دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد؛

اقدامات ارزنده سازمان انرژی اتمی در حوزه کوانتوم

اقدامات ارزنده سازمان انرژی اتمی در حوزه کوانتوم
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سازمان انرژی اتمی ایران از نظر تئوریک و کاربردی و نیز از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه کوانتوم، ارتباطات کوانتومی، سنسور‌های کوانتومی و... اقدامات ارزنده‌ای انجام شده است.
کد خبر : 923259

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در جریان بازدید از مجموعه آزمایشگاه‌های کوانتوم سازمان انرژی اتمی درباره آخرین دستاورد‌های این حوزه اظهار کرد: خوشبختانه چند سالیست مجموعه‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی مختلف وارد حوزه کوانتوم شده‌اند اکنون تعداد قابل توجهی از محققان کشور مشغول فعالیت در عرصه‌های گوناگون این دانش هستند.

وی تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در بیش از یک سال گذشته تلاش کرده تا سند فعالیت‌های کوانتومی در کشور تدوین شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه گفت: بنده تاکنون از مجموعه‌های مختلف فعال در این عرصه بازدید داشته‌ام، اما در جریان بازدید امروز دریافتم که دستاورد‌های به‌دست آمده از سوی محققان جوان کشور در مجموعه سازمان انرژی اتمی دارای برتری نسبت به سایر مراکز علمی و پژوهشی است.

وی افزود: در مجموعه آزمایشگاه‌های کوانتوم مشاهده شد سازمان انرژی اتمی ایران هم از نظر تئوریک، هم کاربردی و نیز از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موفق شده در حوزه کوانتوم، ارتباطات کوانتومی، سنسور‌های کوانتومی و... اقدامات ارزنده‌ای انجام دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خوشبختانه محققان سازمان انرژی اتمی ایران توانسته‌اند مطالعاتی را در حوزه بیولوژیک کوانتومی داشته باشند که به این صورت مسیر را از ابتدا تا انتها در هر بخش طی می‌کنند. بر اساس مشاهدات می‌توان گفت محققان این سازمان در حوزه کوانتوم توانسته‌اند به دستاورد‌های خوبی دست یابند. بنده فکر می‌کنم این سازمان می‌تواند یک «مرکز مادر» در حوزه کوانتومی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که سازمان انرژی اتمی ایران متولی اصلی توسعه علوم و فنون نوین نظیر کوانتوم است و چگونه می‌توان از انجام فعالیت‌های موازی جلوگیری کرد و در عین حال همکاری‌ها را توسعه داد؛ گفت: فلسفه نوشتن سند فناوری کوانتومی در شورای عالی انقلاب فرهنگی همین مسئله بوده است و بر این اساس در نظر داریم مسئله‌ها را دقیق شناسایی کنیم و نیز تقسیم کار بین مراکز و دستگاه‌های مختلف در این عرصه را انجام دهیم.

وی توضیح داد: حدود یک ماه قبل همایشی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کردیم که نخبگان و دانشمندان فعال در حوزه کوانتومی کشور به این رویداد دعوت شدند و توانستند بحث‌های علمی مد نظر خود را ارائه دهند. همچنین درباره نسخه اولیه سند فناوری کوانتومی بحث و گفتگو شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه عنوان کرد: ان‌شاء‌الله با هماهنگی‌هایی که با تمامی مراکز فعال در این عرصه از جمله سازمان انرژی اتمی ایران داریم، اجازه نخواهیم داد موازی‌کاری صورت گیرد هرچند در بخش‌هایی ممکن است با تشخیص صاحبنظران موازی‌کاری‌هایی نیز انجام دهیم تا به جمع‌بندی‌های مد نظر برسیم.

وی تأکید کرد: الزاما نمی‌توان هر موازی‌کاری را منفی دانست و با نظر کارشناسان و متخصصان باید این حوزه را دنبال کرد. البته در این عرصه باید نقشه جامع فناوری کوانتومی نوشته شود و بر اساس آن پیش رفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اثرات و ثمرات اجرای سیاست «در‌های باز، نوآوری باز» در دولت سیزدهم بر توسعه علوم و فنون نوین عنوان کرد: اجرای این سیاست تاثیرات بسیاری بر عرصه‌های گوناگون داشته است، زیرا اقدامات انجام شده در این دوره، نخبگان کشور را هم درگیر کرد به‌طوری شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی را سراغ داریم که سازمان انرژی اتمی ایران توانسته آنها را درگیر فعالیت در عرصه علوم و فنون نوین کند و آنها را در زمینه توسعه دانش و فناوری مشارکت داده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه در پایان گفت: به نظر بنده رویکرد مهندس اسلامی در سازمان انرژی اتمی ایران، رویکردی کاملا حکیمانه بود و ان‌شاء‌الله در دولت چهاردهم نیز شاهد تداوم این روند باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته