دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1403 - 08:42

در آستانه المپیک سوم حسن یزدانی؛ این کتف برای طلای دوم پادشاه را همراهی می‌کند؟

در آستانه المپیک سوم حسن یزدانی؛ این کتف برای طلای دوم پادشاه را همراهی می‌کند؟
حسن یزدانی به المپیک رسید و بار دیگر صاحب دوبنده 86 کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد شد؛ اما این سوال مطرح است که آیا کتفی که در بوداپست این کشتی‌گیر را اذیت نکرد، در المپیک که به مراتب سطح بالاتری در مقایسه با تورنمنت بین‌المللی دارد، او را همراهی خواهد کرد؟
کد خبر : 923221

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسن یزدانی بعد از آنکه دو نشان نقره و طلای مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی سال 2023 را در فاصله 20 روز از هم در بلگراد و هانگژو به دست آورد، کتفش را جراحی کرد.

یزدانی مصمم تر از قبل

باتوجه به سن یزدانی و حساسیت جراحی کتف در بین کشتی‌گیران، برخی بر این باور بودند که او قادر به بازگشت نخواهد بود اما اتفاقات به گونه‌ای رقم خورد که دارنده 9 نشان المپیک و جهانی، مصمم‌تر از قبل به میدان بازگشت و خرداد ماه نیز در تورنمنت رنکینگ‌دار مجارستان که به نوعی چرخه انتخابی تیم ملی در وزن 86 کیلوگرم محسوب می‌شد، به مدال طلا رسید و حضورش در المپیک را قطعی کرد. او که سابقه حضور در المپیک‌های 2016 ریو و 2020 توکیو را دارد و در المپیک اول با شکست انور گدویوف روس صاحب نشان طلا شد و المپیک دوم را با قبول شکست مقابل دیوید تیلور آمریکایی با نقره پشت سر گذاشت، اکنون درحالیکه کشتی‌گیر آمریکایی که در این سالها 5 بار حسن یزدانی را شکست داده و کشتی‌گیر کشورمان تنها یک بار موفق به شکست او شده است، در این المپیک جای خود را به آرون بروکس داده، به واقع شانس اول طلای المپیک در این وزن محسوب می‌شود.

کاهش کارایی به دلیل آسیب دیدگی کتف

اما درعین حال این سوال مطرح است که آیا کتف حسن یزدانی او را در المپیک همراهی خواهد کرد؟ چیزی که در مورد رئیس فعلی فدراسیون کشتی که 20 سال قبل با کتف مصدوم راهی المپیک 2004 آتن شد و درحالیکه طلای المپیک سیدنی را در کارنامه داشت، به دلیل آسیب‌دیدگی کتف کارایی همیشگی را نداشت و با شکستی تلخ، دوره قهرمانی‌اش با 5 نشان المپیک و جهانی به پایان رسید. یزدانی هرچند با همین وضعیت، اولین میدانی که بعد از جراحی تجربه کرد را با طلا پشت سر گذاشت، اما مشخصا سطح المپیک بسیار بالاتر از تورنمنت بین‌المللیِ همراه با دو کیلوگرم ارفاق وزنی است.

آرون، جایگزین تیلور

دارنده 9 نشان المپیک و جهان، این روزها خیلی محتاطانه و دست به عصا در اردوی تیم ملی خودش را برای المپیک سوم آماده می‌کند. مشخصا به کتفی که جراحی کرده خیلی فشار نمی‌آورد و طبیعتا کارایی این کتفش مثل قبل نیست و یزدانی سعی می‌کند از آن زیاد کار نکشد. تا پیش از این المپیک که هیچ حریفی جز دیوید تیلور در سطح حسن یزدانی نبود که او را اذیت کند و حالا تنها کشتی‌گیری که سابقه کشتی گرفتن با یزدانی را ندارد و مبارزه آنها حکم هندوانه دربسته را دارد، برنده دیوید تیلور است. آرون بروکسی که توانست قهرمان جهان و المپیک را حذف کرده و خودش نماینده 86 کیلوگرم آمریکا در این المپیک شود.

حسن یزدانی که لقب پادشاه را در این سالها از اتحادیه جهانی دریافت کرده، اگر طلای المپیک پاریس را بگیرد، علاوه بر آنکه کشتی را صاحب اولین دو طلایی تاریخ خود در ادوار المپیک خواهد کرد، با دو طلا و یک نقره، به پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران در المپیک هم تبدیل خواهد شد و از رکورد یک طلا و دو نقره جهان پهلوان تختی پیشی خواهد گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته