دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1403 - 09:22

تصاویر نجومی دوازدهم تیر (۲ ژوئیه)

تصاویر نجومی دوازدهم تیر (۲ ژوئیه)
نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 920059

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز ناسا

فضاپیمای کاسینی در 27 مارس 2004 تصویری از زحل و حلقه‌هایش گرفت. این آخرین نمای واضح زحل و حلقه‌های آن قبل از این بود که فضاپیما به سیاره آنقدر نزدیک شود که تمام ابعاد آن در یک قاب نگنجد.

تصاویر نجومی دوازدهم تیر (۲ ژوئیه)

تصویر روز apod

NGC 602 معروف به خوشه ستاره ای صدف، در نزدیکی لبه ابر ماژلانی کوچک است. ابر ماژلانی کوچک کهکشانی در فاصله 200 هزار سال نوری از ما قرار دارد. خوشه ستاره ای NGC 602 حدود 5 میلیون سال قدمت دارد و از بدو تولد توسط گاز و غبار احاطه شده است. تصویر‌هابل از NGC 602 جزئیات خیره کننده ای را نشان می‌دهد، در حالی که تصویر اشعه ایکس رصدخانه چاندرا و تصویر فروسرخ تلسکوپ اسپیتزر اطلاعات بیشتری را در مورد این خوشه اضافه کرده است.

تشعشعات پرانرژی و امواج ضربه ای ستاره‌های پرجرم جوان این خوشه، گرد و غبار و گاز اطراف آن را پاک کرده و منجر به تشکیل ستاره‌های جدید در حال گریز از مرکز شده است. تصویر NGC 602 تقریباً یک گستره 200 سال نوری در ابر ماژلانی کوچک را پوشش می‌دهد و کهکشان‌های پس‌زمینه در فاصله صدها میلیون سال نوری از ما قابل مشاهده هستند.

تصاویر نجومی دوازدهم تیر (۲ ژوئیه)

تصویر روز skyandtelescope

عکاس این تصویر جوزپه پاپا (Giuseppe Pappa) آن را در‌هاکوس، نامیبیا در تاریخ 20 ژوئن 2024، ساعت 17:20ثبت کرده است. تجهیزات شامل تلسکوپ 106 میلی متری تاکاهاشی FSQ106 ED با فاصله کانونی 530 میلی متر است. دنباله دار 12P/Pons-Brooks از آسمان نامیبیا با با نوردهی 60 ثانیه در هر یک از چهار کانال رنگی RGBL ثبت شده است.

تصاویر نجومی دوازدهم تیر (۲ ژوئیه)

تصویر روز سازمان ملی تلسکوپ استرالیا

مرکز کهکشان ما رشته‌های رادیویی خاصی دارد که از الگوی میدان مغناطیسی پیروی می‌کند. لوئر (Lower) و همکاران از تلسکوپ رادیویی پارکز برای جستجوی تپ اختر در نزدیکی یک رشته درخشان استفاده کردند. آنها در مدار یک تپ‌اختر سریع چرخان به نام PSR J1744-2946 را با یک همراه کوچک پیدا کردند. این تپ‌اختر دارای پراکندگی منحصر به فرد و اندازه گیری‌های چرخش فارادی است که باعث می‌شود پالس‌های رادیویی آن کمی پراکنده شوند. آن‌ها با آرایه تلسکوپی MeerKAT، تپ‌اختر را به رشته‌ای ضعیف به نام «Sunfish» که با رشته‌ی درخشان ارتباطی نداشت، مکان‌یابی کردند. یافتن این تپ اختر در نزدیکی مرکز کهکشان نشان می‌دهد که ممکن است تپ اخترهای بیشتری در آنجا در انتظار کشف باشد. رشته‌ها ممکن است با انرژی آزاد شده توسط این تپ اخترها روشن شوند.

تصاویر نجومی دوازدهم تیر (۲ ژوئیه)

تصویر روز Earthsky

در 29 ژوئن 2024 در ساعت 10:31 شب، جلیتا والینسکی (Jelieta Walinski) از سنت دیوید، ایالت آریزونا، ایالات متحده تصویری از کهکشان راه شیری را با دوربین مادون قرمز ثبت کرد. این تصویر کهکشان راه شیری را از جنبه‌ای کاملاً جدید به دلیل پیشرفت‌ فناوری نشان می‌دهد و نگاه دقیق‌تری به پیچیدگی‌ها و ساختارهای آن می‌دهد که معمولاً دیده نمی‌شوند. این تصویر که در آن از نور مادون قرمز استفاده شده، اجرام آسمانی پنهانی را در کهکشان، مانند مناطق ستاره‌ساز و سحابی‌ها به نمایش می‌گذارد و جزئیاتی را که قبلاً پنهان شده بود، نشان می‌دهد.

این تصویر بازوهای مارپیچی کهکشان راه شیری را به همراه پدیده‌های کیهانی مختلف به تصویر می‌کشد که بر ماهیت متنوع کهکشان ما و چرخه پیوسته زایش و فروپاشی در آن تأکید دارد. این تصویر که از حیاط خلوت از یک منزل گرفته شده، چشم اندازی بی نظیر از عظمت کیهان ارائه می‌دهد.

این تصویر با استفاده از دوربین مادون قرمز Canon 5dMII با سه پایه Manfrotto و لنز TS-E17mm f/4L گرفته شده و پردازش بیشتر در Adobe Bridge و Photoshop انجام شده است تا جزئیات و کنتراست بهبود یافته است.

تصاویر نجومی دوازدهم تیر (۲ ژوئیه)

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته