دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1403 - 10:59

اذعان آمریکا به شکست نظامی در مقابله با انصارالله/ پای پوتین به جنگ علیه رژیم صهیونیستی باز شد؟

اذعان آمریکا به شکست نظامی در مقابله با انصارالله  پای پوتین به جنگ علیه رژیم صهیونیستی باز شد؟
حمله پهپادی نیروهای یمنی در بامداد جمعه به قلب تل‌آویو نقطه عطفی در جنگ محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی بود که نشان داد مختصات و جغرافیای جنگ تغییر کرده؛ همچنانکه توان بازدارندگی و قدرت پاسخگویی مقاومت به منظور ایجاد تغییر در موازنه وحشت در برابر تجاوزات وحشیانه صهیونیست‌ها افزایش یافته است.
کد خبر : 922926

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، رژیم اسرائیل حدود 10 ماه است که درگیر جنگی فرسایشی علیه غزه شده و همزمان در فکر جنگ‌افروزی در جنوب لبنان است در حالی‌که خود، دست‌کم در ۶ جبهه مختلف گرفتار شده است در شمال با حزب الله و در جنوب با حماس روبه‌رو است و از سوریه، عراق، یمن و کرانه باختری مورد حمله قرار می‌گیرد.

کارشناسان سیاسی و نظامی بر این باورند که حمله پهپادی انصارالله به تل‌آویو، که در حمایت از مردم مظلوم غزه انجام شده یکی از خطرناک‌ترین عملیاتی بوده که اسرائیل از هفتم اکتبر با آن مواجه شده است.

سرتیپ "محمد الصمادی" در گفت‌وگو با تلویزیون الجزیره خاطرنشان کرد حمله انصارالله به فلسطین اشغالی بسیار موفقیت‌آمیز بود و نوعی جنگ روانی در میان اسرائیلی‌ها ایحاد کرده است.

این کارشناس نظامی درباره پاسخ احتمالی تل‌آویو به این حمله گفت که ارتش اشغالگر وعده داده که این حمله را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت ولی با این حال به این نتیجه رسیده است که "گسترش دامنه جنگ در منطقه، آن هم در سایه حملات به فلسطین اشغالی از جبهه‌های مختلف- حزب‌الله در لبنان، انصارالله در یمن و مقاومت اسلامی در عراق- به مصلحت آن نیست".

الصمدی در عین حال متذکر شد که تمام تهدیدهای مقامات رژیم اسرائیل طی یکی دو روز اخیر، در چارچوب جنگ روانی است؛‌ چرا که نظریه بازدارندگی این رژیم دچار فرسودگی و فروپاشی شده است به‌ویژه در شرایطی که انصارالله هشدار داده است تا زمانی که جنگ در غزه ادامه داشته باشد حملات این گروه علیه کشتی‌ها و اهداف رژیم صهیونیستی ادامه خواهد یافت.

سناریوهای پاسخ به انصارالله

حمله مقاومت یمن به تل‌آویو در ساعات اولیه بامداد جمعه مجموعه‌ سوالاتی را در مورد نحوه نفوذ پهپاد به سامانه‌های پدافند هوایی رژیم اسرائیل ایجاد، و همچنین راه را برای بحث در مورد سناریوهای احتمالی برای پاسخ، و پیامدهای این حمله باز کرده است.

اپوزیسیون در رژیم صهیونیستی، کابینه نتانیاهو را به شکست در تامین حمایت این رژیم متهم می‌کند. "یائیر لاپید" رهبر اپوزیسیون در پلتفرم ایکس نوشته است:‌ "سقوط پهپاد در تل‌آویو شاهد دیگری بر این است که دولت نمی‌داند و نمی‌تواند امنیت شهروندان اسرائیل را تامین کند. کسی که بازدارندگی خود را در شمال و جنوب از دست بدهد در قلب تل‌آویو نیز از دست خواهد داد".

"کوفی لاوی" کارشناس نظامی و استراتژیک صهیونیست در گفت‌وگو با پایگاه خبری "الحره" اظهار داشت:‌ حمله یمنی‌ها به تل‌آویو "شکست تاکتیکی یا عملیاتی تل‌آویو است."

تلویزیون الجزیره گزارش داد که نخست‌وزیر نتانیاهو در حال رایزنی‌های تلفنی با رهبران دستگاه‌های امنیتی درباره نحوه پاسخ به حمله پهپادی انصارالله به تل‌آویو است.

شبکه تلویزیونی "کان" گزارش داد محافل نظامی و امنیتی در تل‌آویو در روز جمعه به این نتیجه رسیده‌اند که باید ارتش اسرائیل دست به "ضربه‌ای قوی" در داخل خاک یمن بزند.

کارشناسان و تحلیلگران نیز نظرات متفاوتی درباره سناریوهای پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله انصارالله ارائه می‌دهند. "استرن" کارشناس صهیونیست به پایگاه خبری "الحره" گفت:‌ پاسخ مستقیم اسرائیل به یمنی‌ها بعید است، و حمله نظامی مستقیم به نفع اسرائیل نیست و هیچ نفعی برای آن ندارد؛ زیرا تهدید حوثی‌ها ( انصارالله) یک تهدید نسبتا حاشیه‌ای و صرفا تاکتیکی است و حمله به تل‌آویو بخشی از معادله بزرگ‌تر مربوط به جنگ غزه است.

روسیه شاخ آمریکا را شکست!

در همین حال، روزنامه "وال‌استریت ژورنال" به نقل از آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا گزارش داد که روسیه ممکن است در تلافی حمایت دولت واشنگتن از حملات اوکراین به خاک روسیه با تسلیحات آمریکایی، به نیروهای یمنی( انصارالله) موشک‌های ضدکشتی پیشرفته ارائه دهد تا متحدان آمریکایی در منطقه را با این تسلیحات هدف قرار دهند.

مقام‌های آمریکایی که نامشان فاش نشده، به وال استریت ژورنال گفتند تلاش دیپلماتیک دولت بایدن برای جلوگیری از انتقال موشک‌های روسیه به یمن شامل استفاده از یک کشور ثالث برای متقاعد کردن ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در این زمینه بوده است.

به ادعای این روزنامه، تصمیم مسکو برای مسلح کردن نیروهای انصارالله نشان‌دهنده تشدید رویارویی روسیه با آمریکا است و علت آن بیشتر به جنگ اوکراین مربوط است.

وال استریت ژورنال نوشت که برخی تحلیلگران بر این عقیده‌اند که روس‌ها ممکن است تهدید ارسال موشک‌های ضد کشتی خود به یمن را برای منصرف کردن دولت بایدن از کمک‌های بیشتر به کی‌یف مطرح کرده‌ باشند.

شکست نظامی ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ

وال‌استریت در گزارش خود همچنین نوشت که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در حالی این هشدار را داده‌اند که فرمانده ارشد ارتش آمریکا در خاورمیانه اخیرا در نامه‌ای به پنتاگون هشدار داده که ایالات متحده در جلوگیری از حملات انصارالله در منطقه دریای سرخ ناکام بوده است.

وال استریت ژورنال در این گزارش به نقل از مقامات آمریکایی افزود ژنرال اریک کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، در این نامه محرمانه خطاب به لوید آستین وزیر دفاع این کشور توصیه کرد که برای جلوگیری از حملات یمنی‌ها به کشتیرانی در دریای سرخ رویکرد گسترده‌تری لازم است.

این روزنامه آمریکایی افزود اطلاعات آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و هشدار ژنرال کوریلا، این سوال را مطرح کرده که آیا کاخ سفید به اندازه کافی برای متوقف کردن حملات انصارالله در آبراه حیاتی دریای سرخ تلاش می‌کند؟ حملات انصارالله تاکنون موجب شده که بسیاری از کشتی‌های تجاری از مسیر دریای سرخ عبور نکنند و مسیر طولانی‌تر و پرهزینه‌تری را انتخاب کنند.

با این حال، برخی از مقام‌های آمریکایی می‌گویند که می‌توان اقدامات بیشتری را برای محافظت بهتر از کشتی‌های تجاری انجام داد، از جمله ضربه زدن به تاسیسات ذخیره‌سازی سلاح‌های بزرگ‌تر، ترور رهبران انصارالله و انتخاب اهدافی با تعداد تلفات احتمالی بیشتر.

به نوشته وال استریت ژورنال، کاخ سفید به ارتش آمریکا اجازه داده تا علیه موشک‌ها و پهپادهای انصارالله آماده پرتاب حمله کند و اقدامات محدود دیگری را انجام دهد که شامل هفت عملیات نظامی برنامه‌ریزی شده است.

اما برخی از فرماندهان ارتش آمریکا در فرماندهی مرکزی گفته‌اند نیروهای آمریکایی نتوانسته‌اند از تهدید دائم انصارالله علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و باب المندب جلوگیری کنند؛ زیرا آنان مجوز انجام حملات گسترده‌تر را نداشته‌اند.

"چارلز براون" رئیس ستاد ارتش مشترک آمریکا نیز گفته است بحران دریای سرخ تنها با استفاده از نیروی نظامی علیه جنبش انصارالله یمن قابل حل نیست و به تلاش‌های بین‌المللی بیشتر و فراتر از عملیات نظامی نیاز داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته