دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1395 - 12:41

جزئیات ابتکار عمل سازمان ملل برای حل بحران یمن

منابع دیپلماتیک از تنظیم پیش‌نویس توافق کاملی از سوی فرستاده سازمان ملل متحد به یمن و ارائه آن به دو طرف درگیر در روزهای آینده خبر دادند.
کد خبر : 92302

به گزارش گروه بین‌الملل متحد خبرگزاری آنا به نقل از ایسنا، شبکه خبری العربیه گزارش کرد: «یک منبع دولتی شرکت‌کننده در مذاکرات صلح یمن گفت که بررسی موضوعات نظامی و امنیتی و حفظ امنیت پایتخت یمن در جریان نشست با اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل متحد به یمن با پیشرفت خوبی همراه بوده است.»


وی افزود: «در جریان این مذاکرات تفاهماتی درباره بررسی جزئیات تشکیل دولت بعد از بررسی اوضاع نظامی و و امنیتی و عقب‌نشینی نیروها حاصل شد. در این مذاکرات همچین هیات دولت درتبعید یمن با ولد شیخ درباره لغو اعلامیه قانون اساسی از سوی حوثی‌ها (جنبش انصارالله) و تغییرات اداری و بازگرداندن نهادهای دولتی و از بین بردن همه موانع فراروی این دولت بعد از عقب‌نشینی حوثی‌ها از شهرهای مختلف طبق طرح نماینده سازمان ملل متحد و تعیین این مناطق در صنعاء و استان‌های عمران و حدیده تبادل نظر کردند.»


منابع دیپلماتیک پیش‌بینی می‌کنند که نماینده سازمان ملل متحد در روزهای آینده پیش‌نویس توافقنامه کامل و فراگیر را به طرف‌های درگیر در یمن با هماهنگی با سفرای پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و بعد از اجرای مذاکرات با نمایندگان دو طرف ارائه دهد.


این توافقنامه دربرگیرنده بررسی اوضاع امنیتی، نظامی، سیاسی، انسانی، اقتصادی و بهبود این اوضاع از طریق اتخاذ اقدامات دو جانبه است به طوری که کمیته نظامی مشترک وظیفه نظارت بر روند عقب‌نشینی نیروهای شبه نظامی و تحویل سلاح از سوی آن‌ها و بازگرداندن نهادهای دولتی همزمان با تشکیل مناطق امنیتی و دولت مشارکت ملی و لغو اعلامیه قانون اساسی و مصوبات اداری را برعهده دارد.


دو طرف همچنین بر پایبندی خود بر از سرگیری روند سیاسی از جایی که متوقف شده بود با هدف تکمیل کردن مرحله انتقالی تاکید کردند.


منابع آگاه همچنین عنوان کردند که پیش‌نویس این توافقنامه قطعنامه‌های سازمان ملل متحد را زیر پا نمی‌گذارد و قابل بررسی خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته