دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست تخصصی چالش‌ها، باید‌ها و نباید‌های جراحی زیبایی؛

فضای مجازی مرجع تخصصی تبلیغ جراحی پلاستیک نیست

فضای مجازی مرجع تخصصی تبلیغ جراحی پلاستیک نیست
متخصصان جراحی پلاستیک با هشدار به اینکه نمی‌توان برای هر فرد، جراحی زیبایی انجام داد، تاکید دارند که فضای مجازی مرجع تخصصی تبلیغ جراحی پلاستیک و زیبایی نیست و انجام این نوع جراحی‌ها توسط افراد فاقد صلاحیت آسیب‌های زیادی به سلامت بیمار وارد می‌کند.
کد خبر : 923082

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدجواد معصومی، فعال حوزه کلینیک جراحی پلاستیک و زیبایی امروز در نشست خبری چالش‌ها، باید‌ها و نباید‌های جراحی زیبایی بیان داشت:ابراز داشت: امروزه در جامعه افراد مختلفی مشغول به جراحی زیبایی هستند، اما در دنیا به صورت تخصصی جراحان فوق تخصص پلاستیک اهلیت انجام چنین جراحی‌ها را دارند.

معصومی با بیان اینکه متاسفانه اکنون وزارت بهداشت به مراکز زیر زمینی جراحی پلاستیک نظارتی ندارد، تصریح کرد:ما مفهومی به عنوان دکتر زیبایی نداریم.

سامان طهماسبی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در این نشست با اشاره به اینکه در ایران بر خلاف بسیاری کشور‌ها کار تیمی در جراحی پلاستیک وجود ندارد و بیشتر جراحان به صورت انفرادی فعالیت دارند، گفت:در کشور چیزی به عنوان جراح زیبایی نداریم و تنها عنوانی که صلاحیت علمی را دارد فوق تخصص جراحی پلاستیک است و بقیه عناوین جنبه قانونی و علمی ندارد.

وی با اشاره به وضعیت ناهنجار جراحی‌های زیبایی و تبلیغ در فضای مجازی، ادامه داد:در این فضا متاسفانه هیچ نظارتی وجود ندارد و هرکسی خود را کارشناس می‌داند و اظهار نظر می‌کند؛ همین باعث فریب خوردن بسیاری افراد می‌شود.

طهماسبی درباره توریسم درمانی گفت: در حوزه جراحی پلاستیک و تخصص‌های دیگر در ایران الحمد الله پزشکان بسیار حاذقی داریم و قابل رقابت با بسیاری کشور‌های دنیا هستند.

وی با بیان اینکه هیچ مرجعی صلاحیت گذاشتن دوره جراحی پلاستیک ندارد، اضافه کرد: هزینه‌های کمتر جراحی در ایران نسبت به کشور‌های دیگر از جمله جاذبه‌های اقبال افراد خارجی برای انجام درمان در ایران است.

این جراح پلاستیک ابراز داشت:بیشتر افراد خارجی که برای جراحی پلاستیک می‌آیند بیشتر دنبال جراحی پلاستیک صورت هستند.

طهماسبی خاطرنشان کرد:بیشترین جراحی‌های درخواستی مربوط به بخش فوقانی صورت و بینی است.

این جراح پلاستیک اضافه کرد:میزان مراجعه اتباع افغانستانی برای جراحی زیبایی در ایران زیاد شده است.

وی گفت: آمار درستی از میزان جراحی پلاستیک در ایران نداریم، اما آنچه در سایت جهانی ثبت شده در چهار سال گذشته بیش از ۴۰ درصد میزان تمایل به جراحی پلاستیک زیاد شده است و به نظرم در خصوص ایران این میزان خیلی بیشتر باشد.

طهماسبی با اشاره به باور غلط در خصوص بوتاکس، گفت:بوتاکس هیچ اثری بر مغز ندارد و باعث فلج شدن نمی‌شود.

این جراح پلاستیک ابراز داشت:متاسفانه هر روز شاهد راه اندازی کلینیک‌های زیبایی در برخی از نقاط کشور هستیم، اما بسیاری از این افراد تخصص لازم را ندارند؛ حتی فرد پزشک هم نیست!

مهدی احمدی، فوق تخصص جراحی پلاستیک ابراز داشت:افرادی که متقاضی جراحی‌های پلاستیک صورت هستند از طیف‌های گوناگون هستند؛ چه افرادی که دارای نواقص مادرزادی و سرشتی هستند و چه افرادی که می‌خواهند صورت خود را جوان کنند و در نهایت افرادی که دچار بیماری خود زشت انگاری دچار شدند.

احمدی تصریح کرد:تشخیص متخصص جراحی پلاستیک مهم است که آیا با جراحی فرد شرایط بهبود پیدا می‌کند یا خیر.

این جراح فوق تخصص پلاستیک با بیان اینکه با سونامی اقبال زیاد به جراحی پلاستیک و زیبایی روبرو هستیم، خاطرنشان کرد:از سال ۲۰۲۰ بر اساس تعریف انجمن جهانی جراحی پلاستیک شرایط به طوری شده که جراحی صورت جای جراحی بدن را گرفته است.

وی با اشاره به حجم بالای تبلیغات جراحی زیبایی در اینستاگرام، متذکر شد:این صنعت آورده مالی بالایی دارد و بدین علت افراد مختلف و حتی تکنسین اطاق عمل و غیر متخصص وارد عرصه جراحی پلاستیک شده اند.

احمدی تاکید کرد: از رسانه‌ها تقاضا داریم بیان کنند که هرکسی جراح پلاستیک نیست و افراد باید نزد جراحان پلاستیک برای عمل زیبایی بروند.

احمدی تاکید کرد: وزارت بهداشت به عنوان پایش کننده آموزش پزشکی است و در حیطه جراحی بدن به ویژه لیپوساکشن تنها  فوق  تخصصان جراحی پلاستیک صلاحیت انجام این عمل را دارد.

این جراح پلاستیک ابراز داشت:متاسفانه قوانین بازدارندگی کافی ندارند و میزان انجام جراحی زیبایی افراد غیر متخصص زیاد شده است.

وی تاکید کرد: مردم باید تنها به اینستاگرام برای شناختن جراح پلاستیک و زیبایی اکتفا نکنند بلکه باید با جستجو در اینترنت، سازمان نظام پزشکی و انجمن جراحان پلاستیک تحقیق لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته