چه کسانی از واردات خودروهای کارکرده سود میبرند؟
بابک صدرایی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره مصوبه جدید واردات خودرو کارکرده توسط اشخاص حقیقی گفت: زمانی که طرحی با چنین شرایط ضربتی و بدون ایجاد زیرساخت لازم تصویب میشود، قطعاً شرایط برای حادث شدن مشکلات مهیا میشود؛ از این رو به نظر میرسد که این طرح بیشتر در حد یک گفتار درمانی برای کنترل بازار خودرو باشد.
کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به هر جهت باید طرح واردات خودرو کارکرده به مرحله اجرا برسد و معایب فنی و اقتصادی آن با مرور زمان مشخص شود؛ حتی ممکن است در اثر تعجیل در اجرا و مشکلات نبود پشتوانه کارشناسی دولت مجبور به تعلیق این قانون شود، اما به هر جهت این طرح به تصویب رسیده و لازم الاجراست.
صدرایی گفت: اگر در بدو ورود خودرو به کشور نظارت کافی بر مسائل فنی و استاندارد خودروی وارداتی انجام شود، این قانون میتواند بسیار خوب و پربازده باشد؛ البته باید توجه داشت که اگر نظارتها بر استاندارد بودن خودروهای وارداتی به درستی انجام نشود با هزینههای هنگفت ارزی برای واردات مجدد لوازم یدکی روبهرو خواهیم شد.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: باید خودروهایی وارد شود که در کشور نمایندگی و عاملیت مجرب و همچنین تعمیرکار مسلط داشته باشد؛ چراکه خودروی معیوب غیر قابل تعمیر باعث هدررفت سرمایههای مردم و بروز مشکلاتی ازجمله ایجاد آلودگیهای زیست محیطی و هدررفت سوخت خواهد شد.
رزومه سازیهای آخر کار!
صدرایی با اشاره به تعجیل در تصویب این طرح در روزهای پایانی دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: شرایط به گونهای است که به نظر میرسد این طرح در پایان دولت سیزدهم با هدف گفتاردرمانی برای کنترل بازار خودرو و تحویل این بخش از اقتصاد با رزومهای مثبت به دولت چهاردهم انجام شده است.
وی ادامه داد: در کنار تحویل بازار خودرو با کف قیمت به دولت چهاردهم، ایجاد جو انتظاری برای کاهش بیش از پیش قیمتها در این بازار از دیگر اهدافی است که این طرح دنبال میکند. شایان ذکر است که بروز جو انتظاری برای ریزش قیمتها در بازار خودرو این بازار را به رکود میبرد، اما شرایط در دیگر متغییرها محل ابهام است.
صدرایی تاکید کرد: اگر عوامل نظارتی به درستی و با دقت بر کنترل شرایط استاندارد و سلامت و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی نظارت کنند، کلیت این طرح مثبت و با نظر مثبت کارشناسان همراه است. باید نظارت و کارشناسی فنی قوی و دقیقی وجود داشته باشد تا از سر ناآگاهی و سود جویی برخی زمینه ورود خودروی بدون اصالت و یا اوراقی و تصادفی از کشوری مانند افغانستان فراهم نشود.
تاثیر واردات خودرو بر سرنوشت ایران خودرو و سایپا
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به سابقه حمایت از خودروساز داخلی با وجود واردات گفت: با توجه به شرایط اقتصاد سیاسی ایران و فارغ از هر دولتی تحت هر شرایطی از این دو خودروساز بزرگ حمایت میشود؛ چراکه ایران خودرو و سایپا جنبه سیاسی و امنیتی در اقتصاد ایران دارند.
وی ادامه داد: موضوع به این معنی است که با هر عاملی که موجب از میان رفتن بازار مصرف این دو خودروساز شود توسط دولت مقابله میشود. درادامه فعالیت ایران خودرو و سایپا بحثهای دیگری مانند اشتغال زایی و توسعه علمی صنعتی مطرح است که بر لزوم ادامه فعالیت این دو خودروساز تحت هر شرایطی میافزاید.
صدرایی تاکید کرد: به نظر میرسد که در صورت تحقق واردات خودرو نیز شرایط به گونه پیش برود که از لحاظ میزان تامین ارز برای واردات و همچنین سگمنت قیمتی بازار خودروهای داخلی تحت الشعاع قرار نگرفته و آسیبی وارد نشود.
انتهای پیام/