دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رویدادی سینمایی که به ایستگاه پایانی می‌رسد؛

جشنواره فیلم کوثر و تلاش هنرمندانه برای معرفی الگوی سوم زن مسلمان

جشنواره فیلم کوثر و تلاش هنرمندانه برای معرفی الگوی سوم زن مسلمان
سینما بستر مهمی است که در قالب آن نسل جوان دختران این سرزمین با شمایل الگوی سوم زن مسلمان که توسط مقام معظم رهبری ارائه شده است، آشنایی پیدا کنند.
کد خبر : 922889

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، طبق اعلام ناصر باکیده دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر، آیین اختتامیه این رویداد هنری روز یکشنبه ۳۱ تیرماه در باغ کتاب تهران برگزار خواهد شد.

تبیین مولفه‌های فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت زنان درتاریخ انقلاب اسلامی، الگوسازی از زنان فرهیخته ایثارگر، تشویق و ترغیب هنرمندان ایران اسلامی به فعالیت موثردر زمینه ترویج این مولفه‌ها در مسیر فرهنگ ایرانی- اسلامی از جمله اهداف این جشنواره است؛ اهدافی اصیل و بنیادین که با رویکردی تبیینی سیاست گذاری شده و با توجه به اهمیت هر یک از این موارد، می‌توان این جشنواره را یکی ازمهم‌ترین رویدادهای سینمایی کشور در شش‌ماهه نخست سال به حساب آورد.

سینما و ضرورت توجه به عناصر هویت‌ساز

رهبر معظم انقلاب همواره در فرازهای مهم و قابل‌تأملی از سخنان خود، به حوزه انقلابی‌گری زنان و پرچمداری آن‌ها در نهضت اسلامی ایران توجه نشان داده‌اند، موضوعی که لزوم توجه به آن مورد تاکید برنامه‌ریزان این رویداد سینمایی نیز قرار گرفته است. بدیهی است که توجه به مقوله‌های مهم و هویت‌سازی نظیر نقش و اهمیت زنان در جامعه ایرانی و بازتاب آن در قالب هنری و در قالب پرطرفدار و اثرگذار سینما، می‌تواند در تثبیت و گسترش این مفاهیم ارزنده نقشی مهم و حیاتی برعهده داشته باشد.

در زمانه کنونی که کشورهای تحت نفوذ سرمایه‌داری بااتخاذ سیاست‌های استعمارگونه تلاش می‌کنند از هر موضوعی خصوصا موارد مربوط به زنان با رویکردهای مادی‌گرایانه و کالاگونه، بهره برده و بر سلطه همه‌جانبه خود بر فرهنگ جهانی بیفزایند.

سینمای ایران ناگریزاست تا وظیفه‌ای مهم و حیاتی را برعهده گرفته تا در قدم اول، ضمن تشریح موثر الگوهای ارائه شده در فرهنگ ایرانی- اسلامی که در طول دوران انقلاب اسلامی و حتی پیش از آن شاهد نمونه‌های برجسته و موفقی از آن بوده‌ایم، مخاطبان داخلی را با آرمان‌های والای فرهنگی موجود در دین و شریعت مبین اسلام آشنا کرده و در قدم بعدی نیز نقشی روشنگرانه در جامعه جهانی ایفا کند.

اهداف مبارزاتی جهان امروز بیش از هر چیز بر محور جنگ نرم شکل گرفته و دشمن تلاش می‌کند تا از راه‌های مربوط به زیرساخت‌های فرهنگی، نقشه‌های تهاجمی خود را در کشورهای هدف پیاده کند.

جشنواره فیلم کوثر و تلاش هنرمندانه برای معرفی الگوی سوم زن مسلمان

آشنایی با الگوی سوم زن مسلمان در بستر سینما

برای آگاهی‌بخشی به نسل جوان که مخاطبان اصلی چنین جریان‌هایی به شمار می‌روند، سینما رسانه‌ای کارآمد و اثرگذار است. هنر هفتم، گونه‌های متفاوتی دارد و به شکل‌های مختلف می‌توان روایت‌هایی جذاب وکارآمد را از طریق این مدیوم ارائه کرد. نسل جوان دختران این سرزمین باید نسبت به توانمندی‌های زنان ایرانی مطابق با الگوی فرهنگی تثبیت شده پس از انقلاب اسلامی اعتقادی راسخ پیدا کرده و با شمایل الگوی سوم زن مسلمان که توسط مقام معظم رهبری ارائه شده است، آشنایی پیدا کنند.

همچنین لازم است تا شخصیت‌ زنان برجسته در حوزه‌های علمی، سیاسی و اجتماعی الگوسازی شده و در قالب روایت‌هایی داستانگو، به مخاطبان عرضه شوند. در پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر، نوزده فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران حضور دارند که بسیاری از آن‌ها در سالیان اخیر توانسته‌اند به این مسئله مهم پرداخته و به همین جهت نیز مورد توجه اهالی رسانه و تماشاگران سینمای ایران قرار بگیرند.

از این بین آثاری همچون «دسته دختران» (منیر قیدی)، سرهنگ ثریا(لیلی عاج)، «یدو» (مهدی جعفری) و «بدون قرار قبلی» (بهروز شعیبی) توجه بیشتری را برانگیخته‌اند و هر یک در زیرمتن خود حاوی مفاهیم باارزشی در جهت تبیین و معرفی الگوهای مربوط به زن ایرانی هستند.

اهمیت اصلی جشنواره‌های سینمایی به واسطه استمرارآن‌ها فعلیت می‌یابد و برگزاری پیوسته این رویداد می‌تواند اقدامی مهم در به ثمر رسیدن اهداف این جشنواره به شمار آید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته