دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1403 - 09:29

تصاویر نجومی سیزدهم تیر (۳ ژوئیه)

تصاویر نجومی سیزدهم تیر (۳ ژوئیه)
نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 920289

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز apod

M83 یک کهکشان مارپیچی است که در صورت فلکی هیدرا در فاصله 12 میلیون سال نوری از ما قرار دارد و به خاطر ظاهر درخشان و زیبایش با بازوهای مارپیچی و نواحی ستاره‌ساز مایل به قرمز معروف است. این کهکشان به دلیل این مناطق، کهکشان هزار یاقوتی (Thousand-Ruby) نیز نامیده می‌شود. در یک تصویر تلسکوپی عمیق می‌توانید هاله ضعیف کهکشان و یک جریان جزر و مدی ستاره‌ای را مشاهده کنید که بقایای یک کهکشان کوچک‌تر در حال ادغام با M83 است. این جریان در دهه 1990 توسط ستاره شناسان دیوید مالین و برایان هدلی (David Malin and Brian Hadley) با استفاده از تصاویر نجومی کشف شد.

تصاویر نجومی سیزدهم تیر (۳ ژوئیه)

تصویر روز skyandtelescope

این عکس توسط لوئیجی مورونه (Luigi Morrone) در آگرولا، ایتالیا به تاریخ 18 ژوئن 2024 با تجهیزات شامل تلسکوپ C14 Edge HD، پایه Fornax52، دوربین Player One Uranus-C، فیلتر OPTOLONG L، Barlow Televue Powermate، 2x ADC Pietro Astro MK3 ثبت شد. عکاس در مورد این عکس توضیح داده است که در 18 ژوئن 2024 عکسی از زحل با دید خوب گرفته شد. کمربندها، مناطق و حلقه‌های باریک سیاره به زیبایی به تصویر کشیده شدند.

تصاویر نجومی سیزدهم تیر (۳ ژوئیه)

تصویر روز سازمان ملی تلسکوپ استرالیا

در کنفرانس تأسیسات تلسکوپ ملی استرالیا (ATNF) مونسرات مارتینز (Monserrat Martinez) از دانشگاه فناوری سوئینبرن در مورد تأثیر هسته کهکشانی فعال (AGN) بر تکامل کهکشان در کیهان اولیه(z~3-4) بحث کرد. در جهان اولیه کهکشان‌های غیرفعال عظیمی وجود دارند. به نظر می‌رسد این کهکشان‌ها تا زمانی که کیهان 1.5 میلیارد سال سن داشت، ستاره‌های خود را داشتند. این امر نشان می‌دهد که چیزی مانع از تشکیل سریع ستاره‌های جدید این کهکشان‌ها شده است. با اینکه هنوز شواهد زیادی وجود ندارد، هسته‌های کهکشانی فعال به عنوان عامل اصلی برای توقف تشکیل ستاره در کهکشان‌ها تلقی می‌شوند. مارتینز تحقیقاتی را در مورد کهکشان‌های بزرگ با داده‌های JWST NIRSpec و ZFOURGE انجام داده که آنها را به اشتراک گذاشت. آنها دریافتند که بسیاری از این کهکشان‌ها دارای خطوط انتشار قوی [OIII]5007 و H𝛽 با سرعت خط سریع (100-450 کیلومتر بر ثانیه) هستند. این نتایج نشان می‌دهد که وجود درصد بسیار بالای هسته‌های کهکشانی فعال در کهکشان‌های بزرگ، حدود 60 تا 70 درصد، حکایت از این دارد که دوره بین 3 < z < 4 زمان فعالیت شدید رشد سیاهچاله‌های کلان جرم در گروه کهکشانی بزرگتر بوده است و نقش آنها در پیدایش اولین کهکشان‌های بزرگ غیر فعال در آن زمان ثابت می‌شود.

تصاویر نجومی سیزدهم تیر (۳ ژوئیه)

تصویر روز astronomy

این عکس که کهکشان‌های NGC 3169 و NGC 3166 را نشان می‌دهد با استفاده از تلسکوپی در صحرای آتاکاما ثبت شده است. کهکشان‌ها به دلیل برهم‌کنش‌های گرانشی شان در حال از دست دادن شکل‌های مارپیچی خود هستند و دم‌های جزر و مدی واضحی در اطراف NGC 3169 قابل مشاهده است. تیم عکاسی با استفاده از یک تلسکوپ 1 متری حدود 17 ساعت عکس گرفت. هر یک از 15 عضو تیم مجموعه تصاویر خود را قبل از ساختن یک تصویر نهایی ترکیبی پردازش کردند.

تصاویر نجومی سیزدهم تیر (۳ ژوئیه)

تصویر روز earthsky

عکاس این تصویر ترسا مولینارو (Teresa Molinaro) در رابطه با این عکس می‌گوید: در شب 27 ژوئن 2024، در سیسیل، ایتالیا، صحنه ای خیره کننده را ثبت کردم و آن منظره ای از فوران بلندترین آتشفشان فعال اروپا در کوه اتنا بود. در بالای آن ستاره‌های بی شماری می‌درخشیدند و در پس زمینه اثر هنری تسئو/تزئو اسکرپولاتو (Teseo screpolato) اثر ایگور میتوراج (Igor Mitoraj) دیده می‌شد. من از دوربین Fujifilm X-T30 II با لنز 18-55 میلی متری، تنظیمات در نوردهی 15 ثانیه، دیافراگم f/2.8 و ISO 1600 استفاده کردم. پس از آن، عکس را در لایت روم ویرایش کردم.

تصاویر نجومی سیزدهم تیر (۳ ژوئیه)

تصویر روز ناسا

متیو دومینیک (Matthew Dominick) فضانورد ناسا، عکسی را از طوفان بریل در دریای کارائیب در یکم ژوئیه 2024 از ایستگاه فضایی بین المللی گرفت و آن را به صورت آنلاین به اشتراک گذاشت. این طوفان یک طوفان رده 4 با بادهایی با سرعت 130 مایل در ساعت (215 کیلومتر در ساعت) است.

تصاویر نجومی سیزدهم تیر (۳ ژوئیه)

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته