIII جمع آوری شد و 14.9 ساعت دیگر با فیلتر آلودگی نوری گرفته شد.

تصاویر نجومی یکم مرداد (۲۲ ژوئیه)

تصویر روز earthsky

لکه های خورشیدی امروز نسبت به دیروز کمی بیشتر به نظر می رسد. ساختار اجزای آن تقریباً یکسان است. عکاس از دوربین نیوت 4.5 اینچی با نوردهی: 1/500 ثانیه، ایزو 100 ثبت شده و عکس با روشنایی/کنتراست تنظیم شده است.

تصاویر نجومی یکم مرداد (۲۲ ژوئیه)

تصویر روز skyandtelescope

عکاس این تصویر کنت براسارد (Kenneth Brassard) این عکس را در  لین ایالات متحده آمریکا در تاریخ 07/14/2024 ساعت 11 شب به وقت EST با تجهیزاتی شامل تلسکوپ با لوازم جانبی مختلف گرفته است. این عکس از خوشه کروی M13، معروف به خوشه بزرگ هرکول گرفته شده است. خوشه مزبور شامل صدها هزار ستاره در فضایی در حدود 145 سال نوری است. دانشمندان رقم تقریبی شمار ستارگان را 500000 تا تخمین می زنند.

تصاویر نجومی یکم مرداد (۲۲ ژوئیه)

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته