دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سردار باقرزاده خبر داد:

کشف پیکر ۴۷۰۰ شهید ایرانی و ۴۰۰۰ جنازه عراقی توسط گروه‌های تفحص

کشف پیکر ۴۷۰۰ شهید ایرانی و ۴۰۰۰ جنازه عراقی توسط گروه‌های تفحص
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین گفت: از سال ۹۰ تاکنون محصول تلاش همرزمان من در کمیته جستجوی مفقودین ۴۷۰۰ شهید ایرانی و ۴۰۰۰ هزار جنازه عراقی بوده که پیکر عراقی‌ها نیز به آن‌ها تحویل شده است.
کد خبر : 923166

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سردار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین در یک نشست خبری در رابطه با تلاش‌های دوره‌های اخیر این کمیته در زمینه کشف پیکر شهدا در ایران و عراق گفت: اخیراً ۲۵ شهید در محور‌های مختلف تفحص شدند که برخی مربوط به جنگ ایران و عراق بودند و برخی دیگر شهدایی بودند که توسط گروهک‌های تروریستی به شهادت رسیدند. مانند مورد مربوط به کشف پیکر شهید سامی مقام و همرزمانش که اخیراً اتفاق افتاد.

وی افزود: با همکاری بسیار خوب مردم محلی و عشایر قهرمان کُرد، این شهدا پیدا شدند. یعنی اگر راهنمایی و نقطه‌یابی این عزیزان نبود ما نمی‌توانستیم شهدا را پیدا کنیم. همه شهدایی که توسط ضدانقلاب به شهادت رسیدند توسط مردم محلی که شاهد این جنایات بودند ولی در آن زمان نمی‌توانستند کاری انجام دهند کشف شدند و تلاش‌هایی برای شناسایی این شهدا در حال انجام است.

سردار باقرزاده اضافه کرد: در محور غرب، مجموعاً در طی دوره اخیر ۳۱ شهید کشف شده است. در محور جنوب که عمدتاً در داخل خاک عراق است ۶۶ شهید پیدا شده است و ما در حال حاضر ۱۲۲ شهید برای انتقال به تهران آماده داریم؛ که برنامه‌های انتقال و استقبال از این شهدا متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به عملکرد یک دهه اخیر این کمیته اضافه کرد: از سال ۹۰ تاکنون محصول تلاش همرزمان من در کمیته جستجوی مفقودین ۴۷۰۰ شهید ایرانی و ۴۰۰۰ هزار جنازه عراقی بوده که پیکر عراقی‌ها نیز به آن‌ها تحویل شده است. ما برای پیدا کردن پیکر عراقی‌ها هم به عنوان یک عمل انسانی تلاش می‌کنیم.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین اظهار کرد: ما در مجموع ۱۳ هزار مفقود داریم.  طبق محاسبات ۲ هزار و ۲۰۰ شهید دیگر باید پیدا کنیم. ماموریت ما این زمان به پایان می‌رسد. تعداد زیادی از این شهدا در داخل خاک عراق هستند. ما به این باور رسیدیم که برخی از شهدا ممکن است برای همیشه از دسترس ما خارج باشند و برنامه‌ریزی مان برای پیدا کردن ۲۲۰۰ شهید است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با استفاده از تکنولوژی‌های جدید می‌توان شهدای گمنام را شناسایی کرد نیز گفت: مهم‌ترین آزمایش در این زمینه «آزمایش دی‌ان‌ای» است، اما این آزمایش هم اینطور نیست که پیکرها در لحظه و با نتایج آزمایش شناسایی شوند. شناسایی‌های ما بیشتر معطوف به مدارک شخصی، پلاک و مواردی از این دست است.

سردار باقرزاده در پایان سخنانش گفت: ما احتمال می‌دهیم ۷۰۰ شهید را باید در عراق ردیابی کنیم، به همراه شهدایی که در نوار مرزی هستند. شهدایی هم در داخل خاک خودمان بودند که در حال پیگیری کشف پیکر آن‌ها هستیم. شهدایی که در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی در جریان درگیری با ضدانقلاب به شهادت رسیدند هم در دستور کار ما قرار دارند و کارهایشان را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته