دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1403 - 09:17

تصاویر نجومی دوم مرداد (۲۳ ژوئیه)

تصاویر نجومی دوم مرداد (۲۳ ژوئیه)
نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 923494

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز ناسا

کهکشان مارپیچی میله‌ای NGC 6872 با کهکشان کوچک‌تری در سمت چپ بالای خود تعامل دارد. کهکشان کوچکتر احتمالاً گاز و غبار NGC 6872 را گرفته است. این گاز ممکن است به تغذیه سیاهچاله کلان‌جرم در مرکز کهکشان کوچک‌تر کمک کند.

تصاویر نجومی دوم مرداد (۲۳ ژوئیه)

تصویر روز apod

 انرژی سحابی خرچنگ از کجا تأمین می‌شود؟ یک ستاره نوترونی بسیار بزرگ به نام Crab Pulsar در هر ثانیه حدود 30 بار می‌چرخد. تپ اختر نقطه روشنی در مرکز سحابی است. سحابی خرچنگ حدود 10 سال نوری عرض دارد. این تصویر یک دیسک چرخان در مرکز و رشته های پیچیده ای از گاز درخشان در اطراف آن را نشان می‌دهد. تصویر ترکیبی از نور مرئی تلسکوپ فضایی هابل به رنگ قرمز و آبی است. همچنین رصدخانه چاندرا نور اشعه ایکس را به رنگ سفید و تشعشعات پرتو ایکس شناسایی شده توسط IXPE را به رنگ بنفش نشان می‌دهد. تپ اختر مرکزی، نیروی سحابی خرچنگ را تأمین می‌کند. این مسئله باعث می‌شود که باد از الکترون های پرانرژی به بیرون سرازیر شود. این تصویر امروز به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد رصدخانه چاندرا ناسا منتشر شد.

تصاویر نجومی دوم مرداد (۲۳ ژوئیه)

تصویر روز skyandtelescope

این تصویر در فرارای ایتالیا در 17 ژوئیه 2024، ساعت 00:00  با تجهیزات  Konus 200/1000 @ 950mm   دوربین Player One Poseidon-C @ -5 و پایه دوربین Sky-Watcher Eq6r Pro  فیلترهای Optolong L_Ultimate و L_Quad Enhance ثبت شده است. Sh2-173 یک سحابی انتشاری ضعیف است. این سحابی غنی از هیدروژن یونیزه است و قطر آن 77 سال نوری است. این سحابی 8800 سال نوری از زمین فاصله دارد. در صورت فلکی ذات‌الکُرسی (Cassiopeia) قرار دارد و بخشی از بازوی پرسئوس کهکشان راه شیری است. شکل و ابرهای گرد و غبار تیره آن شبیه نقاب فانتوم اپرا است. بنابراین اغلب به آن فانتوم سحابی اپرا می‌گویند.

تصاویر نجومی دوم مرداد (۲۳ ژوئیه)

تصویر روز earthsky

این عکس در تاریخ 2024/07/22  در تاریخ 04:30 صبح ثبت شده است. عکاس این تصویر وین اسپنگلر(Wayne Spangler) از جنوب غربی میسوری در رابطه با این تصویر می‌گوید: «من تازه وارد حوزه نجوم و عکاسی نجومی شدم. از ماه کامل ژوئیه عکس گرفتم که به ماه تندر نیز معروف است. خیلی خوب از آب درآمد! این مسئله باعث شد بیشتر تمرین کنم. من از تلسکوپ Gskyer با دیافراگم 70 میلی متری و پایه AZ 400 میلی متری استفاده کردم. با نرم افزار ویرایش تصویر Pixel photo editor عکس را تیره تر کردم و تابش خیره کننده ماه را کاهش دادم.

تصاویر نجومی دوم مرداد (۲۳ ژوئیه)

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته